۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳

اکثریت مخاطبان خبرآنلاین معتقدند روی آوردن به منابع انرژی پاک مهم‌تر یا به اهمیت دست‌یابی به فناوری هسته‌ای است

سرویس فناوری خبرآنلاین در نظرسنجی هفتگی خود از مخاطبان پرسیده بود که نظرشان درمورد دست‌یابی به فناوری هسته‌ای در عصر حاضر چیست؟

از 480 نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، یک چهارم (25 درصد) گفته‌اند که دست‌یابی به فناوری هسته‌ای، لازمه پیشرفت کشور در حوزه فناوری‌های نوین است. اما نزدیک به یک سوم آنها (31.25 درصد) نظر داده‌اند که انرژی حاصل از نیروگاه هسته‌ای، پاک نیست و باید به منابع انرژی پاک اندیشید. اما اکثریت مخاطبان با 43.75 درصد معتقدند در حالی که باید به این نوع فناوری‌های نوین دست یافت، اما برای جلوگیری از آسیب‌های این انرژی غیر پاک، باید به فکر استفاده از انرژی‌های نو نیز بود.

بیش از شصت سال از راه‌اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای در جهان می‌گذرد و هنوز که هنوز است، برای رهایی از پسماندهای خطرناک و مرگ‌آور نیروگاه‌های هسته‌ای چاره‌ای یافت نشده است. در حال حاضر، پسماند حاصل از شکافت هسته‌ای اورانیوم را در محفظه‌های سربی ضخیم قرار می دهند و آنها را در اعماق اقیانوس یا انبارهای بتونی زیرزمینی و تحت تدابیر شدید امنیتی ذخیره می‌کنند. هزاران و بعضا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا تشعشعات خطرناک این زباله‌ها از بین برود و به همین دلیل، انرژی حاصل از شکافت هسته‌ای جزو انرژی‌های غیر پاک طبقه‌بندی می‌شود.

اما برخی کشورهای خاص توانسته‌اند با تولید تسلیحات هسته‌ای از پسماندهای خطرناک، توجیهی برای استفاده از این انرژی غیر پاک ارایه دهند.

هزینه‌های گزاف تولید انرژی، مراقبت از پسماندهای هسته‌ای، پدیده گرمایش جهانی و در کنار آنها فشار طرفداران محیط زیست؛ سبب شده است دولت‌ها به فکر استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر بیفتند. سلول‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، انرژی زمین گرمایی و هم‌جوشی هسته‌ای، مهم‌ترین گزینه‌های پیش رو برای تولید انرژی در قرن بیست و یکم به شمار می‌روند. در این بین، هم‌جوشی هسته‌ای به‌صرفه‌ترین و پاک‌ترین منبع انرژی است که همان فرآیند تولید انرژی در ستارگان و خورشید را در مقیاسی کوچک‌تر انجام می‌دهد؛ اما بشر هنوز نتوانسته است به فناوری صلح‌آمیز استفاده از این منبع انرژی پاک دست یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =