الیف شافاک راهی سفر زمان شد/ راز ۱۰۰ سالگی نویسنده زن ترک

الیف شافاک نویسنده سرشناس اهل ترکیه به جمع نویسندگان سرشناس پروژه بلند پروازانه «کتابخانه آینده» اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پروژه «کتابخانه آینده» رویای کیتی پترسون هنرمند اهل اسکاتلند است که بر اساس آن از سال 2014 به این سو هر سال یک نویسنده مطرح اثری را به آن اهدا می‌کند که تا سال 2114 یعنی یک قرن پس از آغاز پروژه دیده نخواهد شد.

در سه سال گذشته مارگارت اتوود نویسنده سرشناس کانادایی، دیوید میچل نویسنده مطرح انگلیسی و سیون شاعر و نویسنده اهل ایسلند برای شرکت در این پروژه انتخاب شدند و امسال نوبت به الیف شافاک نویسنده سرشناس اهل ترکیه خواهد رسید.

آثار انتخاب شده برای کتابخانه آینده یک قرن پس از آغاز پروژه با استفاده از کاغذی که از چوب درختانی که برای این کار در نروژ کاشته شده‌اند، چاپ خواهد شد و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. به این ترتیب اثری که شافاک به این کتابخانه می‌دهد تا سال 2114 دیده نخواهد شد.

پترسون پروژه «کتابخانه آینده» را اثر هنری زنده‌ای می‌داند که همزمان با رشد درختانی که برای آن کاشته شده است، نفس می‌کشد و هر حلقه در تنه درخت تبدیل به فصلی از داستان یک نویسنده می‌شود.

شافاک آثار مشهوری چون «حرامزاده استانبول»، «چهل قانون عشق» و «سه دختر حوا» را در کارنامه دارد. پترسون درباره انتخاب این نویسنده برای پروژه «کتابخانه آینده» گفت: «آثار او مرزها را در می‌نوردد و چند صدایی را در آغوش می‌کشد. داستانسرایی جادویی و ناب او میان مردم و مکان‌ها ارتباط برقرار می‌کند که در دنیای چند پاره کنونی نشانی از امید است.»

نویسنده اهل ترکیه که از پیوستن به اتوود، میچل و سیون در این پروژه خرسند است، گفت: «کتابخانه آینده پروژه‌ای معمولی نیست. پشت آن اندیشه و عشق بسیاری نهان است و خالقانش ایمان بسیاری به آن دارند. ایده نوشتن چیزی که در آینده خوانده شود برای من مانند نوشتن نامه و انداختن آن در جریان آب رودخانه است. نمی‌دانم کجا می‌رود و چه کسی آن را می‌خواند آن را به زمان سپرده‌ام.»

او با اشاره به انتخاب نویسنده از کشورهای متفاوت (کانادا، ایسلند، انگلیس و ترکیه) گفت: «در دورانی که میان جهانیان جدایی افتاده است با پروژه‌ای جهانی طرف هستیم. به گفته یکی از سامان دهندگان آن، «کتابخانه جهانی» مانند یک شجره نامه خانوادگی است و من این ایده را خیلی دوست دارم.»

اثر شافاک ماه ژوئن سال آینده میلادی در مراسمی به «کتابخانه آینده» تحویل داده می‌شود. اثر او کنار آثار اتوود، میچل، سیون و تمام نویسندگانی که در آینده به پروژه ملحق می‌شوند در کتابخانه‌ای که سال 2019 در اسلو افتتاح می‌شود، نگهداری خواهد شد و تا سال 2114 کسی از محتوای آن با اطلاع نخواهد شد.

منبع: گاردین/ 27 اکتبر

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد محمدی مجد A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    3 2
    چه پروژه مسخره ای