۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
تامین برق در روستاها؛ روشنی بخش کوهستان

تلاشگران صنعت برق برای پایداری شبکه‌های برق در شرایط سخت بارش برف و برودت هوا شبانه روزی پای کاراند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، ایجاد همزمان خطوط انتقال گاز و برق برای تامین نیازهای انرژی نقاطی که از شبکه انتقال این حامل‌های انرژی دور افتاده‌اند هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد. کارشناسان معتقدند لزومی ندارد خدمات‌دهی به مصرف‌کننده از طریق انتقال اشکال مختلف حامل‌های انرژی به تمام نقاط کشور انجام شود، بلکه با تولید برق می‌توانیم نیازهای گرمایشی و سرمایشی مناطق دورافتاده را مرتفع کنیم و هزینه‌ انتقال حامل‌های انرژی را هم کاهش دهیم. در حال حاضر هزار و ۷۰۶ روستا در سطح استان کردستان وجود دارد که همگی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شبکه برق متصل شده‌اند.

هیوا لهونیان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در این خصوص گفت: امسال در پنج ماه اول سال بالغ بر ۷.۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط شهری و ۴۰.۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط روستایی احداث شده است همچنین بالغ بر ۱۴کیلومتر شبکه فشارضعیف هوایی شهری و ۷.۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف روستایی توسط شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در مدار قرار گرفته است.

لهونیان افزود: طول شبکه فشار متوسط موجود در سطح شهر ۱۰۱۴ کیلومتر و در روستاها ۱۰۰۷۹ کیلومتر است و طول شبکه فشار ضعیف موجود در شهرهای استان سه هزار و ۱۱۲کیلومتر و در روستاها دو هزار و ۷۳۰ کیلومتر است.

وی گفت: پیش بینی شده تا پایان سال جاری ۳.۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط شهری و ۱۵.۱۹ کیلومتر روستایی احداث خواهد شد همچنین در بخش شبکه فشار ضعیف نیز ۱۹.۶ کیلومتر در شهر و ۱۰ کیلومتر در روستاهای استان احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان یادآور شد: بیش از هزار و ۳۹۵ ترانس هوایی در سطح شهر و روستاهای استان و ۲۰۱ پست زمینی متشکل از ۱۴۴شهری و ۵۷ روستایی وجود دارد.

برق دار شدن روستاها؛ سطح امید به زندگی را افزایش می‌دهد

شهریار بهمنی یکی از سیمبانان محورهای کوهستانی کردستان (سروآباد، هورامان و مریوان) نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین در خصوص برق‌رسانی در شرایط سخت می گوید: تامین روشنایی معابر با استفاده از بروزترین تکنولوژی در روستاهای کم برخوردار که از امکانات اولیه بی بهره هستند علاوه بر تامین امنیت، تردد مردم روستا در شب سطح امید به زندگی را افزایش و موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم می کند و این قدم بزرگ و بسیار لذت بخش برای سیمبانان است.

او که قریب به بیست سال است سابقه خدمت به مردم شریف منطقه را در کسوت سیمبانی دارد، می‌گوید: سخت گذر بودن مسیر یا به عبارتی صعب العبوری راه برخی از روستاها و برف گیربودن و یخبندان جاده ها در فصل زمستان، وجود درختان تنومند و بلند مرتبه در مسیر شبکه های برق در روستاها را می‌توان عمده چالش برق‌رسانی و تامین پایدار به این مناطق عنوان کرد.

شهریار بهمنی که برق دار کردن پمپاژ آب روستای تازآباد قاضی علی و خوشحالی دو چندان مردم روستا را از خاطرات خوبش عنوان می‌کند، می‌گوید: هم اکنون نیز تعمیرات خطوط و شبکه های نیرو رسانی و برق به صورت دوره ای و روتینگ در شهر و روستا در حال انجام است و باتوجه به روند رو به رشد ساخت و ساز واحدهای مسکونی و افزایش تراکم بافت شهری و روستایی، توسعه و افزایش ضریب پایداری خطوط، برق رسانی به مشترکان جدید با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

او عنوان می کند: شهرستان سنندج بیش از ۱۸۶روستا دارد که تامین برق پایدار این روستاها به عهده حوزه برق شمال و جنوب سنندج است و بنده به عنوان سیمبان در اکثر روستاها در واحدهای مختلف مهندسی، تعمیرات، تعمیرات ضروری و اتفاقات و عملیات ایفای نقش و خدمت داشته‌ام.

این سیمبان سنندج، می‌گوید: در استان‌های هم جوار و کوهستانی همکاران سیمبان چنین مشکلاتی را نیز تجربه می کنند.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا پنل‌های خورشیدی گزینه مناسبی برای تامین نیاز روستاهای دورافتاده هستند یا خیر، تاکید می‌کند: باید روی راندمان پنل‌های خورشیدی کار شود تا این پنل‌ها به بازدهی ۲۰ درصد برسند. در حال حاضر راندمان پنل‌های خورشیدی در ایران حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد است.

امروزه صنعت برق و استفاده از آن جزء لاینفک زندگی ست به طوری که حتی یک دقیقه قطعی برق باعث خسارات میلیاردی خواهد شد. اگر برق تا کنون کشف و ابداع نشده بود چه بسا بشر هیچ گاه به چنین سطحی از رفاه نمی‌رسید و هنوز هم مجبور به استفاده از گاری و اسب بود.

توسعه شبکه برق در روستاهای کردستان اثرگذاری مثبتی در توسعه این مناطق داشته که می‌تواند با رونق زیرساخت‌ها شاهد مهاجرت معکوس مردم باشیم.

گزارش از نشمین نوشادی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1815808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =