ال.ای.دی‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و تغییرشکل نمی‌دهند،‌ اما محققین با قرار دادن نمایشگرهای ال.ای.دی بسیار کوچک درون یک ورقه الکترونیکی انعطاف‌پذیر، صفحه‌های نورانی ساخته‌اند که به هر شکلی در می‌آیند.

بهنوش خرم‌روز:‌ می‌توان گفت ال.ای.دی‌ها ارزان‌ترین،‌ پیشرفته‌ترین و مطمئن‌ترین ‌منابع نوری هستند که ما امروزه در اختیار داریم. در واقع با پیشرفت فناوری،‌ کاربردهای باور نکردنی برای ال.ای.دی‌ها، البته در مقیاس‌های کوچک،‌ یافت می‌شود که فهرست بی‌انتهایی به نظر می‌رسد،‌ شاید شما هم بتوانید به این فهرست مواردی را بیافزایید.

ورقه‌های نورانی

به گزارش پاپ‌ساینس، نسل جدید ال.ای.دی‌ها را در هر جایی،‌ حتی درون بدن هم می‌توان به کار برد. در حال حاضر از ال.ای.دی‌ها بیشتر به عنوان منبع نوری در نمایشگرها استفاد می‌شود. همچنین هر جا که فناوری کنترل از راه دور کاربرد داشته باشد،‌ می‌توان ردپای ال.ای.دی‌ها را دید. در خیابان‌ها هم،‌ از چراغ راهنمایی سر چهارراه گرفته تا نمایشگرهای روی داشبورد برخی خودروها،‌ همگی با فناوری ال.ای.دی کار می‌کنند.

 ورقه‌های نورانی

اما داستان ال.ای.دی در زندگی بشر تازه آغاز شده است. متاسفانه ال.ای.دی‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و نمی‌توان آن‌ها را تغییر شکل داد؛ اما اگر این تغییر شکل مستقیم نباشد چه؟ جان راجرز و همکارانش در ابداع تازه خود ال.ای.دی‌های بسیار کوچکی را که اندازه هر کدام از آن‌ها از سر یک خودکار معمولی کوچک‌تر است، درون یک صفحه الکترونیک انعطاف‌پذیر کار گذاشتند. این صفحه‌ها کش می‌آیند و تا 720 درجه هم می‌چرخند،‌ بدون این که کوچک‌ترین تاثیری روی عملکرد ال.ای.دی‌ها داشته باشند. حتی می‌توان این صفحه‌ها را زیر پوست هم قرار داد،‌ چنان که در آزمایشگاه قطعه‌ای از این صفحه‌های نورانی را زیر پوست موش کاشته‌اند.

ابعاد ال.ایی.دی‌ها

مطابق معمول اغلب اکتشافات و ابداعت تازه، راجرز هم سعی می‌کند پیش‌بینی کند که ابداع جدیدش، در چه موارد و حوزه‌هایی می‌تواند برای جامعه بشری مفید باشد. به اعتقاد وی یکی از مهم‌ترین این سودمندی‌ها شاید کاشت این ال.ای.دی‌ها در بدن افراد برای اهداف تشخیصی پزشکی باشد. همچنین راجرز باور دارد که نصب این ورقه‌های نورانی روی ابزارهای پزشکی و شاید حتی انگشتان دست پزشکان،‌ به جراحان کمک می‌کند دید بهتر و در نتیجه دقت بالاتری در اعمال جراحی داشته باشند.

انعطاف‌پذیری و کش آمدن این ورقه‌ها

اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، ‌هر ابداع تازه‌ای فقط برای منافع انسانی به کار نمی‌رود و همیشه کاربردهای دیگری هم برای آن‌ها پیدا می‌شود. مثلا ممکن است در آینده از این ال.ای.دی‌های کوچک به انواع ابزار جدید تاتو استفاده شود یا مردم تصمیم بگیرند در حیوانات خانگی خود تنوعی ایجاد کنند و کاری کنند که قسمت‌هایی از پوست آن‌ها بدرخشد! همچنین قابلیت انعطاف‌پذیری و چرخش آن‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند در سمینارها و سخنرانی‌های خود از این ورقه‌های نورانی برای ارائه مدل‌های خود استفاده کنند. چه کاربردهای دیگری به ذهن شما می‌رسد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طراحی سایت IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    0 0
    جالب بود.. ممنون از پست جالبتون