نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر آغاز شد

نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین به قزاقستان، نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر (ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد و وزرای 5 کشور پیش از شروع اجلاس با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

ظریف که روز گذشته در صدر هیأتی وارد قزاقستان شد در اولین روز حضور خود در آستانه در نشست کاری وزرای خارجه کشورهای ساحلی حضور یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این نشست با برخی همتایان دیدار و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو خواهد پرداخت. در این اجلاس مهم‌ترین مسائل مرتبط با دریای خزر از جمله بررسی مفاد پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی و آماده‌سازی دستورکار و اسناد مورد نیاز اجلاس آتی سران کشورهای دریای خزر که در قزاقستان برگزار خواهد شد، تدوین می‌شود. براساس این گزارش، کارگروه ویژه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای تدوین کنوانسیون‌های رژیم حقوقی دریای خزر از چند روز قبل در آستانه در نشست مقدماتی کارشناسی حضور پیدا کرده است.

ماه گذشته نیز نشست معاونان وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو برگزار شد که هیات ایرانی به سرپرستی ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در آن شرکت کرد.

وزارت خارجه روسیه در پایان نشست معاونان ضمن مثبت ارزیابی کردن این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست که هیأت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان شرکت داشتند، مطابق با توافق اولیه، بحث‌ها بر مسائل مربوط به نظام کشتیرانی در این دریا و مالکیت بر بخش‌های ساحلی این پهنه آبی و تقسیم‌بندی بستر دریای خزر به منظور استفاده از منابع طبیعی آن متمرکز شده بود. موارد توافق شده در بحث‌های این نشست در پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ثبت شده است.

برای اطلاع از جزئیات و پیشینه نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر اینجا کلیک کنید 

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 555741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =