مشکلات ناتمام اجرای پروژه‌های عمرانی و شرایط سخت پیمانکاران عمرانی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی از شرایط سخت شرکت‌های پیمانکاری در استان و بالا بودن آمار خلع‌ید در آذربایجان‌غربی نسبت به میانگین کشوری و سایر استان‌ها خبرداد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سیروس نیک‌مرام دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون ۲۵۰۰ شرکت حقوقی به عنوان پیمانکار عمرانی عضو انجمن هستند که ۱۶۰۰ شرکت عضو فعال محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پیمانکاری در تمامی‌ رشته‌ها در ۵ رتبه رده‌بندی می‌شوند اظهار کرد: با توجه به اینکه بودجه عمرانی استان رقمی حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان است، ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری استان ۱۰ برابر بودجه عمرانی است.

وی اضافه کرد: از حق بیمه استان از بودجه عمرانی رقمی حدود ۶/۶ درصد است که این آمار نشانگر اشتغال حدود ۸۰ هزار نفر جامعه آماری تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری است که نشانگر اهمیت این حوزه در اشتغالزایی است.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی افزود: عضویت دائم در شورای فنی استان، حضور نماینده در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، هیات حل اختلاف کارگری و اتاق بازرگانی از جمله تلاش‌های این انجمن در احقاق حقوق شرکت‌هاست.

نیک‌مرام گفت: برای اولین بار در کشور و در استان آذربایجان‌غربی، دبیرخانه صدور گواهینامه ایمنی پیمانکاران عمرانی "HSE" از اداره کار به انجمن پیمانکاران منتقل شده ضمن اینکه در تلاش برای ارجاع کامل گواهینامه‌ی رتبه‌بندی پیمانکاران به این انجمن هستیم.

وی شرایط سخت و احتمال ورشکستگی پیمانکاران و شرکت‌های پیمانکاری را عنوان و اظهار کرد: مشکلاتی از جمله تخصیص منابع از طرف کارفرما و دستگاه اجرایی، دیر بسته شدن بودجه و عدم تخصوص به موقع آن، استفاده و توجه بهتر به پیمانکاران غیربومی، عدم تخصصی بودن ورود دستگاه‌های نظارتی و ورود به ریز شرکت‌های خصوصی و بالا بودن آمار خلع ید از پروژه در استان از جمله مشکلاتی است که این حوزه را با چالش مواجه و احتمال ورشکستگی شرکت‌های پیمانکاری استان را بالاتر برده است.

نیک‌مرام گفت: در ادوار پیشین مدیریتی انجمن پیمانکاران، مجوزی‌ از شورای فنی برای اعتماد بیشتر به شرکت‌های پیمانکاری بومی دریافت و مصوب شد که متاسفانه دستگاه‌های اجرایی آن را اجرا نمی‌کنند.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: خلع‌ید شرکت‌های پیمانکاری عمرانی از پروژه‌ها از سال ۹۹ تشدید و در سال ۱۴۰۱ در استان با طرح ۵۷ پرونده خلع ید "ماده ۴۶" پیمانکاران در شورای فنی استان و تصویب ۱۹ مورد، در کشور رکورد زدیم درحالیکه در استان‌های مجاور و حتی در مرکز کشور این آمار تک رقمی و گاهی تنها یک یا دو پرونده است.

مشکلات ناتمام اجرای پروژه‌های عمرانی و شرایط سخت پیمانکاران عمرانی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی

وی ادامه داد: عدم اشرافیت دستگاه‌های اجرایی به موضوع، ضعف دستگاه‌های اجرایی در برآورد قیمت پروژه، برداشت ناصواب از قانون، ورود دستگاه‌های نظارتی و بخشی هم ضعف پیمانکاران از جمله عوامل بالا بودن آمار خلع‌ید در استان آذربایجان‌غربی است و درصورت تصویب خلع‌ید شرکت مشکلات زیادی برای شرکت‌های عمرانی و اشتغال و مهندسان ایجاد می‌کند ضمن اینکه بعد از اعمال ماده ۴۶، کارفرما و دولت نیز بابت واگذاری دوباره پروژه بدلیل افزایش شدید هزینه اجرا دچار ضرر و زیاد سنگین می‌شود.

نیک‌مرام اضافه کرد: کمیسیون رسیدگی به تخلفات پیمانکاران، به تخلفات پیمانکاران از پروژه‌های ناقص تا عدم اجرا به تعهدات و... رسیدگی می‌کند و محرومیت‌ها و جرایمی را برای شرکت‌ها در نظر می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بحث بیمه تامین اجتماعی یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی و شرکت‌های پیمانکار عمرانی است که طلب حق بیمه سنگین و بخصوص در ابتدای کار و در حالیکه پیمانکاری سرمایه گذاری نیست بلکه شرکت خدمات‌رسان است، شرایط سختی را برای این حوزه ایجاد کرده است ضمن اینکه بحث اسناد خزانه یکی دیگر مشکلاتی است که این حوزه با آن دست به گریبان است.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: نیم قرن قبل، اشتباه و عدم دقت در برآوردهای مقدماتی، اضافه شدن حجم اقلام کارها و نقائص و مشکلات روش های اجرایی از جمله دلایل تاخیر در اجرای پروژه‌ها عنوان شد که بعد از گذشت سال‌ها این موارد همچنان باقیست و شاهد تاخیر زیاد در اجرای پروژه‌ها هستیم.

نیک‌مرام خاطر نشان کرد: می‌توانیم ادعا کنیم درصورت حل برخی مشکلات و بهتر شدن بستر، حدود نیمی از بیکاران جامعه را اشتغالزایی کنیم تا بخش زیادی از معضلات کشور مرتفع شود.

دبیر انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی افزود: همایش کشوری نقش پیمانکاران در محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی ۴ بهمن در ارومیه برگزار می‌شود که از مسئولین کشوری و استانی نیز دعوت شده است.

انجمن پیمانکاران عمرانی از سال ۵۴ با نام سندیکای شرکت‌های پیمانکاران ساختمانی آغاز به کار کرده و در سال ۹۵ به انجمن پیمانکاران عمرانی تغییر نام داده است و هم اکنون هیات‌مدیره هفت نفره انجمن استان آذربایجان‌غربی در سال دوم فعالیت سه ساله است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1861550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =