۴۴ نفر
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰

پناهیان و داستان های فانتزی اش

سید عبدالجواد موسوی
پناهیان و داستان های فانتزی اش

پناهیان در سال های اخیر اصرار عجیبی دارد بر این که کلماتی مثل رحمت و مهربانی و لطف و اخلاق از دایره فرهنگ ایرانی- اسلامی زدوده شود و سیمای پیامبر اسلام و امام اول شیعیان در قدرت و اقتدار و قهر و در یک کلام خشونت خلاصه شود. این حرف ها را هم در لفافه نمی گوید. خیلی صریح و بی پروا و بی تعارف. البته گاهی برای این که به سخنانش رنگ و بوی فاضلانه بدهد کمی این در و آن در می زند اما مخلص کلام همین چیزی است که خدمتتان عرض کردم.

دسته‌گل آخری هم که به آب داده همین چیزی است که همگان شنیده‌اند. علنا و در یک برنامه زنده تلویزیونی پیامبر اسلام (ص) را گوشت‌تلخ می‌خواند و علی (ع) را فردی خشن، تا تتمه اعتقادات این مردم بی‌پناه را که به اندازه کافی بر اثر کوشش‌های شبانه‌روزی پناهیان و امثال او از خدا و پیغمبر گریزان شده‌اند بر باد دهد. البته مریدان پناهیان برای رفع‌ و رجوع این گاف آخری بلافاصله دست‌به‌کار شده‌اند و راه افتاده‌اند که بله اگر درست شنیده باشید حضرت استادی این صفت را برای سخت‌گیری ایشان در حراست از بیت‌المال به کار برده‌اند. گویی زبان فارسی برای توصیف سخت‌گیری و یا به عدل و انصاف رفتار کردن دچار ضیق تعبیر است. چه اصراری است به جای کاربرد عادل‌بودن بگوییم گوشت‌تلخ و یا قیاس به نفس کنیم و بگوییم پیامبر و جانشین برحقش بلد نبودند با چهار نفر رفاقت برقرار کنند و عالم و آدم از دست آنها فراری بودند. و اصلا چنین پیامبر و امامی چه جای پیروی دارند؟ کسانی که قادر نبودند به قول آقای پناهیان حتی چهار نفر را از خودشان راضی نگاه دارند چرا باید سرمشق و الگوی بشریت واقع شوند؟ نخیر، اتفاقا طرف خیلی حواسش جمع‌تر از این حرف‌هاست و به حکمِ «چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا»،‌ خوب می‌داند چه می‌گوید و با که می‌گوید. اگر همه‌چیز بر قرار و قاعده و سامان بود باید آنهایی که متولی رسمی دین در این سرزمین هستند به این اراجیف واکنش نشان می‌دادند نه آدم معلوم‌الحالی مثل من. اما ظاهرا متولیان رسمی دین هم ترجیح می‌دهند در این بلبشوی سیاست‌زده هردمبیل، آسته بروند و آسته بیایند که گربه شاخشان نزند و باز این‌طور که باد می‌آید و شاخه می‌جنبد تعداد گربه‌های شاخ‌دار در این سرزمین رو به فزونی است و هیچ آدم عاقلی خودش را با گربه شاخ‌دار درگیر نمی‌کند و تو چه می‌دانی گربه شاخ‌دار چیست؟

این ماجرای ضدیت با اخلاق و مهربانی و اصولا هرچه که به مدارا و تساهل و تسامح مربوط می‌شود و ترویج خشونت، نقل امروز و دیروز نیست. پروژه‌ای است که جناب پناهیان و دوستانشان سال‌هاست آن را کلید زده‌اند و بر اهل اشارت پوشیده نیست که قصد و غرض از چنین سخنانی چیست و سوداییان محال با طرح آن، چه غایتی در سر دارند. چند سال پیش که پناهیان حدیث مشهور «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» را دارای سندی ضعیف خواند و گفت پیامبر برای رسیدن به قدرت مبعوث شد و نه ترویج اخلاق، در همین خبرآنلاین یادداشتی نوشتم و پاسخ را به ابیاتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی حواله دادم:

دید احمد را ابوجهل و بگفت
زشت نقشی کز بنی‌هاشم شکفت

گفت احمد مر ورا که راستی
راست گفتی گرچه کار افزاستی

دید صدیقش بگفت ای آفتاب
نی ز شرقی نی ز غربی خوش بتاب

گفت احمد راست گفتی ای عزیز
ای رهیده تو ز دنیای نه چیز

حاضران گفتند ای صدر الوری
راستگو گفتی دو ضدگو را چرا

گفت من آیینه‌ام مصقول دست
هر کسی در من همان بیند که هست

از آن زمان تا به امروز پنج‌شش سالی می‌گذرد و جناب پناهیان نه‌تنها از تئوری پیامبر قدرت دست برنداشته بلکه به شهادت آنچه این روزها از او منتشر شده، سخت به دنبال تئوریزه کردن اسلامی است که در آن قدرت‌طلبی و زورگویی و یکدست‌سازی و خشونت و قهر و غضب، حرف اول را می‌زند و همه کسانی که از مهر و محبت و دوستی و صلح و آشتی و مدارا سخن می‌گویند طبق این نظریه کسانی هستند که می‌خواهند در پوشش اخلاق به جنگ دین بروند. آقای پناهیان به‌قدری در این مسیر جدی است که دست به داستان‌سرایی و تحریف تاریخ هم می‌زند. فرقی هم نمی‌کند این تاریخ، تاریخ معاصر باشد یا تاریخ صدر اسلام. منتهی وقتی شخصی تاریخ معاصر را با این شجاعت و صراحت به رنگ دلخواه خودش درمی‌آورد تا نتیجه سیاسی مورد نظرش را به دیگران تحمیل کند ببینید با تاریخ گذشته ما چه خواهد کرد. به این روایت جناب پناهیان از داستان اعدام طیب حاج رضایی دقت بفرمایید تا دستتان بیاید با چه کسی طرفید: «فلانی (منظور حاج مهدی عراقی است) برو ایران به طیب بگو برای شهدای پونزده خرداد علم‌کشا و عزاداری‌هاشو بیاره بیرون تا عزاداری سالگرد پونزده خرداد از بین نره. ایشون می‌گه من گفتم که آقا خب طیب خوب نیست. بگذارید من به فلان عالم بزرگوار در تهران بگم. امام به آقای عراقی گفته بوده که اگه بری در خونه اون عالم اول بهت می‌گه من از کجا بفهمم تو این پیامو از طرف امام آوردی؟ حالا ثابت کردنش مشکله. بعدشم معلوم نیست این کار رو بکنن. اول مستقیم رفتم در خونه اون عالم. ایشون برگشت گفت عین کلام امام من از کجا بدونم این کلامو از طرف امام داری نقل می‌کنی؟ بعد هم گفت حالا روش فکر می‌کنم بعدشم هیچ کاری نکرد. دیدم ایشون هیچ برنامه‌ای نداره رفتم مغازه طیب گفتم من یه پیغامی دارم از طرف یه آدم مهم. می‌خوام خصوصی بگم. گفت اینا همه خصوصی‌ان بگو. گفتم از طرف امام خمینیه گفت بگو. گفتم می‌رن اطلاع می‌دن بذار خصوصی بگم. گفت نه غلط می‌کنه کسی اطلاع بده. بگو بینیم چیه؟ گفتم اینه. همون‌جا نه گذاشت نه ورداشت گفت فلانی بیست تا چندتا علم ورمیداری خودمم میام پلیس‌ملیس هم جلوتونو گرفت بگو اینارو طیب راه انداخته غلط می‌کنن بیان جلو قمه‌هاتونم بردارین. یک کار عظیمی تو تهران کرد. مسلمون جگردار می‌خواییم.»

فیلمش را ببینید. یعنی کلیپش را. مریدان حاج‌آقا یک موسیقی حماسی هم زیر صدای استاد گذاشته‌اند و حاجی هم کأنه بهمن مفید در فیلم قیصر چنان نشسته است و این دیالوگ‌ها را جای امام و حاج مهدی عراقی و طیب حاج‌رضایی ادا می‌کند که من اگر در سینما کاره‌ای بودم در جذب این استعداد بی‌نظیر درنگ نمی‌کردم. جالب‌تر از حاجی، پامنبری‌های ایشان هستند که با دهانی باز و متحیر نشسته‌اند به تماشای این اجرای استندآپ کمدی و یکی هم نیست از پای منبر بگوید: «حاجی‌جان نوکرتم! طیب حاج‌رضایی که فردای پونزده خرداد دستگیر شد و شیش ماه بعدش هم گذاشتنش سینه دیفال. چجوری‌هاست که شما می‌فرمایین امام خمینی بهشون گفتن سالگرد شهدای پونزده خرداد فراموش نشه،‌ در ثانی تا جایی که ما شنفتیم تا سال ۵۶ کسی به آیت‌الله خمینی نمی‌گفته امام خمینی، از همه اینها گذشته تا حالا به ما گفته بودن اصلا طیب حاج‌رضایی با امام هیچ رابطه‌ای نداشته بلکه این ساواک بوده که می‌خواسته به دروغ این حرف‌ها رو به طیب نسبت بده و طیب هم روی رگ غیرتش زیر بار نرفته، اصلا شما بوگو بینیم طرف ساواک اینایی یا طرف ما؟»

بله. منظور اینکه از آقای پناهیان که در مقابل چشمان بازماندگان طیب حاج‌رضایی و آدم‌هایی که هنوز آن روزگاران را به خاطر دارند چنین اثر فانتزی و دراماتیکی خلق می‌کند چه انتظاری می‌توان داشت؟ در همین روایت سراسر دروغ هم اخلاق را به نفع قدرت پایمال می‌کند؛ آن عالِم خیالی اگرچه در عالم واقع وجود ندارد اما آدم اخلاق‌مدار و عاقلی است. معلوم است که نباید به یک پیغام شفاهی اعتماد کند و با شنیدن دو جمله مملکت را به آشوب بکشد. طیب حاج‌رضایی این روایت هم آدم نامتعادلی است که با شنیدن یک جمله که صحت و سقمش معلوم نیست و بی آنکه جوانب کار را بسنجد دستور می‌دهد بیست تا علم بردارند و بریزند توی خیابان و البته مهم‌تر از همه اینکه قمه‌هایشان را فراموش نکنند. و نتیجه اخلاقی هم اینکه: ما آدم‌های فاضل و عالم و عاقل نمی‌خواهیم بلکه مشتی جاهل و عاطل و باطل می‌خواهیم که هر وقت به آنها اشاره کردیم با قمه بریزند توی خیابان و آن‌وقت این می‌شود مسلمان ترازِ آقای پناهیان و دوستانشان که عمری است قرآن می‌خوانند و رونق مسلمانی می‌برند.

آقای پناهیان برای اثبات تئوری خطرناک خود که از دل آن توجیه بی‌قانونی و بی‌عقلی و اقداماتی خلاف عرف و شرع و منافع ملی بیرون می‌آید، هر روایتی را که در آن نشانی از اخلاق و دعوت به صلح و آشتی است دارای سند ضعیف می‌خواند و در مقابل هر آنچه را که در آن کشتن و زدن و بستن است با حرارتی فوق‌العاده و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز به خورد مخاطب می‌دهد و در سندیتش هم ذره‌ای تردید به خود راه نمی‌دهد. هرجایی هم که دیگر زمین زیادی سفت است و چاره‌ای جز پذیرش مطلب وجود ندارد می‌گوید این اسمش اخلاق نیست بلکه اسمش تقواست. این ستیز آشکار و علنی با اخلاق و ترویج لمپنیزم به نام اسلام و انقلاب و به تعبیر پناهیان جیگرداری، حقیقتا که چیز شگفتی است. البته اگر این حرف ها در یک جمع محدود زده می‌شد اهمیتی نداشت. منتهی وقتی از یک رسانه رسمی پخش می‌شود ماجرا کمی متفاوت می‌شود. نه اینکه تلویزیون مخاطب انبوه داشته باشد، نه، از این حیث جای نگرانی نیست بلکه در بین مخاطبان اندک تلویزیون هنوز هم هستند کسانی که پخش این حرف‌ها را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به معنای سیاست‌های رسمی نظام می‌دانند. یعنی پخش چنین حرف‌هایی جدای از توهین نسبت به اعتقادات میلیون‌ها میلیون مسلمان ممکن است عده‌ای آدم ساده‌لوح را به این خطا بیندازد که چنین قرائت‌های خطرناکی از اسلام را که شباهت‌های انکارناپذیری با باورهای فرقه‌ها و گروهک‌های تروریستی دارد بپذیرند و هم برای خودشان و هم برای مردم این دیار دردسرها درست کنند. که بارها چنین کرده‌اند. در چنین مواقعی دودش هم اغلب به چشم همان ساده‌لوحان و مردم بی‌پناه این سرزمین می‌رود وگرنه آقای پناهیان و نظائر او که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. آنها فقط حرف می‌زنند. زیادی هم حرف می‌زنند.

خدایا ما چه گناهی مرتکب شده‌ایم که از مطهری اهل گفت‌وگو و طالقانی مدافع آزادی و بهشتی باادب و پرنسیب، گرفتار پناهیان و رسایی و نبویان شده‌ایم؟ این چه تقدیری است ای پروردگار؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 114
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    159 6
    اينم يكي ديگر از علايم ظهوررررر!!!
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    139 3
    خود کرده را تدبیر نیست!!!
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      40 0
      این رو گفتن که اگر در نتیجه تصمیم و انتخاب اشتباه به درد سر افتادی ،در صدد رفعش بر نیایی . چرا عزیزم همیشه راه اصلاح شرایط وجود داره و نا گفته، همه مردم می دونند که در زیر پوست شهر اتفاقاتی در راستای تغییرات عمده در حال انجام است که بزودی همه از آن سود خواهند برد ،انشالله ،سحر نزدیک است
  • محمد IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    139 4
    هذیون گویی بی هدف را پیشه کرده اند ....
  • سکوت IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    بترکه چشم حسود....
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      122 8
      ترکیدن که میترکه ولی شیرازه اونی که این راه رو میره
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      63 1
      مگه کسی به احمق حسودی می‌کنه که تو ناراحت شدی
  • سکوتی IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    حالا حالا مونده بفهمی پناهیان چی میگه....
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      76 7
      خواب‌های خوب ببینی
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      71 3
      همون تو تک ماکارونی میفهمی بسه
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      46 4
      چرا گفتی پناهیان !!! بگو امام پناهیان یه وقت دیدی نفرستادت بهشت .
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      22 5
      تو بفهمی بسه کل مملکته
  • تلخ و حق !!! IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    جناب موسوی ! منظور آقای پناهیان تندخویی و درشتی در منظومه اخلاق اسلامی در برابر دشمنان غدار لازم و بایسته است . این صفت اولیا خدا که در قران با آیه اشداعلی الکفار مورد تاکید قرار گرفته خیلی وقت ها هست که از قبایل صلح طلب !! خود اخلاقی پندار !! حذف شده . به خاطر این حذف است که دقیقا متوجه منظور ایشان نشده ایم و تا لگد دشمنان را بالای سرمان حس نکرده ایم بیدار نخواهیم شد . از طرفی وجود دشمنی دشمنان را انکار کرده ایم زمانی توهم توطئه داشته ایم و در زمان دیگر با هیس هیس بهانه دست دشمنان ندهیم دچار تناقض شده ایم و برخی ها هم فرزندان و نورچشمی هایشان را روانه درس خواندن و اقامت در سرزمین آنها کرده اند !! و قس علیهذا .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      شما تا کی پی ماستمالی هستید معلوم نیست . اقا جان ایشون نمیفهمه چی از دهنش درمیاد بابا رسول خداست . رحمه للعالمین جهان هست . منتها رنگ و بوی تفکری خودش رو میخثاد بهش بده . دست وردارید از این میزان ماستمالی . والا ما هم اون قرآنی که شما میگید رو خوندیم اشدا علی الکفار هم میفهمیم چیه اما وقتی صحبت از رسول خدا میشه دست کم حواسمون هست چی از دهنمون دربیاد . پناهیان عادت کرده زبون به راحتی بچرخونه منتها ایندفعه بد درست گویی کرده حالا دیگه تعبیرهای مختلف و ماشتمالی جواب نمیده . منتها از روی زیاد این بشر و پشت گرم بودنش به حکومت با شش متر زبون بیشتر برمیگرده
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      13 65
      دوستی که در جواب کامنت عزیزی زدین "در پی ماستمالی هستین" فیلم رو اگر وقت کردین کامل ببینین بعد نظر بدین
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      30 5
      فیلم هم کامل دیدیم! چیزی عوض نشد!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      38 4
      به نظر من مهمتر از نسبت نا روا یی که به پیغمبر داده میشه اینه که به نوعی ابراز تاسف میشه از اینکه چرا پیغمبر و علی (ع) فلان کار رو نکردن. فرقه سازی و باند بازی و .. همین کارهایی که خودشون میکنن و اب از آب تکان نمیخوره چه در مورد خودش چه کاظم صدیقی چه دیگران
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    واقعا تفکر مصباحی کشورو گرفته و به نظرم انقلاب افتاده دست نااهلان و نامحرمان.
  • DE ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    به نظرم مطهری و‌طالقانی و‌بهشتی همان زمان هم از نظر حوزه های علمیه جایگاهی نداشتند و الان هم ندارند و عده ای منحرف محسوب می شدند که فقط نزد عده ای عوام تحصبل کرده دانشجو ارج و‌قربی داشتند . جو حوزه های علمیه همیشع در اختیار سنتی ها و امثال پناهنیان بوده است که مدافع خشونت و اجبار و شلاق و..بوده اند.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      54 5
      پناهیان اصلا حوزوی نیست و در حوزه برای اهل غیر علم و اهل خیال و خواب و خطابه تره خرد نمی کنند
  • م.ر. IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    98 7
    آقای پناهیان برود آیات ۴ سوره قلم و آیات «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رسول‌الله أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای شما در رسول خدا، الگوی بسیار نیکویی است؛ (احزاب 21)اگرچه در ادامه می‌فرماید: «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» اما می‌توان گفت: رسول اکرم با ویژگی‌ها و صفاتی که در اخلاق، رفتار و گفتار خود دارند برای تمام انسان‌ها به ‌ویژه مسلمانان‌ الگو هستند2- مهربانی و رأفت دومین ویژگی قرآنی مسأله مهربانی و رئوف بودن ایشان است که خداوند حضرت را این‌گونه معرفی می‌کند «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ »قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‏] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. (توبه آیه 128) قرآن کریم درباره اخلاق نیک پیامبر اعظم می فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏». آل عمران ۱۵۹ را مطالعه بفرماید تا حسن خلق پیامبر را بفهمد
  • 🌱 IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    89 7
    ایشان هم مهره سوخته نظام است و ...
  • فاطمه IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    133 9
    این آقا که امروز اخلاق پیامبر اسلام رو قربانی قدرت سیاسی کرد و افتخارش قمه‌کشی جماعت جگردار هست، زمانی که یک جوجه خطیب بود و می‌خواست قدرت پیدا کند اتفاقا چنگ به ریسمان رحمت و اخلاق زد. یادم هست که چطور به همه توصیه می‌کرد از مهربانی امام زمان بگویید نه از سر بریدنش! حالا که دیگر تریبون قدرت را به‌دست آورده به یاد قمه و گوشت تلخ و خشونت افتاده. هرچند از همان زمانی هم که اخلاق را دست‌آویز رسیدن به شهرت و قدرت کرد، انصافا کلام و مرامی داشت خالی از منطق و تنها شگردش اثربخشی احساسی بود. درود بر قلم و طبع روان و پاک آقای موسوی.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    100 3
    دعای آخرش خیلی باحال بود دستت طلا
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      43 2
      احسنت به موسوی . پناهیان اینارو گفته که زمین خواری ازگل و ..... فراموش بشه . سیاست بعضی ها مثل دیانتشونه دیانتشون هم مثل سیاستشونه
  • بچه سید IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    71 3
    پاسخ این انگلهای انگل پیشه را فقط فقط شمیشر حق خواهد داد
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      18 0
      الهی آمین
  • OM ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    85 3
    حضرت علی میفرمایندقَطَعَ ظَهرِی رَجُلانِ مِنَ الدُّنیا: رَجُلٌ عَلیمُ اللِّسانِ فاسِقٌ، ورَجُلٌ جاهِلُ القَلبِ ناسِکٌ، هذا یَصُدُّ بِلِسانِهِ عَن فِسقِهِ، وهذا بِنُسُکِهِ عَن جَهلِهِ؛ فَاتَّقُوا الفاسِقَ مِنَ العُلَماءِ وَالجاهِلَ مِنَ المُتَعَبِّدینَ، اُولئِکَ فِتنَةُ کُلِّ مَفتونٍ؛ دو فرد از دنیا پشتم را شکسته‌اند: مرد زبان‌آور فاسق و مرد نادانْ‌دلِ زاهدنما. یکی با زبانش فسق خود را می‌پوشاند و آن دیگری با زهد‌نمایی‌اش نادانی خود را. از عالمان فاسق و نادانان متعبّد، بپرهیزید؛ چرا که این دو، فتنه هر فتنه زده‌اند.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    101 3
    چه نتیجه گیری به حقی "و نتیجه اخلاقی هم اینکه: ما آدم‌های فاضل و عالم و عاقل نمی‌خواهیم بلکه مشتی جاهل و عاطل و باطل می‌خواهیم که هر وقت به آنها اشاره کردیم با قمه بریزند توی خیابان و آن‌وقت این می‌شود مسلمان ترازِ آقای پناهیان و دوستانشان که عمری است قرآن می‌خوانند و رونق مسلمانی می‌برند."
    • همون IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      8 80
      لطفا از اون آدم های عاقل و فاضل که مورد تایید شما و آقای موسوی هستند نام ببرید . با ترکیب و تجریه اوصافشان . بابا شما خودتون را خیلی جدی گرفتید ها !!
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      28 4
      "همون" جان، از توصیفات ترکیبات و تجزیات اون آدم های عاقل و فاضل که مورد تایید ما و آقای موسوی هستند اینکه می فهمند کسی که فردای قیام پانزده خرداد اعدام شده براش مشکله که در سالگرد قیام پانزده خراد بیست تا علم تو خیابون راه بندازه. شما اگه برات مقدوره به جناب پناهیان هم حالی کن. هرچند که مطمئنا کار خیلی خیلی سختی در پیش داری. خداوند خودش پشت و پناهت باشه
  • اشنا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    65 6
    دارم مینویسم موسوی تا مطالب گذشته اش را هم بخوانم .پناهیانها زیاد نیستن زیادی به او پرداختی. ولی با این نویسندگی شما حال میکنم حالی بمراتب بهتر از پامنبریهای پناهیان . دستت طلا و عمرت جاویدان
  • صادق IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    79 8
    آقای پناهیان بهتر است جای عبا و عمامه کلاه شاپور و کت و شلوار مشکی همراه با یک دستمال یزدی بلند بردارند و روایت ببافند و با دستمال نم دارشان شلاق کشی کنند !! در حدی نیستم که علمای بزرگ را نقد کنم ولی سکوتشان در مقابل این مفسران خودرای حدیث باف افکار آدمی را به ناکجا آباد می برد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    46 2
    عجب شاعر بزرگی است مولانا
  • نام اشنا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    37 4
    به جای اینهمه توضیحات بهتر است دقیقا بفهمیم این جناب پناهیان به چه دلیل پای اولیای خدا را وسط میکشد و این مطالب را درباره انها میگوید؟ جمع بندی بنده از اظهارات این جناب, درباره پیغمبر عظیم الشان اسلام و ولی و وصی ایشان علی ابن ابی طالب (ع) اینست که این جناب تصور میکنند که پیغمبر اسلام هم مانند یک فرد عادی جامعه بوده که عده ائی دور او جمع شدند و او را پیغمبر نامیدند. یا لااقل این جناب پناهیان برای اینکه خودش را مهم جلوه دهد سعی کرده شان و منزلت پیغمبر اسلام و ولی و وصی او علی ابن ابی طالب (ع) را تا حد یک انسان معمولی جامعه مثل خود علیرضا پناهیان پائین بیاورد. پیغمبر اسلام و ائمه معصوم پس از او ,هر اقدامی را که انجام دادند طبق دستور الهی بوده و دیگر احتیاج به طرفدار و باند و غیره و ذالک نداشتند.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      65 6
      دوست گرامی! علت رفتار آقای پناهیان و دیگر منبریان و مداحانی که با این روش سخن می‌گویند، تئوریزه کردن خشونت است.کاری که استاد و پدر معنوی‌شان، مرحوم مصباح یزدی، با فلسفه بافی و لفظ قلم می‌کرد. اما، آقای پناهیان و میثم مطیعی و حدادیان و رحیم‌پور ازغدی و عباسی و...گستاخانه و یا با زبان لمپنی می‌گویند.
  • لیلا IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    19 83
    چه خوب بود منتقدان بی منطق بدون تحریف و تقطیع کلا صحبت های آقای پناهیان رو گوش می کردند . براشون واقعا متاسفم که با تقطیع کلام و برداشت های ناصواب خودشون بحث کامل و فوق العاده سحرهای این ماه مبارک رو به سخره گرفتند. واقعا کسی که تاب شنیدن حق رو نداره چه حقی داره که سخنان منطقی رو با تقطیع و تفسیر غلط به انزوا بکشونه. بنده استاد دانشگاه هستم و تمام سخنان حجه الاسلام پناهیان رو کامل از شب اول گوش کردم و بعضی جاها خلاصه نوشتم واقعا عالی بود عالی. هر کسی که به شک افتاده کل این سحرها رو خودش گوش کنه و با عقلش استنباط کنه. التماس تفکر
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      9 37
      👌
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      68 13
      یعنی کلا یه ملت که این حرفها رو شنیدن ،نمی فهمن و برداشت غلط کردن ،فقط جنابعالی چند تا دیگه بادمجان دور قاب چین متوجه عمق اراجیف آقای پناهیان شدین ،خجالت هم خوب چیزیه.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      23 4
      یعنی مداد گرفتی دستت مطالب ارزنده ایشون رو با دقت گوش دادی و بعدم خلاصه اش هم مکتوب کردی؟ لابد میخوای چند وقت یکبار هم بری بخونی تا یادت بمونه!!!! اصلا این گروه قلم بدست رو پای این اینجور سخنرانی ها نمیتونم درک کنم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      23 3
      ای خاک بر سر اون دانشگاه ودانشجویی که تو استادش باشی
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    71 6
    واقعا اگر این تعاریف از قدرت ،اسلام،حجاب ،انتخابات،نوع رابطه با دنیا و خیلی مسائل دیگرو ک الان با گردن برافراشته میگن سال 57 میگفتن ب نظرتون انقلاب میشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اون موقع هم از این تعابیر و تفاسیر در مورد امامهای شیعه مستندی داریم؟ امثال دکتر شریعتی ،آیت الله طالاقانی و خیلی های دیگه ک دلیل اصلی گرایش مردم و اعتماد مردم به این سیستم بودند حتی کلمه ای این مدلی دارند؟
    • مریم IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      18 2
      ای علی آقا احسنت به شما واقعا ما انقلاب کردیم که به اینجا برسیم ؟ ده ها بحران و ابر بحران یک طرف و هر روز با مسئله حجاب رو اعصاب مردم راه میرن یک طرف دیگه میخوام بدونم چرا حاضر نیستند به دستاورد های ۴۵ سال راه رفته فکر کنند و تجدید نظر کنند چرا ؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    46 6
    این تقدیر ما نیست ، اینگونه انتخاب کردیم و البته همیشه راهی برای جبران انتخاب اشتباه وجود داره که انشالله بزودی محقق میشه ،امین .
  • حمید. IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    8 24
    بهشتی ومطهری و.............راهم که شماها کشتید.شما چه می گویید؟
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      20 3
      گفتن با حمید و فرید یه جمله بساز گفت شما دو نفرید که با حمید . حالا شده جریان تو .اگر بقول تو بهشتی و مطهری و .... را ما کشتیم پس توی این 45 سال تو چه غلطی میکردی که تازه دلتو خوش کردی به پناهیان
  • د IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    11 48
    دیگه هیچ سوژه ای برای آشوب باقی نمونده . حامی برعندازا وعقده ای های مایوس وشکست خورده هم در غزه گیرافتاده و در حال شکست قطعی است. این کارا بی فایده است . موتوا بغیظکم.
  • علي باقری IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    52 7
    آقای پناهیان باید تئوریسین داعش می شد.تفسیر های به رای و تاویل های منفی از دینی که مظهر رحمانیت و جمهوریت هست.البته ایشون مقصر نیست.نفس عماره ایشون درگیر مادیات دنیوی شده و دوستانی که ملک می دهند و سهام می دهند و شریک پروژه می کنند هم همین توقع را از ایشان دارند
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      3 14
      سخنان تقطیع شده هست جناب ایشون این صفات رو از زبان دشمنان پیامبر نقل قول کردن کاش اینقدر زود قضاوت نکنیم لطفا فیلم کامل ببینید
  • عبدالله IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    36 2
    خدایا به تو پناه می آوریم هر دم از این باغ گلی می‌رسد!تیشه به ریشه اسلام زده آمد وکسی هم دم بر نمی اورد
  • حجت IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    26 4
    مساله این است که اساسا اکثریت مردم این سرزمین از واکنش که هیچ ، از گوش دادن به این حرفها و از دفاع از این حرفها یا رد آنها گذشته اند. چنان بی تفاوتی عظیمی در قاطبه این مردمان رخنه کرده و چنان دین گریزی عجیبی مستولی شده که نه وقعی به پناهیان ها می دهند و نه حوصله ای برای نقد موسوی ها دارند.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    12 25
    یه مناظره بین ایشون و حجت الاسلام پناهیان بگذارید مطمئنم این کارشناس شما خواهد باخت،تنهایی بری به قاضی برنده ای
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      26 2
      همه ما جلوی پناهیان بازنده ایم داداش ! پشتش به خیلی ها گرمه: یکی اش تک ماکارون
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    23 2
    بی آبرویی یعنی همین ... ذلت و پوشالی بودن
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    17 6
    چرا تو دوق اقای حاج پناهیان میزنید،،،اجازه بدید ایشان ک خودرا اگاه بر اندیشهدهای حصرت رسولراکرم،ص ، حصرت محمد امین ، میداند،، حرفش رابزند،،شاید بدنبال فالویر است،ازرکشور چین وروس،وبلا روس،وو،
  • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    16 6
    این جور که ایشون گفتند دلیل همه خوری مسؤلین هم پیدا شد دلیلش اینکه مثل پیامبر گوشت تلخ نیستند
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    17 11
    مردم رو به جون هم میندازند . یکی مثل این هم میارن تلویزیون کاراشون رو توجیه کنه .خبر آنلاین اگه منتشر نمیکنی ما دیگه نظر ننویسیم. سایت فوق‌العاده خوبی هستی . ولی نظرات منتشر نمیشه .
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    14 3
    قلمت طلا
  • ستاره IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    7 26
    بهتر بود سخنان ایشون رو گوش می‌دادید بعد قضاوت می کردید. چرا وجدان ندارید چرا سخنان تقطیع شده رو نقد می کنید از خدا که نمی ترسید حداقل اخلاق داشته باشید ایشون گفتن دشمنان پیامبر به ایشون این صفت رو دادند. متاسفم براتون
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      25 4
      اونی که گوش نداده تویی! چند بار این اراجیف رو گوش دادم ، چون باور نمیکردم کسی جرات کنه به رسول ا...توهین کنه در این مملکت! بیدار شو
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    23 4
    درود بر جناب موسوی مثل همیشه زیبا نوشتید
  • ستاره IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    9 28
    بهتر بود آقای موسوی اول برنامه رو کامل می دیدند بعد نطق می کردند مهم نیست نظرم رو میزارید یا نه اینقدر نقد حرفی که نقل قول کسی دیگه هست مسخره و خنده داره بنده خدا نویسنده چقدر فکر کرده اینا رو نوشته 😂
  • محمود IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    22 3
    این ها برای توجیه اعمال پوشالی و متحجرانه خود حتی آیه نازل می‌کنند ۰ این سخنان سخیف که سی و چند ساله از دهان افرادی مثل پناهیان که هلوپی تو عسل افتاده و لاکچری زندگی می‌کنند و (چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می کنند ) امری عادی شده است .
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    34 2
    الان صدیقی نفس راحت می کشه می گه خوب شد یک ماجرای دیگه علم شد😅
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      26 2
      و یک چای دبش هم روش
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    6 22
    یعنی واقعا عقلتون نمیرسه حضرت علی وقتی ذغال داغ میزاره دست برادر خودش این از نظر کسی که دشمنه و حسوده ونمی فهمه تعبیر به خشونت میشه یا مهربانی متاسفم برا همه کسانی که بدون اینکه سخنان کامل بشنون تقطیع شده یا نقدش رو خوندن و نظر دادن
  • مسلم حسينی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    8 0
    آدم یاد داستان گلستان سعدی می‌افتد آن پادشاهی که بعد از خود کسی نداشت حکومتش را به عالمی گوشه نشین داد و او هم...
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    6 23
    شما که هیچ وقت نظر بنده را نشر ندادید ولی اگه راست میگید صحبت های کامل پناهیان رو هم بذارید تا مردم قضاوت کنند وگرنه یک طرفه به قاضی رفتن حتما راضی برمی گرده این آقا سید شما هم اگه درد دین داره بره اول کل صحبتای پناهیان را ببیند بعد اینطور قلم فرسایی کند واقعا آخرالزمان همین است که بسیاری نا دیده قضاوت میکنند صرفا با علائق نفسانیشان
  • مهسا IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    39 1
    من فیلم را کامل دیدم اما متن آقای موسوی را هم کامل و به دقت خواندم. به نظرم ایشان این اتفاق پیش آمده را بهانه ای قرار داده اند برای پرداختن جدی تر به آقای پناهیان. دعوا فقط بر سر این فیلم خاص نیست موضوع جریانی است که سال هاست دارد با ادبیاتی خاص و گاه با تحریف و دروغ و جعل خشونت را تئوریزه می کند. لطفا کمی دقیق تر و عمیق تر ببینیم
  • امین IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    14 2
    قبل از اینم تو یه برنامه گفت که رهبری فرمودن انتقاد از شخص من مجازه. اما بعدش گفت که انتقاد از رهبری صحیح نیست. چون شانشون پایین میاد. پس بالاخره چی؟ مجاز یا غیرمجاز؟ خود رهبر میگن مجاز بعد ایشون میگن شان پایین میاد!
  • مجید IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    13 2
    این آقا موج سوار هست ،نچندان دور ناچارا' مشخص می‌شود، فقط برای مردم موعظه میکنه ،از قشر عام مردم فاصله داره ،
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    20 3
    بهشتی مطهری و طالقانی مردحق گووخدایی بودندپناهیان هرگز خاک پای آنها نمی‌شود باند پرست است
  • سکوت IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 23
    مگس دنبال عیب میگرده روش بشینه جان کلام پناهیان رو گوش ندادید چسبیدید به اشتباه کلامی؟
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      11 1
      فرض کن اینا مگسن تو چرا رفتی توی جان همون که مگس روش میشینه
  • ح IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    22 9
    متاسفانه از اواسط دهه 70 به نام مقابله با جریانات تازه به پا خاسته اصلاحات و به قول خودشون مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب و مقابله با غربگرایان رو آوردن به پرورش مداحان و یک سری پامنبری. شروع کردن به ایجاد یک نوع خاصی از برداشت از مذهب که برای ترویج اون هم از دو گروه استفاده کردند. گروه اول مداحان و گروه دوم روحانیون پامنبری جدید. برای ایجاد چنین شبکه‌ای هم به سرعت شروع کردن به تکثیر که یک وقت خدای نکرده از جبهه به قول خودشون غربگرا عقب نمونن. اگر قبلا یک طلبه چندین سال زحمت و سختی میکشید و پس از رنجها و نداریها تازه در نیمه دوم عمرش میتونست به جایگاه قابل قبولی در سطح حوزه برسه، حالا دیگه میشد در عرض یک سال از یک طلبه ساده تبدیل شد به پامنبری حرفه‌ای. هرچی بیشتر بتونی شلوف‌کاری کنی بهتر. با گروههای مخالف فکری بیشتر گلاویز بشی تضمین میشی که پات رو به رسانه باز بشه. یا اگه مداحی عبارات تندتر علیه مخالفان بزنی رونق مراسمات به حدی میرسید که جای خواننده‌ها رو میگرفتی. دستگاه تولید این افراد دیگه کاری به کیفیت نداشت، کمیت مهم بود. فکر میکرد وظیفه داره در جنگ با غرب باید سرباز تولید کنه. ارتشی
  • ح IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    15 3
    ادامه: ارتشی که توپ‌خونه‌اش حرفها و بد وبیراه هاش بود. این سربازها با همین سطح از فهم و تفکر بزرگ شدن و کم کم بعضی هاشون که سر زبون دارتر بودن و موندگارتر شدن ادعای سرداری کردند. دچار یک توهمی شده بودند که واقعا اینها وظیفه دارند قیم باشند و حقوق مردم دست اینها باید باشه. اینها چون از طریق درستش حوزه رو درک نکردند بنابراین دلبستگی زیادی هم به اون نوع طلبگی ندارند. شاید بعضی هاشون اول جزء طلبه های سنتی بودند که دیدند استعدادی در این زمینه ندارند راه میانبر که سریعتر به منبرهای مهم مملکتی میشد رسید رو انتخاب کردند. اینها چون به خاطر انجام امور سلبی به وجود اومدند بنابراین فهمی از امور ایجابی ندارند. بیشتر بازی خراب کن بوده نقششون تا بازیساز. نفس بودنش وابسته به همینه. تا وقتی بهانه‌ای باشه که به خاطر اون بشه عربده ارزشی کشید باید خودشون و جیره مواجب بگیرهاشون شروع کنند به تولید چنین پدیده‌ای. پدیده‌ای که سطح خشونت و هیجان و پریشانی جامعه رو بالا نگه داره. مثل ماهی که به آب احتیاج داره اینها هم برای زندگی به التهاب محتاجند.
  • سپهر IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    8 3
    فدای مرام و معرفت تون جناب موسوی ! شما چقدر شریفید که هر بار دست به قلم میشید به درد دل های ما می پردازید ! هر وقت نوشته هاتون رو میخونم خدا را شکر میکنم و پیش خودم میگم الهی شکر که من تنها نیستم ! الهی تن تون سالم و قلم تون سبز و اندیشه تون پویا !
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 5
    جناب پناهیان سال هاست درد واقعی متولدین در جامعه دینی، در مواجهه با دین را شناخته و طبق مشی بزرگانی چون شهید مطهری، بهشتی و ... بی باک و دلیر به کاوش و ارائه علاج واقعی پرداخته، عده ای از سر تحجر قشری نگری سنتی با قرائت های او مخالفند و عده ای هم از سر فانتزی رحمت گرایی دینی. اسلام هم رحمت یتیم نوازی دارد هم خشونت قتال و ... هر دو آن رحمت بر عالمیان است نه فقط مهربان بودنش! و پناهیان سال هاست بنیادا بر تعادل عقلانی و عملی بین این دو طی طریق می کند.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 1
      از سال 69 وقتی پناهیان جلسات دوره ای خونگی برگزار می کرد این آقا رو میشناسم عرض می کنم سالهاست درد واقعی خودش رو خوب فهمیده و سوراخ دعا را خوب پیدا کرده
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 1
      اگر پناهیان سال هاست بنیادا بر «تعادل عقلانی و عملی» بین این دو طی طریق می کند، دستپاچگی اش در عذرخواهی و استغفار از نسبتی که به پیامبر(ص) داده چیست؟ به نظر شما «تعادل عقلانی و عملی» نباید در زبان و بیان (مهمترین وسیله مفاهمه) بروز داشته باشد؟
  • محمد علی IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 0
    آیت الله حائری شیرازی: دشمنان می‌توانند با مدیریت لبخندشان از شما سوء استفاده کنند. وظیفۀ شما اینست که: «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً»: یک کمی با آنها #تلخ_گوشت باشید! خیلی «شیرین‌گوشت» نباشید، وگرنه آنها شما را #قورت می‌دهند. این صدف‌ها را دیده‌اید که بعضی خار دارند؟ این همان «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً» است. نرم‌تَن نباشید که آنها احساس کنند شما لقمۀ گوارایی برای آنها هستید. زیاد خودتان را با آنها صمیمی نگیرید، ضرر خواهید کرد. #امام_راحل (ره) با مردم چقدر متواضع بود؟ چقدر شیرین بود؟ چقدر با خنده، مسائل را با مردم حل می‌کرد؟ می‌گفت: من دست مردم را می‌بوسم، پای مردم را می‌بوسم، با تواضع، مسائل را حل می‌کرد. اما عباراتش را نسبت به دشمنان نگاه کنید! در طول دورۀ رهبری، هرچه حرف تند بود به ابرقدرت‌ها می‌گفت: «خونخوار»، «جهانخوار» و ... . حتی در قبول قطعنامه هم روشش با آنها همین بود. چرا؟ چون می‌خواست آنها فکر کنند که نمی‌شود با ایشان مذاکره کرد و ایشان اهل معامله نیست.
  • محمد علی IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 3
    آخه اول برنامه رو کامل ببین بعد قضاوت کن... از نظر شما حضرت علی ع شمشیر هم نداشته! پس اگر حضرت با دشمنان عدالت و زیاده خواهان هم مهربان بوده چرا عاشورا پیش اومد؟؟ یا درباره حضرت محمد ص که شما در ذهنت ساختی! آیا حضرت محمدص جنگ نکرد با دشمنانی که با اسلام حمله میکردند...!؟ نکنه دستور داد مسلمان به کسانی که با شمشیر اومده بودن گُل بدن؟! نکنه آیات مربوط به جهنم و منافقان رو هم پناهیان اضافه کرده به قرآن؟ این جوری که شما میگی اگر اینقدر با همه[منظور با کفار و زیاده خواهان و افراد منافق] هم خوب بودند چرا پس دشمن داشتند!؟ اصلا مگر آیه اشدا علی کفار و رحما بینهم نداریم! شما نشنیدید؟ پیامبری که از نظر شما رحمت هست که از نظر من هم هست. چه مثل هایی ذارید برای اشدا علی کفار ، آیه برائت چی؟ زیارت عاشورا چی ؟ با مذاقتون سازگار هست که اول لعن میکنیم بعد سلام میدیم! یا از نظر شما لعن انرژژژژی منفی داره! داداش شما دین رو اشتباه فهمیدی! مثل اسلام سعودی که رحمت حتی برای اسرائیل! اسلام ما اسلام ناب محمدیه صلوات الله علیه. توصیه میکنم کتاب علی از زبان علی رو یهبار بخون شاید با تاریخ زمانه حضرت آشنا شدی!
    • ح IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 0
      برادر اخوی مطمئن باش تقریبا همه کتاب خوندن و با تاریخ اسلام آشنا هستن. واقعا خیلی عجیبه که کاری رو که از اجبار پیامبر مجبور به انجامش شده رو وصلش کردی به دین. از نظر شما دین یعنی جنگیدن؟ اصلا موضوع دین چه ربطی به این مقولات داره؟ بله در قرآن گفته بر کفار سخت بگیرین. این یک عکس‌العمل بوده در برابر یک عمل. از تمام امورات دین فقط دلبستگی به شمشیر و جنگ پیدا کردی؟ این اسلامی که شما معرف اون هستین کوچکترین جاذبه‌ای نه واسه مردم اون دوران داشته نه واسه مردم این زمان. اگر دین اینه که شما میگین پس دلیل جذب شدن مردم به اسلام چی بوده؟ میخواستن درگیر جنگ و جهاد و گرفتار آدمای گوشت تلخ بشن؟ کتاب خوبه به شرطی که فهمیدن کتاب رو هم بهش توجه کنیم. نه اخوی. اینها که شما گفتی یک سری واکنش سیاسی اجتماعی عدالت گرایانه بوده نه هسته‌ی دین.
  • AT ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    بیست و پنج سال پیش وقتی با همین ادبیات و جمله های پر طمطراق و محرک و بی سند دهن تمام دگر اندیشان را پر ز سرب کرد همه تان به به چه چه می گفتید ، حالا چه شده بعده چند دهه برگشتید همه تان
  • عباس IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 3
    این اقایی که این مقاله رو نوشته و دیگران که با این مقاله موافق هستند اکثرشون فیلم سخنرانی های سحر اقای پناهیان رو اصلا ندیدند حداقل برید فیلم رودببینید بعد نظر بدید اگر میتونید همه ی سحر ها رو ببینید نمیتونید ۲۶و ۲۶ رو ببینید بعد نظربدید
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 2
    خبر انلاین باید تبدیل یه خبر انلاین بی انصاف تبدیل بشود.مرد باشید ودرست خبررساتی کنید نه اینکه عقده گشایی کنید
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 2
    اصلا ایشون حق نداره که این مسئولین پیزوری ما رو با رسول خدا مقایسه می کنه و اون نتیجه ای که دلش می خواد را بگیره بابا اون رسول خدا بود و هر تصمیمی می گرفت از روی عقل و وحی بود، اینا اصلا قابل قیاس نیستن،، واقعا ما از مطهری ها حالا رسیدیم به کیا
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 1
    متاسفانه از زمان‌احمدی نژاد به بعد ، اسلام اموی بین ما حاکم شد و این تفکر کاملا خطرناکه
  • فرهاد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 2
    اتفاقا تمام حرفهایی رو ‌که آقای پناهیان و امثال اون می‌زنند با برنامه ریزی های دقیقه اونه قرائت جدیدی از دین اسلام دارند و پیامبر جدیدی دارند و به نظر من این ها اصلا مسلمان نیستند اینها از نسل ابوسفیان و معاویه هستند و مثل خوارج ادعا می کنند که از ولی خدا هم بيشتر می‌فهمند و اون رو به باد انتقاد می‌گیرند و یادم میاد که همین چند وقت پیش یک نفر رو به جرم‌ اهانت به رسول خدا و ائمه اعدام ‌کردند در تعجبم که این چه قرائتی از دینه که یکی رو اعدام می کنند و یکی دیگر در مصونیت کامل قرار داره و در مورد داستان طیب هم میخواهند اینطور به مردم القا کنند که به غیر از امام خمینی بقیه علمای وقت هیچ کس جرات نداشته که اقدامی بکنه و اونهارو به لجن بکشن فعلا که صدا و سیمای میلی ایران در اختیار اونهاست و هر کاری که دلشون بخواد می کنند و هر اراجیفی که بخوان میگن هر صدای حقی که بلند میشه رو سرکوب می‌کنند و ی چیز جالب براتون بگم یکی از مفسرین دینی در صدا و سیمای میلی ایران میگفت که اختلاس اصلا دزدی نیست هاهاهاهاها درست مثل آقای پناهیان دست در آیات قرآنی هم برد و دلیل و برهان آورد آخه آقای پناهیان هم همین کارو
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 5
    خجالت بکشید اول بریدفیلم رو ببینید بعد حرف الکی بزنی . ادم باورش نمیشه ایقد احمق باشین یه تقطیع رو باورکنین.واااااای ازجهالت وحماقتتون
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 3
    عزت دست خداست. برخی کلا عادت دارند مثل مگس بشینن رو عیب‌ها. جان کلام پناهیان رو ول کردید چسبیدید به اشتباه لفظییش؟
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    2 2
    همان تقدیری که علی را بدست ابن ملجم از جامعه اسلامی (بواسطه سوء رفتارها و...) میگیرد وبه همان دلیل بدست معاویه و حجاج یوسف و..میسپارد . تقدیر را با رفتارهایمان رغم میزنیم
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 2
    داداش ایشون اگر اشتباه کرد حتما عذر خواهی را هم بلد است اما شماها به تله دشمن بیفتید حتما در ریختن ابروی مومن درصف اول جهنم قرار دارید البته جسارت به نبی مکرم اسلام ومولای متقیان مانند این است طرف سر سفره معاویه لعنت الله پرورش و رشد کرده باشد ال ابوسفیان از اولش دشمن ال والله بودند۰ حتما جناب پناهیان چنین جسارتی به نبی اکرم وعلی ابن ابطالب را نمی کند فقط در بیان نتوانست منظور درست را به مخاطبین القا کند با چنین شرایطی حتما حاضر به عذرخواهی واحساس ندامت میکند خودش هم میداند هرکسی با ال الله در افتد ور افتاد
  • مهدی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 2
    شکسته نفسی فرموده ایداگر همه‌چیز بر قرار و قاعده و سامان بود باید آنهایی که متولی رسمی دین در این سرزمین هستند به این اراجیف واکنش نشان می‌دادند نه آدم معلوم‌الحالی مثل من... اولا که بر اساس آنچه از خود تصویر کرده اید دور از ذهن است خودتان مستقیما شنونده و بیننده مطالب بوده باشید و یحتمل این مرقومه را پس از ملاحظه مرقومه های دیگری در همین باب منتشر فرموده اید و احیانا برخی اطلاعات مثلا در باب زمان حیات و ممات جناب طیب را از آن وام رفته اید بنابراین ضرورت مورد ادعای واکنش شما در غیاب واکنش بزرگان با وجود پروپاکاندای پر و پیمون رسانه تان منتفی است.ثانیا بعید است شما از چنین غفلتی(فرصتی) در هیچ حالتی به سادگی بگذرید.ثالثا افراد به زعم شما متولی هم چندان که ضرورت داشته واکنش نشان داده انددر عین حال واکنش شما به خودتان مربوط است اما بعنوان یکی از به زعم شما اندک مخاطبان ساده لوح تلویزیون درخواست دارم توهمات خود را در خصوص پنداشته های ما از نظرات نظام به خورد مخاطبان ندهید و آن اندک جای نگرانی را که ندارید محفوظ بدارید...نقدی که به شما دارم مانع از موافقتم با شما در خطرناکی این شخص نیست
  • مسعود IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    7 7
    من همه حرفهای پناهیان را گوش دادم، نه اینکه ارزش گوش دادن داشته باشه، فقط برای اطلاع. من متوجه شدم که داره ترویج خشونت میکنه.در یکجا میگه نباید ازرهبری انتقادکرد که شانش پایین نیاد ولیدخودش پیغمبر وامام علی را زیر سوال می بره وتعیین تکلیف میکنه که پیامبر باید باند تشکیل میداد تا از جانشینی امام علی حمایت کنه. خبلی از احادیث هم همینطوری وتوسط امثال این آقا برای موقعیتهای مختلف جعل شدند.کلا تفکر این بابا شیعه ی افراطی است ومصداق کسانی که امام علی ازشون می نالید.
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 4
    جناب آقای موسوی ، واقعاشماازکدام نگاه این موضوع راتحلیل کرده ایدگفته اندشاهنامه آخرش خوش است وشمادرآخرمطلب سراسرسیاسی تان (نه عشق به اسلام وپیامبروامام ) نام افراددیگری راکه هیچ ربطی به مطلب تان نداردواردکرده ایدآقایان رسایی و نبوی را. مشخص است شمابااین دوستان مشکل داریدنه گوشت تلخ خواندن پیامبروامام علی . البته منهم اعتقاددارم که آقای پناهیان می توانست ازواژه لطیف تری استفاده کندولی استفاده ازاین واژه هم درحدتکفیراونبایدپیش رفت . همه ماتنهایی امام علی ع را قبول داریم وبه عنوان یکی ازویژگیهای سیاسی دوران زندگی آن امام عزیزمیدانیم شعارمااهل کوفه نیستیم هم که زبانزدخاص وعام هست . این تنهایی امام علی زبانم لال واقعاازنوع اخلاق ورفتارشخصی آنحضرت سرچشمه گرفته یاصرفابه عدالت اسلامی اش برمیگردد. امام رئوفی که یکی ازخوارج مسلمان فرقش رامی شکافدبدلیل عدالت علی است ویابدلیل رفتاواخلاق شخصی وخصومت باآنحضرت . آقای موسوی برسرپیامبرص مهربان ماخودتان میدانیدچه آورده اند. اگرامروزپناهیان ها ورسایی هاونبویان هامخالف اسلام وانقلاب اسلامی حرکت می کنندشماهادرکجای انقلاب اسلامی واسلام تعریف می شوید.
  • لیلا IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    6 4
    جناب پناهیان خدارا شکر قرآن کریم به اندازه کافی در رحمت و مهربانی و صبوری رسول خدا صل الله علیه و آله برای ما نقل کرده است. شما لطف کنید در این یک ارتباط دخالت نکنید.
  • لیلا IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 2
    عالی بود. ممنون
  • میترا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 9
    آقای موسوی چندساله منتظر این لحظه بودین تا خودتون رو خالی کنید در خصوص سخنرانی آقای پناهیان در خصوص آقای طبیب ایشان این مطلب رو در سخنرانی بعدی خود اصلاح کردن . استاد پناهیان باید تخریب می شد چون مطالبه ای رو اعلام کرد که به نفع خیلی ها نبود باید تخریب بشه چون اگه این مطالبه به مرحله اجرا در بیاد باعث روشنگری مردم می شه و این وسط بعضی افراد ضرر زیادی متحمل می شن خدا جای حق نشسته اما فراموش کردین دوره ، دوره آخر زمان است شاید گناه و ظلم زیاد. می شه اما حق هم قدرتمند تر می شه خدا بزرگه آقای موسوی
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 2
    مواظب باش گوشات بریده نشه بدون. گوش بگردی... تو شهر. مواظب باش.. جانان کوروش
  • الف کاف IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 5
    کسی که یک نفر و تحلیل می‌کنه درمورد حرفهای یک نفر یک کوچولو تحقیق می‌کنه هر بیسوادی هم فهمید پناهیان چی می خواست بگه مگر اینکه کمر بسته باشه ریشه پناهیان رو بزنه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 4
    پناهیان اصن دروغ نگفته و رفرنس سخنانش از منابع و اسناد تاریخی درجه یک است
  • م IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 4
    امثال شما اصلاح طلبا که با علی و عدالتش دشمن هستین نمیخواد کاسه داغتر از آش بشید شما با عدالت علی بسیار مشکل دارید اگه اون موقع صحابه پیامبر که دنبال غنایم بیشتر بودن به امام علی بخاطر عدالتش گوشت تلخ میگفتن اگه شما بودید به کمتر از به شهادت رساندند بسنده نمی‌کردید مثل اسلافت ابن ملجم
  • رضایی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 4
    بهتر بود اول صحبت های ایشان را گوش می دادی و بعد سخن می گفتی
  • فرامرز IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 5
    پناهیان و امثال این آخوندهای تندرو مهره کمونیست هستند و برای از بین بردن دین بر روی کره زمین دست به هر کاری میزنند.
  • Amirmohammad IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    5 1
    اساسا معنی کلمه گوشت تلخ در فارسی زبانان . یعنی فردی که همیشه بداخلاق است .پیامبر ص با اخلاق و متانت دین را ترویج داد که در قرآن هم در مورد صفات حسنه ایشون آمده . دوم اینکه وقتی عموم مردم متفق الفکر هستند که شخصی علیه باورهاشون .صحبتهای سخیفانه به زبان میاره .مردم باید متحد العمل هم باشند.یعنی نوشتن طومار و امضاء علیه کسی که به باورهای حقیقی اونها جسارت کرده .نوشتن نظر و اعتراض در مجازی بی فایده است.چون به جائی نمیرسه ..
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    6 2
    اون ادمهایی که پناهیان ها را پرو بال ومقام دادند قیامت بدطوری هستند پناهیان ادم مشکل داریه درست مثل رانفی ها که مثل قارچ سر دراوردندنمیدانم باید دیگه پناهیان چی بکه تا بفهمند
  • محمدپرتوی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 0
    انشاالله سیدجدت بزن توکمرآدم ریاکار وخودراضی
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    6 5
    جناب آقای موسوی مطلبت حق بود و قلمت شیرین ضمناً جیگرم هم خنک شد دعای آخرت هم قیامت کرد مانا باشی
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    3 1
    همه در خدمت هرم سیاست تا تکروی ها توجیه شود
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    2 2
    خدایا حق ما را نمیگیری ،حق پیامبر عظیم الشان و مولا علی ع را بگیر،حق اسلامت را بگیر حق بیت المال را بگیر حق نردم بیچاره و مسکینت را بگیر خسته شدیم
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 2
    شاید بد نباشد قبل از مبارزه با یک پدیده اول فاصله خودمان را با آن تخمین بزنیم. در متن بالا دست کم دو جمله هست که نشان می دهد در روش فاصله ها اندک است: اول، جمله ای که پناهیان گفت به زبان خودمان مردم را از دین زده می کند (یک حدس اثبات نشده و پرتکرار در چند روز اخیر) دوم، در پاسخ به جمله پناهیان درباره سندیت ضعیف یک روایت، شعر مولوی را نوشتم که پیامبر را متهم به دروغگویی می کند. سید بزرگوار پاسخ چنین حرفی، جواب مستند و دقیق است. ولی شما چه کرده اید؟ همان کاری که شاید خیال می کنید نکرده اید و فقط از دیگران سرمیزند. شعرگفتن، حدس زدن با دقت پایین و آسمان ریسمان بافتن. این فاصله اندک و روش یکسان ترسناک نیست؟ ماه رمضانی هم نمی خواهم کسی را ناراحت کنم (مخصوصا اگر اولاد پیغمبر باشد) و هم نمی خواهم مثل دشمن عیب ها را ببینم و با لبخند و کامنت تاییدشان کنم. لابد لازم هم نیست بگویم هیچ کدام این نیت ها احتمال خطا را در من یا هر کس دیگر کم نمی کند. نمی دانم پناهیان چه گفته ولی پشت توهین به مقدسات هم نمی ایستم. به هر حال اگر نوشته تند بود، معذرت می خواهم. امیدوارم منجر به تغییر مثبتی شود.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 2
    اونجاشو خوب اومدی که میگی آدم معلوم الحالی مثل من نباید این حرفا رو بزنه
  • علی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    4 3
    همین پناهیان و امثال ایشان که حقا بیسواد و پرخاشگر هستند عامل دین گریزی مردم و نابودی دین در بین مردم بودند و هستند