دانه‌های آفتابگردان چینی که قرار بود به عنوان نمادی از دوستی و محبت،‌ کف‌پوش نمایشگاه هنرمندان چینی در شهر لندن باشند، آن‌قدر غبار سرامیکی در هوا پراکندند که مردم از عبور از روی آن‌ها منع شدند.

بهنوش خرم‌روز: چندی پیش در گالری مدرن تیت واقع در لندن، نمایشگاه هنری آغاز به کار کرد که در آن از حدود یکصد میلیون دانه آفتابگردان مصنوعی ساخته شده از جنس چینی، استفاده شده بود. اما با وجود استقبال بازدیدکنندگان،‌ گالری ناچار شد مردم را از راه رفتن در میان این دانه‌های آفتابگردان منع کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، هنرمند چینی، ای ویوی،‌ یکی از سالن‌های گالری تیت را با مساحت 1000  متر مربع، با دانه‌های مصنوعی آفتابگردان پوشانده بود. این دانه‌ها که قرار بود نقش یک فرش را برای بازدیدکنندگان ایفا کنند، توسط هزاران هنرمند چینی و با دست ساخته شده بودند. ساخت این دانه‌های آفتابگردان مصنوعی قریب به دو سال طول کشیده بود.

اما وقتی بازدیدکنندگان مشتاقانه روی دانه‌ها شروع به قدم زدن کردند، غباری از آن‌ها برخاست که مسئولین گالری را نگران کرد. به گفته آن‌ها،‌ غبار سرامیک برخاسته از دانه‌های چینی خیلی بیشتر از حد انتظار بود. مشخص نیست که این غبار ناشی از سایش دانه‌ها به هم یا شکستن آن‌ها بود،‌ اما هر چه بود می‌توانست سلامتی بازدیدکنندگان را به خطر بیاندازد.

مدیر گالری تیت در مشورت با هنرمندان این نمایشگاه،‌ تصمیم گرفت عبور مردم از این سالن را ممنوع اعلام کند و حالا مردم فقط می‌توانند از راهرویی که از بالای این سالن می‌گذرد،‌ دانه‌های چینی آفتابگردان را تماشا کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید استفاده از دانه‌های آفتابگردان توسط هنرمندان چینی،‌ نوعی القای احساس دوستی و خوشامدگویی است. به گفته مسئولین گالری،‌ دانه‌های آفتابگردان یکی از خوراکی‌های رایج در خیابان‌های چین است و احساس دوستی و مهربانی را ابراز می‌کند. به خصوص وقتی در پوسترهای تبلیغاتی، رئیس مائو به عنوان یک خورشید نشان داده شده و مردم چین در اطرافش،‌ به شکل گل‌های آفتابگردانی به تصور کشیده شده‌اند که همه رو به وی آورده‌اند،‌ دانه‌های
آفتابگردان به نوعی فردگرایی را زیر سوال می‌برند و به انقلابی فرهنگی اشاره می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =