روایت بذرپاش از قیمت مسکن/ با این روش بازار مسکن سامان می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهرداد بذرپاش با اشاره به جایگاه مسکن در قانون اساسی کشور، با تاکید بر رویکرد مردمی سازی در حوزه مسکن گفت: از ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است‌.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پیش از این قانونی برای قیمتگذاری در این بخش نداشتیم، اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

بذرپاش با اشاره به انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور، از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

وی بر لزوم افزایش نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل قوه قضاییه و همچنین قانونگذاری توسط قوه مقننه برای کنترل اجاره بها تاکید کرد و درباره شناسایی خانه‌های خالی، گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان امور مالیاتی ساختاری برای شناسایی خانه‌های خالی تنظیم می‌کند که همکاری شهرداری‌ها و وزارت نیرو را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی باعث شده شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد، بهارستان، گلبهار و صدرا کاهش قیمت را تجربه کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

بذرپاش، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را در اولویت برشمرد و گفت: این مناطق به دلیل داشتن خدمات شهری و روبنایی، هزینه ساخت پایین‌تری داشته و آسیب‌های شهرهای جدید از جمله مسائل هویتی را ندارند.

وی همچنین از هدفگذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده در مدت یک سال خبر داد و اظهار داشت: مشوق‌های مالی برای نوسازی واحدهای مستقر در بافت فرسوده در نظر گرفته شده و بسته ۱۹ بندی از جمله آن‌هاست که اجرای آن باعث رشد قابل توجه ساخت و ساز در بافت فرسوده در کل کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش شده تا نرخ سود تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد، گفت: در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن را از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه با همکاری شورای پول و اعتبار وام اجاره مسکن را ۲.۵ برابر و وام خرید را به ۲ برابر افزایش دادیم، به الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و بیان داشت: به دنبال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر و تامین مالی مشارکتی با مردم در نهضت ملی مسکن هستیم.

هزینه ۵۰ همتی نگهداشت سالیانه جاده‌ها

وی در ادامه به موضوع کریدورهای حمل‌ونقلی کشور و لزوم تکمیل آن‌ها اشاره کرد و گفت: برای تامین منابع مورد نیاز این کریدورها از روش تهاتر نفت استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش با بیان وجود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روستایی در کشور افزود: هزینه نگهداشت سالیانه جاده‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی از نهایی شدن قرارداد با روسیه برای تکمیل کریدور ریلی رشت- آستارا خبر داد و خاطرنشان کرد: زمین راه‌آهن شلمچه_ بصره نیز تحویل گرفته شده است.

تحقق سکونت پذیری سواحل با ساخت ۲۷ شهر ساحلی

این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین به نوار ساحلی شرقی- غربی از شلمچه تا پاکستان به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: ۲۷ شهر جدید ساحلی را ایجاد خواهیم کرد و به دنبال سکونت پذیری سواحل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اقتصاد دریا محور ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذار خارجی جذب شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خبر داد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1799686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =