۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰

سرنخ نوشت:

دنیای او همیشه وارونه است، مردم را وارونه می‌بیند، نوشته‌ها را سروته می‌خواند و خلاصه هر چیزی که در دنیای واقعی برای ما عادی به نظر می‌رسد برای «بوجانا دانیلاویک» عجیب و غیر‌طبیعی است زیرا چشم های او یک دنیای وارونه را برای بوجانا به نمایش در می‌آورند.
بوجانا دانیلاویک دختر جوانی اهل صربستان است که از بیماری ناشناخته‌ای رنج می‌برد، بیماری ای که دانشمندان و پزشکان را شگفت‌زده کرده است زیرا بوجانا 28 ساله فارغ التحصیل رشته اقتصادی، همه چیز را سروته می‌بیند.
به گفته متخصصان دانشگاه‌ها روارد وانستیتوتکنولوژی ماساچوست، بوجانا دچار بیماری نادری است که در آن چشم‌ها همه چیز را درست می‌بینند اما به دلایل نامعمولی مغز انسان جهت اشکال را تغییر می‌دهد و آنها را وارونه نشان می‌دهد.
هرچند در این مورد، چندین پرونده پزشکی مشابه به ثبت رسیده است اما به نظر تیم پزشکی که بوجانا را معاینه کرده‌اند بیماری او بسیار نادر است.
بوجانا از کودکی با چنین بیماری‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته والدینش وقتی او شروع به چهار دست و پا رفتن کرد به جای اینکه به جلو برود به سمت عقب حرکت می‌کرد و هنگامی که اولین قدم‌هایش را برداشت به صورت معکوس راه می‌رفت.
مادر بوجانا روز‌ها از کار خود مرخصی می‌گرفت و به خانه می‌آمد تا درست راه رفتن را به فرزندش بیاموزد. آموزش راه رفتن به بوجانا بسیار سخت بود و خیلی طول کشید اما او بالاخره موفق شد راه رفتن به سمت جلو را یاد بگیرد و این آغاز زندگی عجیب و غریب او در دنیای بیرون از خانه بود.
یک مشکل بزرگتر
مشکلات بوجانا در زندگی همچنان ادامه داشت و وقتی شروع به نوشتن کرد یک مشکل بزرگتر برایش پیش آمد. او مجبور بود کاغذ را وارونه مقابل خود قرار دهد، از پایین کاغذ سمت راست شروع به نوشتن کند تا به بالای کاغذ و گوشه سمت چپ برسد. معلم‌ها و هم شاگردی‌های بوجانو تمام مدت به او کمک می‌کردند تا وی روش صحیح نوشتن را یاد بگیرد اما تلاش آنها بی‌نتیجه بود و بوجانا نمی‌توانست درست نوشتن را بیاموزد. روشی که دختر جوان با آن می‌نوشت تنها راهی بود که وی می‌توانست جملات را بفهمد.
وقتی بوجانا فارغ‌التحصیل شد در شهرداری شهر اوزیس صربستان مشغول به کار شد،‌روز اولی که او در شهرداری شروع به کار کرد همکاران بوجانا از دیدن رفتار وی به شدت شگفت‌زده شدند. او صفحه کلید رایانه و مانیتور خود را وارونه کرد تا بتواند کارهایش را انجام دهد. دیدن چنین صحنه‌ای برای خیلی‌ها عجیب بود و برای همین در همان روز اول کارمند‌های زیادی از بخش‌های مختلف برای دیدن بوجانا به دفتر او رفتند.
همه چیز وارونه در خانه
در خانه هم بوجانا مشکلات مخصوص به خود را دارد. او برای دیدن برنامه مورد علاقه‌اش مجبور است تلویزیون را سروته کند و بقیه اعضای خانواده از یک تلویزیون دیگر فیلم و سریال را تماشا می‌کنند.
همیشه موبایل در دست بوجانا وارونه است و او حتی برای خواندن روزنامه می‌بایست آن را سروته بگیرد.
جالب اینجاست که گاهی اوقات هنگامی که بوجانا در اماکن عمومی مشغول مطالعه روزنامه است غریبه‌ها به وی نزدیک می‌شوند و می‌گویند که روزنامه را اشتباهی در دست گرفته است اما او فقط با لبخند به نگاه متعجب آنها پاسخ می‌دهد و می‌گوید که خودش می‌داند روزنامه را سروته در دست دارد.
هرچند بوجانا به چنین روش زندگی‌ای عادت کرده است اما او از اینکه نمی‌تواند گواهینامه رانندگی بگیرد بسیار ناراحت است و آرزو می‌کند که روزی بتواند رانندگی را تجربه کند.
جلب‌نظر دانشمندان
چند سال پیش بود که بوجانا برای درمان نزد یک پزشک رفت. با شناسایی شرایط نادر و عجیب او توجه بسیاری از دانشمندان به او جلب شد، روی مغز او و آزمایشات بسیاری انجام گرفت که همگی آنها سالم بودن مغز را تایید می‌کردند اما نتیجه آزمایشات نشان داد که میدان دید او با بقیه بسیار متفاوت است. با‌وجود اینکه متخصصان تلاش بسیاری برای یافتن راه درمان بیماری بوجانا کردند اما به هیچ راه‌حلی نرسیدند، در عوض نرم‌افزاری برای این دختر جوان طراحی شد تا او مجبور نباشد مانیتور رایانه‌اش را وارونه کند. بوجانا درباره بیماری‌اش می‌گوید: «شرایط من برای بقیه مردم مکن است باور نکردنی باشد اما برای خود من بسیار عادی شده است. من همین شکلی متولد شده‌ام، من به همین شکل دنیا را می‌بینم.»

 45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    13 57
    گر بمیرد دختری از خاک او روید گلی! گر بمیرند دختران دنیا گلستان میشود!!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      7 43
      ای خدا این دنیا رو گلستان کن...
  • بدون نام KR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    26 3
    خیلی هم نادر نیست. موارد زیادی در همین کشور خودمون وجود داره. اتفاقا در رده های خیلی بالا هم هستند
    • نوید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      45 2
      من خودم یه بیماری شبیه به این دارم وقتی به قیمت یه جنس نگاه می کنم بعد از یک ساعت دیگه سر میزنم نگاه کنم میبینم زیاد شده قیمتش تقریبا دو سه سالی که بیماریم حاد شده نمی دونم چیکار کنم
  • عباس IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    22 2
    راه حل مشکلش فکر نمي‌کنم خيلي مشکل باشه. کافيه يک دستگاه شبيه عينک با قابليت آينه درست کنند که تصاوير را برعکس به چشمش بفرستند. شبيه مثلا‍ً پيروسکوپ. اونوقت همه‌چيز درست مي‌شه. اسمش رو هم بزارن عينک آينه‌اي!
    • نوید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      17 0
      افرین افرین خیلی جالب گفتی کاش کسی به اونها این نظر رو می داد
  • leila IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    5 8
    از كجا مي دونيد بقيه هم نوع ديدنشون با ديگران متفاوت نيست؟ اين مبناي فلسفه ي دكارتي و كانتيه كه تمام ما عينك هاي رنگي به چشم داريم و حقيقت اون چيزي نيست كه به ذهن ما وارد مي شه، بلكه هركسي همون چيزي رو حقيقت مي دونه كه ذهنش دريافت مي كنه درحالي كه ممكنه حقايق از يك عينك رنگي عبور كرده باشه. حالا عينكي كه اين دختر به چشم داره، عينك وارونه ست! اين چيش عجيبه؟
  • فرزاد از جمهوری اسلامی ایران IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    23 0
    اگه بیای اینجا همه چیز تازه درست میبینی!!
  • فرهنگ رضانیا IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    19 2
    بهتر است بنویسید: وارونه می بیند، یا این که بنویسید واژگون می بیند، یا این که برعکس می بیند. به نظر شما در چنین شرایطی استفاده از واژه ی بالعکس با ساختار عربی ، درست است؟ شما به عنوان خبرنگار، رسالت دارید که فارسی بنویسید و کلمه هایی که معادل فارسی دارند استفاده کنید و یا کلمه ی عربی با ساختار فارسی استفاده کنید مانند برعکس به جای بالعکس.
  • alascup IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    1 4
    : «شرایط من برای بقیه مردم مکن است باور نکردنی باشد ا ممکن نه مکن...اصلاح شود
  • محمد IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    9 1
    خدایاشکرت!
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    30 1
    جالبه اگه بیاد ایران تورم رو ارزونی می بینه ...اونوقت همه چی آرومه اون چقدر خوشحاله.................
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    24 4
    چرا هيچ كس درمورد اولين نظر اين خواننده بسيار بسيار با فرهنگ اظهار نظري نكرده حالا كاربر گرامي بگو ببينم اگه مادر محترمتان كه متاسفانه همچين فرزندي را پرورانده نبودند شما الان در دنيا بوديد كه اين نظر را ارائه بفرمائيد؟ گلستان پيشكش!!!!!!!!