رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در توییتر خود توضیحاتی درباره سخنان اخیر حسن روحانی مبنی بر توجه به اصل 59 قانون اساسی نوشت.

به گزارش خبرآنلاین، متن توییت‌های حسام‌الدین آشنا درباره اصل 59 قانون اساسی به شرح زیر است:

-رئیس جمهور در 22 بهمن: "اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم"، اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است.

-متن اصل 59 قانون اساسی: در مسائل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

-شورای نگهبان در اسفند 1381 اعلام کرد مصوبه مجلس در مورد همه پرسی باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

-با این اوصاف نه ارزیابی سخنگوی محترم چندان دقیق است و نه پیش بینی سخنران موقر چندان مقرون به صلاح و سداد.

تاکید کدخدایی بر همان موضع قبلی

همچنین اعتمادآنلاین نوشت: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به پیشنهاد حسن روحانی برای همه‌پرسی تشکیک وارده کرده و در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود: «رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد چون که کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس‌جمهور با اصلی دیگری آن را اشتباه کرده‌اند.»او در حالی پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای برگزاری همه‌پرسی را کارشناسی نشده و اصل 59 را مربوط به اعمال اختیار قوه مقننه دانسته که حقوقدانان از جمله نجات الله ابراهیمیان، عضو دیگر شورای نگهبان تأکید دارند برگزاری همه‌پرسی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است و اصل 59 همه‌پرسی از طریق قانون‌گذاری پیش‌بینی کرده است.

با این اوصاف او دوباره بر سخنان خود تاکید کرد و گفت که نظرش در مورد همه پرسی همانی است که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    رفراندوم حول چه موضوعی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    14 1
    ما شورای نگهبان نخوایم کی رو باید ببینیم؟
  • بی نام AT ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    6 1
    به چه قیمتی و چه ارزشی داره این جیفۀ دنیا آن هم در ذهن مدعیان آخرت
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    8 1
    با اين تفسير كه گفتيد پس چرا از برگزاري رفراندوم نگرانيد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    8 1
    اینهمه وحشت از مطرح شدن نام یک اصل قانون اساسی اصل 59 عجیب نیست؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    6 1
    يعنى حال ادم رو بد مى كنيد چقدر به مردم دستور مى دهيد ولشون كنيد مردم رو
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    10 1
    مگر امام خمینیدر بهشت زهرا نگفت که گذشتگان اجازه نداشتند برای ما تصمیم گیری کنند و حکومت تعیین کنند ؟؟ فیلمش را نداری برایت بفرستیم. ما مردم ایران خواهان رفراندوم هستیم.تحمل دیگر نداریم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    5 1
    مى گوييد همه در راهپيمايي شركت كردند چرا إز أين مردم و ورفراندم مى ترسيد؟؟ نگران چى هستيد؟؟اسرنوشت مملكت رو مردم تعيين مى كنند
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 1
    اگر حداقل سن رای شرکت در رفراندوم سال 58 را پانزده سال در نظر بگیریم کلیه اشخاص ایرانی متولد 13 43 به بعد به جمهوی اسلامی ایران رای نداده اند و حق دارند حداقل برای یک بار نظرشان را اعلام کنند حتی کسانی که چهل سال پیش رای داده اند نیز حق دارند تجدید نظر احتمالی خود را اعلام کنند
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 1
    اگر طبق ادعاتون و استناد به راهپیمایی ها اکثریت هم فکر شما هستن که ترس نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 1
    ه نظر می‌رسد اصولگرایان نباید از رفراندوم هراس داشته و یا حداقل نباید هراس خود را به عنوان پاشنه آشیل جدیدی به اطلاع رقیب برسانند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 0
    پس دمکراسی برای چی؟ صندوق رای باید تعیین کننده باشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 2
    احتمالا رفراندوم هم طرحی صهیونیستی است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 0
    احتمالا رفراندوم هم طرحی صهیونیستی است
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 1
    چرا اصولگرایان از رفراندم وحشت دارند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    4 0
    لطفامراجعه کنندبه سخنرانی امام راحل انقلاب دربدو ورودبه ایران عزیزآنزمان که دربهشت زهراخطاب به مردم ایران انزمان کردن ولی امروزبحول قوه مسئولین بی کفایت که دقیقا عکس همان مطالب رااجراکردندهمانجاکه درموردمشروطه صحبت کردندکه50سال قبل پدران ماانتخاب کردند ماقبول نداریم وحق مردم است درمورداینده خودتصمیم بگیرند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 3
    اینم برنامه جدید حسن روحانیه بابا جدیش نگیرین. یه تیری تو تاریکی زد و رفت
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 1
    فقط رفراندوم مشکلات مملکت رو حل میکنه
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    4 1
    یکی از مشکلات ما همین شورای نگهبان است. چون خودش یک پای قدرت است قانون اساسی را به نفع خودش تفسیر می کند. مفسر قانون اساسی نباید نقش در قدرت داشته باشد و باید بیطرف باشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    3 0
    اقای کدخدایی شما و دوستانتان اقلیتی از جامعه رو نمایندگی میکنین و به همین دلیل است از پیشنهاد همه پرسی به هراس افتادین
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    5 1
    روحانی هم از روی اینکه یه حرفی زده باشه اینو گفته ولی من بازم ازش متسکرم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    4 1
    چیزی خارج از خواست ملت نگفته روحانی
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    6 1
    چرا می ترسید؟ مگه راهپیمایی ۲۲ بهمن بهتون اعتماد به نفس لازم رو نداد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 3
    آقای ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما با کنایه به صحبت های روز گذشته حسن روحانی با هشتگ رفراندوم در توئیتر نوشته: «در برابر حضور ده ها میلیون ایرانی غیرتمند در کف خیابان های ایران و اعلام موضع صریح در مقابل دشمن، حرف از رفراندوم زدن نه تدبیر است و نه حتی سلیقه»
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 1
    فعلاً کسی درباره همه‌پرسی حرفی زده یک دعوایی راه افتاده است؛ بنابراین اینکه بحث کنیم شورای نگهبان باید درباره همه‌پرسی اظهارنظر کند یا نه مساله زودهنگامی است.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    باید به‌صورت روشن بگوییم راجع به چیزی می‌خواهیم همه‌پرسی کنیم. بعد ببینیم آیا در این مورد همه‌پرسی مناسب یا نامناسب است. برخی می‌گویند طرح مساله همه‌پرسی از سوی دولت ممکن است بهانه‌ای باشد برای سرپوش گذاشتن بر وعده‌هایشان، در مقابل نیز می‌گوید همه‌پرسی ظرفیتی است که باید از آن استفاده کرد. در مورد هیچ‌کدام از این دو نظر بدون آنکه بدانیم همه‌پرسی درباره چیست به‌صورت مشخص نمی‌شود داوری کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 0
    در هر حال در قانون اساسی همه‌پرسی به‌عنوان یک راه‌حل پیش‌بینی شده است. آن‌هایی که می‌گویند همه‌پرسی باید بگویند درباره چه چیزی تا ما و صاحب‌نظران دیگر بگوییم مفید و راه‌حل مناسبی هست یا نه. ممکن است در مورد مساله ای بخواهند همه‌پرسی کنند که قبلاً راه‌حل‌های مشخصی در مورد آن وجود داشته باشد. ممکن است درباره مساله ای بخواهند همه‌پرسی کنند که همه‌پرسی روش مناسبی برای قانون‌گذاری نباشد بلکه طرح آن موضوع در مجلس راه‌حل مناسب باشد؛ بنابراین برای اینکه دراین‌باره داوری کنیم لازم است که به‌صورت مشخص کسانی که به این مفاهیم متوسل می‌شوند بگویند راجع به چیزی می‌خواهند همه‌پرسی کنند. وگرنه اینکه در قانون اساسی ظرفیت همه‌پرسی وجود دارد یا نه؛ نه حرف بدی است و نه حرف خوب.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 0
    قانون اساسی همه‌پرسی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های حقوقی جلب نظر مردم پیش‌بینی شده است. در مورد اینکه همه‌پرسی مناسب است یا نه باید ببینیم همه‌پرسی راجع به چه چیزی است؟ بنابراین در مورد اصل وجود همه‌پرسی در قانون اساسی جواب مثبت است و قانون اساسی این مساله را پیش‌بینی کرد است.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 2
    یکی از راه‌های تعیین قاعده حقوقی نظرخواهی از مردم است اما از ارزیابی سیاسی این موضوع کار من نیست که آیا در مورد مساله ای ویژه، همه‌پرسی راه‌حل مناسبی هست یا نه. برای اینکه داوری کنیم باید ببینیم آن مساله که می‌خواهیم راجع به آن همه‌پرسی کنیم، چیست؟ آیا اقتضای همه‌پرسی در مورد آن مساله وجود دارد؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 0
    نجات‌الله ابراهیمیان گفت: در قانون اساسی استثنایی برای همه‌پرسی قید نشده و درباره همه مسائل مهم کشور می‌توان از ظرفیت همه‌پرسی استفاده کرد.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 0
    سخنگوی اسبق قوه قضاییه در مورد طرح موضوع همه‌پرسی از سوی رییس‌جمهوری و واکنش‌هایی که نسبت به آن صورت گرفته می‌گوید که لازم نیست آن چیزهایی که ظرفیت قانون اساسی است تبدیل به تابو شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 0
    در اینکه مساله رفراندوم و همه پرسی یکی از نمادهای اعمال حاکمیت ملی است، هیچ تردیدی وجود ندارد و به همین دلیل هم اصل 59 قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را در مسائل مهم فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و از این قبیل موضوعات به رسمیت شناخته است. به نظر این کار مفیدی هم است. به این دلیل که در برخی از مواقع ممکن است که مسائلی پیش بیاید که اینها با سرنوشت یک کشور ربط داشته باشد و در اینگونه موارد طبعا مراجعه به آرای عمومی بهترین و طبیعی ترین راه است.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    0 2
    همانطور که از اصل 59 قانون اساسی استنباط می شود و همین اصل هم مورد تاکید رییس‌جمهوری قرار گرفته، اجرای این اصل عمدتا بخشی از کار تقنینی کشور است. یعنی تصمیم گیری در ارتباط با آن، به این ترتیب است که دو سوم نمایندگان مجلس باید به آن رای مثبت بدهند. این یعنی در ابتدا به ساکن اجرای چنین تصمیمی مربوط به رییس جمهور نیست که بخواهد دخالتی در این مورد انجام دهد. مردم آنچیزی را که الان از ریاست جمهوری انتظار چیز دیگری بجای طرح یک سری شعارهایی همچون برگزاری همه‌پرسی دارند.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    2 3
    علی الاصول خوب است که این پیشنهاد توسط اندیشمندان مطرح و در جراید و رسانه ها در مورد آن بحث شود. مردم از رییس جمهور انتظار دیگری دارند. انتظار آنها این است که رییس دولت در حوزه ظرفیت ها و امکاناتی که در حوزه های مختلف وجود دارد کار و فعالیت کند و مشکلات مردم را رفع نماید.