هفته سوم اردیبهشت شامل معجونی از رخدادهای مختلف نجومی است، از بازگشت ناهید به آسمان عصرگاهی، تا خورشیدگرفتگی حلقوی و ملاقات دنیاهای آسمانی مختلف با یکدیگر.

محمود حاج‌زمان: خوشبختانه خوانندگان اخبار علمی خبرآنلاین نیز از جمله علاقه‌مندان به نجوم به شمار می‌روند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا از این پس به شکل هفتگی، آنچه را در انتظار تماشاگران آسمان شب است از پیش به اطلاع شما علاقمندان برسانیم. هفته سوم اردیبهشت شامل معجونی از رخدادهای مختلف نجومی است، از بازگشت ناهید به آسمان عصرگاهی، تا خورشیدگرفتگی حلقوی و ملاقات دنیاهای آسمانی مختلف با یکدیگر.

 

بازگشت ناهید به آسمان عصرگاهی: از سه‌شنبه شب، دوستداران نجوم می‌توانند به دنبال دومین سیاره داخلی منظومه شمسی بگردند که هنگام گرگ و میش شبانگاهی در ارتفاعی اندک از افق غربی-شمال غربی دیده می‌شود. اگرچه شکار این سیاره در نبرد با درخشش نور خورشید هنگام غروب چالشی برای تماشاگران آسمان به شمار می‌رود، رویت ناهید با افزایش ارتفاع آن از افق طی هفته‌های آینده بهتر خواهد شد.
 

خورشیدگرفتگی حلقوی: طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ماه سایه خود را روی زمین خواهد انداخت و باعث می‌شود تا خورشید طی نخستین گرفت خود در سال 2013 / 1392 به شکل حلقه‌ای از آتش دیده شود. این خورشیدگرفتگی که البته در ایران قابل رویت نیست، در کویئنزلند استرالیا و بخش‌های پاپوا گینه نو اقیانوس آرام به شکل حلقوی دیده خواهد شد. در کویئنزلند خورشیدگرفتگی از ساعت 22:37 و در پاپوا گینه نو از ساعت 23:00 به وقت گرینویچ در روز پنج‌شنبه آغاز خواهد شد. در اندونزی، مالزی، فیلیپین، هاوایی و بخش‌های کوچکی از اقیانوس هند نیز این خورشیدگرفتگی به شکل جزئی صبح جمعه قابل رویت است.

شرح عکس: در شامگاه 21 اردیبهشت، سیاره مشتری بالاتر از هلال ماه و سیاره ناهید پایین‏تر از ماه قرار دارند

مقارنه ماه و ناهید: عصر جمعه، هلال بسیار جوان و باریک ماه در ارتفاع بسیار پایین از افق بین غرب و شمال غرب با ناهید ملاقات خواهد کرد. مشاهده این مقارنه چالشی واقعی برای علاقمندان خواهد بود، چرا که ارتفاع پایینی دارد و بنابراین بهتر است از جایی که افف بازی دارد به تماشای آن بنشینید. جدایی زاویه‌ای ماه و ناهید تنها 2 درجه خواهد بود، که معادل پهنای انگشت شست در امتداد بازوی کشیده است. استفاده از دوربین‌های دوچشمی مشاهده این مقارنه آسمانی را در درخشش خورشید غروب آسان‌تر خواهد کرد.
 

مقارنه ماه و مشتری: هنگام عصر روزهای شنبه و یکشنبه اگر چشمان خود را به سمت آسمان تاریک غرب بگیرید، هلال ماه را خواهید دید که به جنگ بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی، مشتری، می‌رود. شنبه شب، ماه در سمت راست و پایین این غول گازی قرار دارد. یکشنبه شب، گویی ماه از روی مشتری پریده است و این بار در سمت بالا و چپ این سیاره قرار خواهد گرفت. جدایی زاویه‌ای این دو دنیا حدود 6 درجه خواهد بود؛ اندکی بیشتر از عرض مشتان شما، هنگامی‌که در حالت بازوی کشیده به آن نگاه کنید.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوتوله سبزمریخی US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    1 1
    دیشب خواب دیدم ماه و دو تاجرم آسمانی دیگه که یکیش سیاره مشتری بود مقارنه دارن و ستاره های کمربند جبار هم کمی پایینتر بودن...چه زود خوابم تعبیر شد! این نقشه مقارنه ماه و زهره و مشتری دقیقا مث خوابم هس!در ضمن ، مگه یک مشت ده درجه نیس؟ 6 درجه کمی بیشتر از سه انگشت هست...