یکشنبه 6 اسفند 1396
یکشنبه 22 بهمن 1396 - 08:18:28 چاپ

تصمیم برای «خودرو» در وقت اضافه

خوانساری: تغییرات بدون برنامه قبلی موجب سلب اطمینان از بخش خصوصی می‌شود

اقتصاد > صنعت - « آیا این منطقی است که یک شرکت صاحب برند هر چه بخواهد، با هر شرایطی به بازار ایران وارد کند و به مواردی مانند تامین قطعات و... کاری نداشته باشد؟» این سئوال کنایه آمیز مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه است که مهرماه امسال به خبرنگاران گفت.

خاطره وطن خواه:  توقف واردات خودرو بیش از شش ماه است که موضوع روز واردکننده هاست.تصمیمی که محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای وزارت گرفت و با دستور توقف سامانه ثبت سفارش خودرو ادامه کار واردات خودرو و شرکت های واردکننده به اما و اگر کشید.

اگرچه این تصمیم در آخرین روزهای وزارت نعمت زاده گرفته شد و با تغییر وزیر،واردکننده ها امیدوارشدند که وزیر تازه نفس چاره ای برای این تصمیم خواهد اندیشید اما محمدشریعتمداری هم راه وزیر پیشین را در پیش گرفت و تا مدتها خبری از تغییر تصمیم برای ادامه کار واردات خودرو نبود.

آنچه از دولت بیرون می آمد برآیند این بود که حمایت از تولید داخلی در راس این تصمیم قرار دارد.مثلا مجتبی خسروتاج گفته بود:« تاکنون بر اساس آمارهای شش ماهه اول سال جاری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از گمرک خودرو ترخیص شده است که این رقم در مقایسه با سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش دارد البته در گزارش های مربوط به آمارهای گمرکی پنج ماهه این رقم ۵۰ درصد بوده است. از نظر تعداد نیز حجم خودروهای سواری وارداتی در شش ماهه اول سال جاری ۳۸ درصد رشد داشته است.» (اینجا را بخوانید)

خشک و تر سوختند

توقف ثبت سفارش خودرو سبب شد تا قیمت ها ناگهان راه گرانی در پیش بگیرند.قیمت برخی خودروها تا 40 درصد هم گران شد.اعتراض ها بالا گرفت.اعتراض هایی که یک سوی آن واردکننده ها بودند و طرف دیگر خریداران.در میان افزایش قیمت خودروهای وارداتی،برخی خودروسازان داخلی هم به افزایش قیمت ها چراغ سبز نشان دادند.مثلا خودروسازانی که محصولات شرکت های خارجی را مونتاژ می کردند،قیمت محصولات مونتاژی خود را یک شبه 20 درصد گران کردند.

اعتراض ها به اتاق بازرگانی هم رسید.مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران  خطاب به تصمیم گیران دولتی گفته بود:« «تغییرات بدون برنامه قبلی در روندهای اقتصادی موجب سلب اطمینان از بخش خصوصی برای انجام تصمیم‌گیری‌های بلندمدت می‌شود. دیدگاه آقای شریعتمداری بر محور تعامل میان بخش خصوصی و دولت در جهت تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار استوار است و در نشست اتاق بازرگانی تهران نیز تاکید کرد که فضای روابط میان دو بخش با همکاری و تعامل بیشتر باید هم راستا با نیازهای توسعه‌ای کشور پیش رود. متاسفانه پیش از حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت اقدامی صورت گرفته که می‌تواند مخل فضای کسب و کار و منشا تلاطم در بازار شود که به معنای دقیق در خلاف جهت این دیدگاه قرار دارد. به همین جهت در نامه‌ای درخواست شد در این مورد تجدیدنظر صورت گیرد.»(اینجا را بخوانید)

تصمیم سخت برای هیبریدی‌ها

دی ماه امسال مجتبی خسروتاج خبر از ثبت سفارش خودرو داد.البته او جزییاتی در این رابطه نگفت با این حال ظاهرا برنامه دولت باز کردن موقتی ثبت سفارش واردات خودروست.اما آنچه در این میان موجب نگرانی شد،توقف ثبت سفارش خودروهای هیبریدی بود.خودروهایی که به خودروی سبز معروفند و میزان آلایندگی آنها کمتر از سایر خودروهاست.

بعد از تأخیر چند ماهه در عدم اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش سرانجام اوایل دی ماه امسال دستورالعمل واردات خودرو را با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد که براساس آن خودروهای با حجم موتور تا 1500 سی‌سی مشمول تعرفه 55 درصد، خودروهای با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی مشمول تعرفه 75 درصدی و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی 95 درصد تعیین شده است.

از همان ساعت نخست انتشار این دستورالعمل افزایش قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی با علامت سوال‌های مختلفی مواجه شده زیرا براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه 4 درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به 45 درصد رسید که این رقم رشد 11 برابری یا 1000 درصدی تعرفه این خودروها را نشان می دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد خواهد کرد.(اینجا رابخوانید)

البته اعلام تعرفه های جدید خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی هم روبه رو شد به نحوی که برخی از کارشناسان این تصمیم را "گل به خودی دولت در مقابله با آلودگی هوا" عنوان کردند و حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: نباید به یک باره تعرفه واردات تمامی خودروهای هیبریدی را افزایش دهیم، از سوی دیگر حتی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز مباحثی مطرح است و باید الزامات و شرایطی در مورد آنها نیز لحاظ شود.

رییس جمهور وارد می شود

پیگیری دلایل این موضوع تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمعهور با مردم هم کشید. رئیس جمهور اعلام کرد تعرفه این خودروها را بررسی خواهد کرد. در کنار این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های اصل 90، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضاء بیش از 104 نماینده مجلس رسید خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شدند.

خسروتاج معاون وزیر صنعت در این رابطه گفته است:«کار کارشناسی لازم در این خصوص انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است.»

درحالی که محمد شریعتمداری گفته است که تعرفه خودروهای هیبریدی را 35 تا 55 درصد است که روابط عمومی این وزارتخانه روز دوشنبه 16 بهمن از دستور رییس جمهور برای کاهش تعرفه این خودروها خبر داد.اما موضوع به اینجا هنوز ختم نشده،دیوان عدالت اداری همزمان با اعلام این خبر،با صدور حکمی مصوبه هیات وزیران را در پی شکایت یک شاکی خصوصی متوقف کرد.

حالا باید دید که آیا اعتراض ها فروکش خواهد کرد؟

 

3535

6 دیدگاه
  • محمد
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 09:06:34
    پاسخ
    17 0

    همه این مشکلات از نبود اقتصاد رقابتی و اجرای سیاست های حمایتی نادرست است.چرا از زعفران و فرش و صنایع دستی و توریست ...حمایت نمیکنیم؟ تا چند سال دیگه تنها خودروساز جهان چین است وهیچ کشوری مخصوصا ایران توان رقابت ندارد.مسئله دیگه سیاست ماست که اصلا راهگشای اقتصادمابرعکس تمام دنیانیست.با یک حساب ساده از مصرف بنزین خودروهای داخلی به این نتیجه میرسیم که 40مصرف بنزین به خاطر پایین بودن استاندارد خودروهای ساخت داخل است که هزینه زیادی بر دوش مردم است..

  • علی
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 10:05:46
    پاسخ
    22 3

    ایا قیمت خودرو وارداتی به قبل بر میگردد

  • بوئين زهرا
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 10:52:58
    پاسخ
    35 4

    فقط و فقط حکم دیوان عدالت اداری و والسلام

  • بی نام
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 12:27:14
    پاسخ
    4 0

    کشور ما تنها کشوری است که ماشین کار کرده خارجی سود میکند

  • بی نام
    یکشنبه 22 بهمن 1396 - 12:59:50
    پاسخ
    1 0

    فکر خرابِ والا کشورهای حاشیه خلیج 5 درصد میگیرند و شماره میکنند شما 6 برابر بگیر و بزار ماشینهای دست دوم بیان توی این مملکت و 50 درصدم از اونها بگیر من ماشینمو که بنز 240 ای بود و 39000 کیلومتر رفته بود مدل 2004 مجبور شدم 10 میلیون تومان در دبی بفروشم و 13 سال پیش 150 میلیون خریدمش چرا من نتونم ماشینمو که در حدِ نو بود بعد از بازگشتِ به کشورم برگردنم؟ مگر مال دزدی بوده؟مگر این حق من نبود که ماشین خودمو برای خودم بیارم؟ خب قانونی بزارند که هر ماشین 5 سال باید مالکش باشی و تا 5 سالم نشود فروختش.و 50 درصدم گمرکی بگیرید تمام مردم لذت ببرند از این امکانات و خیابونهامون پر بشه از رنگهای مختلف فراتر از سفید و سیاه و خاکستری,و این عقده ماشین که بین جوانان ماست و از بین برد,تأمین قطعات هم با خود مالک

  • بی نام
    دوشنبه 23 بهمن 1396 - 10:28:09
    پاسخ
    2 0

    متاسفانه از این قضیه یک عده خاص که معلوم هستند با رانت 102 هزار میلیارد به جیب زدند و صدای کسی هم درنمیاد.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x