این بازار صدرنشین سود شد/ دلار پنجاه هزار تومانی را فراموش کنیم؟

بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران در آخرین روزهای اسفند ماه به حرکت درآمدند تا انتظارات تورمی را بیش از پیش تقویت نند .

ایمان ربیعی- بازارهای سرمایه‌گاری در ایران در هفته سوم اسفند سود بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران کردند. بازدهی سه تا 10 درصدی بازارهای چهارگانه سنتی نشان می‌دهد هر چند پرچمدار بازار، یعنی ارز همه‌ی قیمت‌ها را به حرکت درآورده است اما خود در بازدهی اندکی عقب نشسته و تلاش سایر بازارها برای رسیدن به سطوح تازه را نظاره می‌کند .

در ماه‌های اخیر بازار ارز با رشدی محسوس، سایر بازارهای را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حتی راکدترین بازارهای ایران نظیر بازار مسکن و خودرو نیز در عین نبود مشتری، در این روزها به حرکت درامده‌اند و با افزایش قیمت مواجهند.

این بازار صدرنشین سود شد/ دلار پنجاه هزار تومانی را فراموش کنیم؟

ارز چه شد؟

بازارساز در روزهای اخیر ورود بازار را کانال جدید را پذیرفته است. حالا در شرایطی که قیمت ارز در بازارهای غیر رسمی در کانال شصت هزار تومان قرار دارد، همچنان سیر حرکت ارز رو به افزایش است. هر چند دولت بارها و بارها اعلام کرده که قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد اما با مخابره سیگنالی عجیب به بازار ارز، آمادگی خودش را برای دلار گران‌تر رسمیت بخشیده است. محاسبات نشان می‌دهد ربع سکه‌ای که در دو حراج بانک مرکزی فروخته شده ، بر پایه دلار 94 و 96 هزار تومانی محاسبه شده است . قیمت ربع سکه در بازار آزاد حبابی در محدوده پنج میلیون تومان دارد. حالا بانک مرکزی با طراحی مکانیزمی عجیب نه تنها این حباب را نشکسته است، بلکه سیگنال افزایش قیمت دلار را نیز با این سازوکار به بازار مخابره کرده و در نتیجه افزایش قیمت ارز را شتاب داده است.

در هفته اخیر اولین و دومین حراج ربع‌ سکه‌های بانک مرکزی به ترتیب در روز یکشنبه ۱۳ و چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار شد. در حراج اول ربع سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۰۸ تومان و در دومین حراج با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان عرضه شد. این قیمت‌ها مهر تاییدی شد تا فتیله قیمت دلار که مدت‌ها بود با سیاست‌های بانک مرکزی فریز شده بود روشن شود و انفجار قیمت را در بازارهای مالی رقم زد. طلای ربع سکه‌ها در حراج‌های اول و دوم با دلار ۹۴ و ۹۹ هزار تومانی محاسبه شد و معامله‌گران این اقدام را سفته‌بازی با عاملیت بانک مرکزی عنوان کردند. به اعتقاد آنها این همین موضوع مهر تاییدی بر افزایش قیمت دلار در روزهای آتی نیز هست.

با این وصف بسیاری از معامله‌گران دلار پنجاه هزار تومان را دلار پیوسته به تاریخ می‌دانند و معتقدند اقتصاد ایران مهیای رویارویی با دلار شصت هزار تومانی شده است . قیمت دلار از نهم اسفند تا هفته منتهی به هجدهم اسفند ماه رشد کرد. این اسکناس در مدت یاد شده رشد بازدهی ۳.۲۴ درصدی و افزایش قیمت دو هزار تومانی داشت.

سکه روی افزایش قیمت را دید

بازار سکه از یک سو تحت تاثیر حراج بانک مرکزی و از سوی دیگر تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز بود. در عین حال افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی نیز این بازار را بازاری رو به رشد تبدیل کرد. قیمت سکه تمام بهار آزادی حالا از مرز 37 میلیون تومان عبور کرده و بازدهی 9.12 درصدی را تجربه نموده است. روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۵ میلیون و ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته قطعات سنگین سکه سه کانال و سایر قطعات سکه یک کانال صعود کردند.

طلا گران شد

در پایان هفته سوم اسفندماه هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با افزایش ۲۹۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. به این ترتیب طلا بازدهی مثبت ۱۰.۲۸ درصدی داشت که بیشترین افزایش بازدهی در بازارهای مالی طی یک سال اخیر است. در هفته سوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومانی ایستاد.

این هفته انس جهانی طلا با رشد قیمت بی‌سابقه‌ای همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۱۲۷ دلار گران شد .هر اونس طلا در نیمه روز جمعه 18 اسفندماه 2166.41 دلار قیمت دارد.

بورس بالاخره سبز شد

بورس ، بازار عقب مانده از تورم در ایران که بسیاری از سرمایه‌گذارانش را نقره‌داغ کرده است، بالاخره در هفته سوم اسفندماه سبزپوش شد و شاخص کل بورس رشدی 5.04 درصدی را به ثبت رساند.شلخص بورس از دو میلیون و 54 هزار واحد به دو میلیون و 165 هزار واحد رسید.

معاملات سهم‌های کوچک نیز در این هفته افزایش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. به نحوی که شاخص هم‌وزن از 714 هزار واحد، با رشد 3.43 درصدی به 738 هزار واحد رسیده است.

در این هفته، بازار سهام به صورت میانگین، روزانه 10 میلیارد و 340 میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد 6 هزار و 324 میلیارد تومانی را رقم زد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    9 1
    با این تورم سرمایه مردم در بورس طی این سالها به فنا رفته
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    13 0
    اقای رییسی قرار شما با مردم این بود؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    7 0
    خوب همین که دولت به رسمیت نمی شناسه بازار ازاد رو بسه دیگه
  • منوچهر IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    13 0
    طلا و ارز گران نشده ..پول ایران بی ارزش شده
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    8 0
    با رشد اقتصادی همه اینا درست میشه. فقط کاش ما باشیم و بیینیم
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    6 0
    ای بابا
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    12 0
    اینکه سکه طلا خودش رو داره به ۴۰ میلیون تومان نزدیک می‌کنه و دلار هم تقریباً به ۶۰ هزار تومان رسیده هیچ جای خوشحالی ندارن این گران شدن در هر چیزی در ایران نشون دهنده بی ارزش شدن هر چه بیشتر پول ایران رو میده باید به وزیر اقتصاد تبریک گفت دیگه داریم یواش یواش از نظر اقتصاد قشنگ شبیه کشور ونزوئلا میشیم
  • TR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    12 1
    حالا دیدید اداره مملکت با توهمات شماها نمیشه