یکشنبه 1 مهر 1397
شنبه 27 مرداد 1397 - 07:08:32 چاپ

سود آزادسازی قیمت خودرو به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود؟

خسروشاهی مشاور وزیرصنعت:درخواست افزایش‌قیمت از سوی ۲ خودروساز به رییس‌جمهوررسیده

اقتصاد > صنعت - در شرایطی موضوع آزادسازی قیمت خودرو این روزها داغ شده است که موافقان این طرح معتقدند قیمت‌گذاری در بازار خودرو دیگر معنا ندارد و باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد. این در حالی است که مخالفان آزادسازی قیمت خودرو عنوان می‌کنند خودروسازان به دنبال حذف شورای رقابت برای قیمت‌گذاری هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها بیش از گذشته صدای آزادسازی قیمت خودرو به گوش می‌رسد؛ طبلی که خودروسازان بیش از همه روی آن می‌کوبند. اما چه شده که زنجیره خودروسازی کشور این بار بسیار جدی‌تر از گذشته به دنبال آزادسازی قیمت خودرو رفته است؟

جدا از مسائل کلی مانند نارضایتی از عملکرد شورای رقابت و کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان، بروز تحریم‌های خارجی و در کنار قطع یارانه ارزی و رشد قیمت مواد اولیه داخلی، اصلی‌ترین دلایل اصرار خودروسازان و قطعه‌سازان بر آزادسازی قیمت خودرو در مقطع فعلی به‌شمار می‌رود. (اینجا)

قطعه‌سازان هشدار می‌دهند در صورت ادامه روند فعلی و آزاد نشدن قیمت، موجی از بیکاری صنایع قطعه و خودرو کشور را در بر خواهد گرفت. مشکل بزرگی که قطعه‌سازان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محدودیت‌ها یا به قول خودشان تحریم‌های داخلی است. به گفته آنها، طبق تصمیماتی که در مجموعه دولت اتخاذ شده، قطعه‌سازان و خودروسازان باید مابه‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز را پرداخت کنند و در غیر این صورت، امکان ترخیص کالا از گمرک را ندارند.

قطعه‌سازان معتقدند تولید خودرو با قیمت‌های فعلی به هیچ عنوان واقعی نیست و به‌عنوان مثال پژو 405 که باید از رده خارج می‌شد، باید با قیمت 70 میلیون تومان به فروش برسد و خودروی پراید 30 میلیون تومانی در بازار به قیمت 43 میلیون تومان برسد.

انجمن قطعه‌سازان تاکید دارد اگر آزادسازی قیمت‌ها اتفاق نیفتد، شهریورماه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تعطیل می‌شود.

دیگر قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنا ندارد
در این میان، طبق مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون خصوصی‌سازی، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های مختلف مانند صنعت یا خودروسازی به صورت مستقیم مقررات و قیمت‌گذاری کند. (اینجا)

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون ویژه خصوصی‌سازی مجلس اواسط مردادماه امسال در نشستی که با حضور خودروسازان در مجلس داشت، اعلام کرد با تصویب اصلاحیه قانون خصوصی‌سازی و مطابق ماده ۵۹ این قانون، شورای رقابت دیگر حق ندارد در بخش‌های اقتصادی مانند خودروسازی به صورت مستقیم مقررات‌گذاری کند. (اینجا)

به گفته وی، قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنا ندارد؛ باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد. در ماجرای ارز، نظام به این جمع‌بندی رسید باید نرخ ارز را بازار ثانویه تعیین کند، طبیعتا در خودرو هم به این نتیجه می‌رسیم.

او با اشاره به اینکه دیگر شورای رقابت ورود به مقررات‌گذاری بخش‌های مختلف صنعت نمی‌کند، گفت: بلکه اگر در نهاد تعیین مقررات‌بخشی مانند بخش خودرو یا صنعت اختلافی پیش آمد، شورای رقابت به عنوان مرجع حل این اختلاف وارد خواهد شد. این شورا دیگر نهاد تنظیم‌گر است. دیگر کار شورای رقابت این نیست که مثلا بیاید برای پراید قیمت‌گذاری کند.

فولادگر در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اصلاح قانون، قیمت محصولات خودروسازانی که خودروی زیر ۵۰ میلیون تومان مانند خانواده پراید یا خانواده پژو ۴۰۵ تولید می‌کنند، باید ابتدا در نهاد قیمت‌گذاری بخش خودرو که دولت ایجاد می‌کند، تعیین تکلیف شود و شورای رقابت به عنوان نهاد نظارتی کل اقتصاد، عمل خواهد کرد.

وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت‌ها؟
در همین ارتباط، مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو اخیرا در نشست قطعه‌سازان اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و در این ارتباط نامه‌ای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است. (اینجا)

اصغر خسروشاهی گفت: وزارت صنعت در جریان تمامی اطلاعات ارزی و خرید قطعات و مواد از قطعه‌سازان و خودروسازان است؛ اگرچه باید به این نکته توجه داشت که در حوزه صنعت خودرو، فقط وزارت صنعت دخیل نیست و سایر دستگاه‌ها مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی هم در دخالت دارند. به همین دلیل باید به جمع‌بندی نهایی در این خصوص برسیم؛ در عین حال نامه‌ای هم از سوی انجمن قطعه‌سازان به هیات دولت ارسال شده و ساماندهی وضعیت فعلی نیازمند تصمیم‌گیری‌های مجموعه هیات دولت است.

وی اعلام کرد: درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رییس‌جمهوری رسیده است، اما چون این موضوع در شرایط غیرعادی اعلام شده، باید رییس جمهور خود در این رابطه تصمیم‌گیری کند. در این میان خودروسازان در نامه خود به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات ۵ درصد زیر قیمت بازار را دارند.

بازار خودرو

آزادسازی قیمت خودرو توجیه ندارد
این در حالی است که برخی از تحلیلگران و نمایندگان مجلس معتقدند به دلیل نبود بازار رقابتی برای خودروهای داخلی، آزادسازی قیمت این کالا فرصت‌طلبی است و توجیه ندارد.

غلام محمد زارعی، عضوکمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این‌که خودروسازان به دنبال حذف شورای رقابت برای قیمت‌گذاری هستند، گفت: قیمت خودرو طبق قانون باید در شورای رقابت و براساس کیفیت و نوع آن تعیین شود و این موضوع مطالبه جامعه است.

وی با بیان این‌که شرایط انقباضی فعلی برای ورود خودروهای خارجی زمینه فعالیت برای تولید داخل را فراهم کرده است، متذکر شد: این طرح به منظور حمایت از تولید داخلی است، بنابراین نباید خودروسازان داخلی از این فضا استفاده کرده و قیمت را به دلخواه خود بالا برده و به هر قیمتی آن را ارائه دهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایطی آزادسازی قیمت می‌تواند توجیه داشته باشد که رقابت وجود دارد و حمایت از تولید داخل نباید به ابزاری برای عرضه بدون نظارت تبدیل شود. آزادسازی قیمت‌ها در خودرو بازار این محصول را غیرقابل مدیریت می‌کند.

تقاضا کم می‌شود
اما نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که چنانچه رییس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیش‌روی زنجیره خودروسازی کشور قرار می‌گیرد، کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت خواهد بود.

در این زمینه برخی دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند همان طور که در شرایط فعلی برخی مصرف‌کنندگان عادی به‌دلیل افزایش قیمت‌ها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شده‌اند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمت‌ها از میان می‌رود، جذابیت بازار برای سرمایه‌های سرگردان هم از میان می‌رود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبه‌رو خواهند شد. (اینجا)

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است دولت، شورای رقابت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید به قیمتی واحد دست یابند و ضوابط افزایش قیمت مشخص باشد.

به گفته وی، در حالی که شرایط آزادسازی قیمت‌ها به‌طور کامل فراهم نیست، اما اگر آزادسازی نکنیم، صنعت خودروسازی از بین می‌رود و شرایط آن همچون مریضی رو به موت است که باید جراح به داد آن برسدو

کاکایی تاکید کرد: راه‌حل اصلی رفع این مشکل، نه در ثبات قیمت بلکه در «آزادسازی ضابطه‌مند» قیمت‌هاست و پیش‌بینی می‌شود در صورت آزادسازی کامل، بین 2 تا سه ماه بعد قیمت‌ها پایین می آید، زیرا کشش قیمتی بازار محدود است. در بدترین شرایط، بازار در سه ماه به تعادل می‌رسد و دولت نیز می‌تواند به ارائه راهکار بپردازد.

وی همچنین بر لزوم مراقبت از مصرف‌کنندگان خودروها تاکید کرد و متذکر شد: باید اجازه داد قیمت خودروها افزایش یابد، البته نه در چارچوب خشک رشد 7.2 درصدی شورای رقابت بلکه افزایش قیمتی معقول، و پس از آن اجازه دهیم قیمت‌ها بطور کامل آزاد شوند؛ در این زمینه همه باید تبادل نظر کنند. تدوین یک بسته سیاستگذاری در این زمینه واجب است و هوشیار باشیم که تک سیاستی بسیار خطرناک است.

کاکایی درباره کشش‌پذیری بازار با افزایش قیمت خودروها عنوان کرد: به‌طور قطع و یقین کشش‌پذیری قیمتی لازم وجود ندارد و خودروسازان بخشی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. در این زمینه دولت باید به طراحی بسته های حمایتی بپردازد.

223225

45 دیدگاه
  • مصطفي ف
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:22:18
    پاسخ
    205 2

    من كه يه شهورند عاديم ميدونم پشت پرده اين فشار خودروسازها چيه. دارن خودروي چيني رو وارد ميكنن با قيمت بالا ميفروشن. اينا دغدغه خودروي ايراني ندارن. همه سودشون تو واردات خودروئه وقتي پرايد بشه 40 ميليون معلومه خودروهاي در پيت چينيو 100 ميليون ميفروشن. تو ايران كه همه جاشو فساد گرفته و دلالا همه جا جولان ميدن حرف از آزاد سازي قيمت ميزنيد؟؟ تهش ميشه سود براي دلال و خودرو ساز و ضرر 1000 برابر براي مردم بدبخت. آقا ما چطوري بگيم غلط كرديم كه شما دست از سر ما و مملكت برداريد

    • مهربان توسی
      شنبه 27 مرداد 1397 - 12:00:47
      65 0

      وجدانا این درسته ارابه مرگ به قیمت ۳۰ م تومان؟ تا کی خودروسازان ما رانتی حمایتی و مافیایی باشد؟؟ انشاا...ایجاد فضای رقابتی و کاهش تعرفه واردات کم مصرفها و هیبریدها

    • بی نام
      شنبه 27 مرداد 1397 - 12:17:50
      64 0

      در هیچ بازار انحصاری، حرف زدن از قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا. جایگاهی ندارد. این یک اصل بدیهی در اقتصاد است. البته که دولت مالک هر دو شرکته و قیمت را هم آزاد می کنه و مردم هم کاری از دستشون برنخواهد آمد.

    • میلاد حمیدی
      یکشنبه 28 مرداد 1397 - 07:45:56
      32 0

      عجیبه که ریشه ظلم نمیخشکه

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:37:25
    پاسخ
    105 0

    سود همه چیز به جیب مصرف کننده میره. الان سود سکه های پیش فروش شده سود دلارای 4200 تومنی سود اجبار فولاد سازها به فروش کالایشان با نرخ دولتی سود همه این تصمیما تو جیب مصرف کننده است. منتهی از آنجایی که جیب مصرف کننده سالهاست که سوراخ داره این سو از اونجا سرازیر میشه توی ...

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:44:06
    پاسخ
    171 2

    ای لعنت خدا به این دو خودرو ساز که خون مردمو میمکند

  • ایرانی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:45:14
    پاسخ
    214 1

    تعرفه واردات را صفر کنند بعد قیمت خودرو را آزاد کنند ببینیم می توانند با خودروهای خارجی رقابت کنند. هم می خواهند آشغال تحویل ملت بدهند هم پول بنز را از ملت بگیرند. خداوکیلی اگر مردم در ایران گروگان گرفته نشده اند پس چی شدند ؟؟؟

  • برجام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:48:30
    پاسخ
    143 1

    قیمت گذاری باید آزادسازی بشه به شرط صفر شدن تعرفه واردات

  • موسایی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:50:18
    پاسخ
    23 8

    بنظر می رسد تشکیل کارگروهی از کارشناسان وزارت صنعت جهت پژوهش میدانی معتبر در این خصوص ضروری است.

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 07:58:30
    پاسخ
    100 2

    تعرفه ورود خودروهای خارجی را بردارید آنوقت حرف آزاد سازی خودرو داخلی را مطرح نمائید

  • حسینی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 08:03:26
    پاسخ
    88 2

    قبول، قیمتها را آزاد کنند اما به شرطی که عوارض گمرکی خودروهای خارجی نیز به طور کامل حذف شود این نهایت وقاحت و پررویی خودروسازان است که میخواهند هم مرزها به خودروهای خارجی نیمه بسته باشد و هم در داخل با هر قیمتی که میخواهند اجناس بنجلشان را به مردم قالب کنند. هر نماینده مجلسی هم که با آنها همسو باشد خائن است و احتمالا وی را خریده اند. دولت و مجلس نباید فریب این مظلوم نمایی های خودروسازان را بخورند. همه میدانیم در این چهل سال خودروسازهای داخلی با رانت دولت و مجلس سودهای چند هزار میلیاردی کردند. آیا این سرمایه های هنگفت خودروسازان و دهها شرکت زیرمجموعه آنها ناشی از کیفیت محصولات و شایستگی آنها بوده است؟ یا صرفا به خاطر بالا بردن قیمت خودروهای خارجی مردم را مجبور به خرید از داخل کردیم.

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 08:25:05
    پاسخ
    101 2

    از این خودرو سازها گاری سازها پرو تر تو ایران نیست . چهل ساله دارن خون مردم ایران را مثل زالو میمکند و هنوز ول کن نیستند . 2 سال پیش که مردم میگفتند خودرو را آزاد کنید و تعرفه واردات را هم بردارید خودرو سازها داد حمایت میزدند ولی الان که مملکت تحریم شده و اینها مطمئن هستند خودرو وارد ایران نمیشه میگن قیمتها باید آزاد بشه . بخدا اینها آدم نیستند گرگ هستند و زالو صفت امیدوارم روز عدالت برقرار بشه و همشون را به تیغ عدالت بسپاریم

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 08:51:29
    پاسخ
    77 2

    اگر نرخ خودرو قراره آزاد بشه باید تعرفه واردات خودرو هم برداشته بشه تا بدون انحصار با هم رقابت کنند.

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 08:59:27
    پاسخ
    48 4

    مثل هر چیزی که آزاد میشه قیمت گزاریش قیمت گزاری خودرو هم ازاد بشه به جاش تعرفه وارداتش رو بکنن 6 درصد تا ببینیم خودرو سازها چه میکنند

    • بی نام
      شنبه 27 مرداد 1397 - 12:04:09
      30 2

      خیر باید صفر بشه

  • مهدی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 09:28:18
    پاسخ
    34 1

    وقتی بازار رقابتی نیست و فقط دو شرکت با سیاست های خاص خودشون بازار رو مدیریت می کنند آزاد سازی معنایی ندارهعرضه قطره چکانی خودرو ها به بازار و بالا بردن تقاضا در ضمن تجربه ثابت کرده در زمانی که تقاضا پایین و حتی قیمت جهانی مواد اولیه از جمله فولاد و مواد پتروشیمی نزولی است خودروساز تمایلی به ارزانی خودرو ندارن و نکته ایی که اصلا بهش توجه نمی شه همین سرمایه های سرگردان است که هر لحظه به یک سمت میره از جمله دلار، طلا،خودرو و بازار رو تورمی می کنه باید یک فکری برای سرمایه و پول های نقد مردم کرد و بهشون سمت و جهت داد مثله اوراق مشارکت، سپرده بانکی، سهام ...

    • بی نام
      شنبه 27 مرداد 1397 - 11:17:39
      27 1

      وقتی این خودروها را خود سازنده های اصلی می توانند با کیفیت بسیار بالاتر تولید کنند و با قیمت بسیار پایین تر به ایران تحویل دهند. چرا اصرار به تولید داخلی دارند؟ آن هم با واردات قطعه و مونتاژ

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 09:50:10
    پاسخ
    48 3

    ازاد سازی قیمت فقط به ضرر مشتری هست

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 09:59:38
    پاسخ
    40 1

    اگه مردن بعد از ازاد سازی قیمت ها تعرفه های خودروهای وارداتی رو هم به پنج درصد برسونن.

  • جواد
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:00:38
    پاسخ
    30 1

    خودرو سازان به دنبال امتیازهای یک طرفه هستند.همین الان هم فقط تحت حمایت دولت و عدم واردات خودرو درحال فروش خودرو هستند.یک طرفه که نمیشه ، قیمت خودرو آزاد بشه قبول ولی در عوض واردات خودرو هم آزاد یشه.با عوارض واردات معقول مثلا 20 درصد نه عوارض نجومی.

  • بزرگی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:08:59
    پاسخ
    39 0

    سود آزادسازی قیمت خودرو به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود؟ خیر، به جای دیگه‌ی مصرف کنندگان می‌رود

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:13:25
    پاسخ
    29 2

    "به گفته وی، قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنا ندارد؛ باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد. " انحصار نیز باید از بین برود و واردات خودرو با تعرفعه گمرکی حداقل صورت گیرد.

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:14:05
    پاسخ
    24 0

    قیمت گذاری بر پایه عرضه و تقاضا جایی که هیچ رقیبی و نظارتی وجود ندارد البته همبشه همین طور بوده یعنی خودروهای از رده خارج را با کیفیت بسیار پایین و با چندین برابر قیمت جهانی می قروشند

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:28:55
    پاسخ
    30 0

    واقعا اگر میخوان خودرو سازها قیمتها را آزاد کنند پس قطعا دلشان به حال ملت نمیسوزد البته که سالیان سال هست که کسی دلش به حال ملت نمیسوزد ولی دولت هم باید واردات خودرو را آزاد کند تا معلوم شود که این ماشینای آشغال داخلی به نصف قیمت هم نمی ارزد ...

    • بی نام
      شنبه 27 مرداد 1397 - 11:59:32
      15 1

      شما چرا اینقدر ساده هستید بابا این دو تا خودروساز دولتی هستند، چاقو که دستشو نمی بره

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 10:56:13
    پاسخ
    65 0

    پراید 30 میلیونی بشود 43 میلیون؟ پژو 405 بشود 70 میلیون؟؟؟؟؟ آزاد کنید تا گور خودتان را بکنید انشالله

  • مصطفي ف
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:07:07
    پاسخ
    24 1

    الان دلار آزاد حدود 11000 تومنه. خب اين حايشه امنيت خوبي داره براي خودروسازهاي داخلي كه الان 50 ساله دارن فعاليت ميكنن و خودرو توليد ميكنن. اكثر قطعات هم كه توليد داخله پس چه باك قيمت خودروي زير 45 ميليون تومن رو آزاد كنيد به شرطي كه واردات خودروي زير 45 ميليونم آزاد بشه بدون تعرفه. اگه مردم اعتراض كردن. مشكل اينه كه اين تصميم دقيقا به خواست و اراده خودروسازها توسط مجلس گرفته شده كه البته دستشونم تو يه كاسه هست. يعني تصميم ميگيرن به سود خودشون بيشتر برسن. بريد خون ملتو نوش جان كنيد گواراي وجودتان

  • علیرضا
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:16:07
    پاسخ
    31 1

    تو این مملکت چیزی تو جیب مردم عادی نمیره

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:21:17
    پاسخ
    25 1

    اگر تا چند ماه دیگر چند تا م.ک و د.ع و یا مشابه آن در اخبار به گوشتان خورد که اختلاس کردند. اشتباه نکنید اینها مصرف کننده بودند که سود اتومبیلها وارد جیبشان شده.

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:28:03
    پاسخ
    22 0

    مشکلی نیست, پژو را بکنید 70 میلیون به دلار الان میشه 7000 دلار, از اون طرف هم واردات را آزاد کنید, ببینید مردم میان سراغ این آشغالا یا میرن با همین 7000 دلار چی سوار میشن

  • کارمند
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:42:46
    پاسخ
    1 6

    با درود

  • کارمند
    شنبه 27 مرداد 1397 - 11:45:13
    پاسخ
    9 1

    با درود؛ احتراما آزاد شود یا نه چه فرقی میکند ؟ اگر ارزش ریالی و پولی دریافتی کارکنان دولت به غیر از مدیران میانی و بالایی محترم کارگران به غیز از پیمانکاران عزیز کسبه خرد به غیر از تجار فداکار 8 میلیون تومان و یا دریافت حقوق و مزایا تا به امروز یعنی مورخی 27 / 5 / 98 هشت میلیون تومان شد؛ موضوع انحرافی بالا فرقی نمی کند والا تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ... بدرود

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 12:10:23
    پاسخ
    26 1

    من میگم دوتا موشک بزنیم وسط دوتا کارخونه تا کلهم اجمعین مشکلشون حل بشه...والا اینا از تروریستها بدترن،حقشه نابودشون کنیم.

  • آریو
    شنبه 27 مرداد 1397 - 12:16:23
    پاسخ
    14 0

    عرضه و تقاضا در بازار انحصاری ؟؟؟ عرض را قطره چکانی میکنید و بازار را تشنه نگه میدارید، پراید را 40 میلیون قالب میکنید به مردم. 1 اگه مردید تعرفه گمرکی برای واردات خودرو کاهش دهید، 2 واردات خودرو را از دست و انحصار اون 5 خانواده ک.......... خارج کنید تا مردم بتوانند بازار را کنترل کنند.

    • سرانجیک
      یکشنبه 28 مرداد 1397 - 10:45:41
      3 0

      خود ساسوری نکن جناب

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 12:19:10
    پاسخ
    22 0

    فقط در دلال بودن خود خودروسازها همین بس که من دی 96 یه ماشین ال90 نوشتم هنوز دعوتنامه منو صادر نکردن ... در صورتی که باید 31 خرداد ماشینو تحویل میدادن هنوز دعوتنامرو ندادن که قیمتا آزاد بشه. بنظرتون این خودروساز بفکر مصرفکنندست؟؟؟

  • بی نام
    شنبه 27 مرداد 1397 - 13:35:46
    پاسخ
    12 0

    اين ترفند هميشگي خودرو سازان هست. باز هم موفق ميشن لابي قوي دارن

  • کریمی
    شنبه 27 مرداد 1397 - 13:56:47
    پاسخ
    30 1

    ۲۵ سالمه،چهارسال پس انداز کردم تا بتونم یه پراید بگیرم الان پراید تو بازار شده ۳۰ تومن،باید حداقل دو سال دیگه پس انداز کنم تا بتونم یه پراید بگیرم،تازه اگه قیمت ثابت بمونه که نمی مونه خیلی غمگینم خیلی زیاد

    • بی نام
      یکشنبه 28 مرداد 1397 - 08:24:31
      12 0

      مشکل تو مشکل خیلی هاست باید دست بکار بشیم با حرف زدم کشور درست نمیشه

  • عباس
    یکشنبه 28 مرداد 1397 - 07:18:49
    پاسخ
    4 0

    خب کاری نداره.. در فلان تاریخ سایت خرید خودرو باز میشه... 200 هزار نفر کمتر از یک ساعت ثبت نام کنن..... قاتل. ارابه. گاری و.... بخرن.. ما ایرانی هستیم..میخریم..ولی حیف که نمیفهمیمم که میگیم قاتل .ارابه. گاریو....

  • عباس
    یکشنبه 28 مرداد 1397 - 07:48:23
    پاسخ
    9 0

    سلام،با آزاد کردن قیمت خودرو بلایی برسرمردم می آیدکه با آزادکردن بلیط هواپیما برسرمردم آمد.بهترین مثل ایرانی که این مسئله راتوضیح می دهدگرگ راچوپان گله کردن است.متاسفانه فقط این مردم هستندکه بایدجورضرروزیان همه رابکشندوسنگ زیرین آسیاباشندومانندموش آزمایشگاهی همه طرحهاوبرنامه هابصورت آزمون وخطا روی آنها اجراشود.برخی مدیران بجای اینکه ازمردم حمایت کنندوظیفه خطیرحمایت از شرکتها،وارد کننده ها وصادرکننده ها،دلالان بزرگ و... ودر کل افراد سرمایه دار و ذینفوذ را در پیش گرفته اندومردم باید همه هزینه های سوءمدیریت این مدیران را پرداخت کنند.آزادسازی قیمت ها وقتی بایداتفاق بیفتدکه مرزها باز شود وقیمتها رقابتی شود وسایه دیو سیاه انحصار و رانت که عامل بدبختی مردم ایران است از سرمردم ایران برداشته شود.

  • بی نام
    یکشنبه 28 مرداد 1397 - 08:36:17
    پاسخ
    13 0

    اگر دولت از مردم رای گرفته باید تعرف ماشین را به صفر برساند تا این دوشرکت قاتل تکلیفشان برای همیشه روشن شود

  • احس
    یکشنبه 28 مرداد 1397 - 10:30:48
    پاسخ
    9 0

    اصلا این اخبار و این کارا ارزش این رو نداره که روش فک کنیم بهتره از دور به این تصمیمات نگاه کنیم و بخندیم که برای چاپیدن روش جدید چیه

  • بی نام
    یکشنبه 28 مرداد 1397 - 11:48:38
    پاسخ
    13 1

    چاره کار این مشکلات 2 متر طناب دار است که خودمان را از این خراب شده خلاص کنیم.

  • رضا
    سه شنبه 30 مرداد 1397 - 09:02:53
    پاسخ
    0 0

    بهترین راه برداشتن تعرفه واردات خودرو هستش دیگه کسی واسه خودرو داخلی سر ودست نمی شکنه که امری محال به نظر میرسه

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین