۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۸

تصور می‌شود که آینده رسانه بر شبکه استوار باشد، اما هنوز خلاقیت‌هایی هستند که از رسانه‌ها به‌وجود می‌آیند. این مسئله هنگام بررسی پشت صحنه آزمایشگاه تحقیقات حرفه‌ای و شبکه پخش سونی در باسینگتوگ انگلستان به وضوح مشخص بود.

فاطمه محمدی‌نژاد: محصولی که شما در ویترین فروشگاه و مغازه مشاهده می‌کنید، از ابتدا که به این شکل نبوده است! سونی یکی از شرکت‌هایی بود که بارها اعلان کرده بود تلویزیون‌های خانگی نیازمند تصاویر سه بعدی هستند، اما اکنون این شرکت با مسئله محدودیت فناوری ساخت محتوای سه بعدی، دست به گریبان است.

گواه این مسئله در زمین کارخانه نشان داده شد، جایی که بیرون از محوطه پخش برای شرکت‌های تلویزیونی در سراسر اروپا، آسیا و آفریقا ساخته شده است. کامیون‌های خط تولید امسال، راهی آفریقای جنوبی هستند تا جام جهانی فوتبال سال آینده را برای هواداران سراسر دنیا پخش کنند. همه آنها دارای امکانات باکیفیت پخش هستند، اما هیچ کدام امکانات سه بعدی ندارند.

از تصاویر تخت تا نمایش سه‌بعدی
یکی از دلایل این محدودیت، این است که ساخت تجهیزات دوربین‌های سه بعدی مشکلات فراوانی را در بر دارد: برای تهیه یک تصویر سه بعدی به دو دوربین نیاز است که پیوسته با تغییر فاصله، فاصله میانشان نیز تغییر کند.

به تازگی آزمایشگاه‌های سونی در ژاپن نسخه آزمایشی دوربین‌های اختصاصی سه بعدی را ارائه داد. اما مهندسان انگلیسی این شرکت امیدوارند پیچیدگی‌های فیلم‌برداری را با تهیه نسخه سه بعدی از ویدئوهای تخت برطرف کنند.

راب پورتر، مسئول آزمایشگاه‌های انگلیسی سونی توضیح می‌دهد که چگونه نسخه اولیه یک نرم‌افزار، نسخه‌ای متعادل از یک ویدئو برای هماهنگی با دیدگاه استریوی دوم تولید می‌کند. برای ساخت جلوه سه بعدی، دیدگاه مجازی چشم‌اندازی متفاوت با دوربین اصلی دارد که با نقشه‌برداری دوربین اصلی، نقشه سه بعدی مجازی را روی صحنه اصلی که قبلا تهیه شده است قرار می‌دهد.

تصویر بزرگ
در حال حاضر، این شیوه کار نیازمند دوربین‌های ثابت است. اما پورتر از فیلم یک استادیوم فوتبال استفاده کرد تا نشان دهد این موضوع مشکل خاصی به همراه ندارد. خروجی چندین دوربین استاتیک می‌توانند مثل یک عکس پانوراما به هم وصل شده و سپس به تصویر سه بعدی فوق دقیق تبدیل شوند. این امکان نیز وجود دارد که تصویر دیجیتالی سه بعدی را بزرگ‌تر کنیم تا بیننده احساس کند واقعا یک دوربین سه بعدی در حال حرکت است، در حالی که حتی یک دوربین سه بعدی نیز به کار نرفته است.

یک به‌روزسازی نرم‌افزاری می‌تواند به سرعت ابعاد وسیع‌تری به پوشش استادیوم‌های ورزشی دهد. بنابراین به نظر می‌رسد برنامه‌های ورزشی اولین برنامه‌ای باشند که قابلیت‌های تصاویر سه بعدی را ارائه می‌دهند، درست همانند دیگر خلاقیت‌ها در زمینه تصاویر خانگی.

به روزسازی استادیوم‌ها هدف پروژه دیگری است که توسط آزمایشگاه مورد تحقیق قرار گرفته است. این پروژه این امکان را به تماشاچیان حاضر در استادیوم می‌دهد که از ابزار مکانیکی خودشان برای دسترسی به آمار لحظه به لحظه و تکرار صحنه‌ها استفاده کنند. در حال حاضر این قابلیت تنها مختص PSPهای سونی است.

هم‌اکنون نسخه آزمایشی این محصول در اختیار هواداران تیم فوتبال آرسنال واقع در شمال لندن قرار دارد، اما به‌نظر می‌رسد خدمات کامل تا پایان فصل جاری و اواسط سال آینده ارائه شود.

ظهور صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ در استادیوم‌ها، تجربه حضور در استادیوم را تغییر داد. در صورتی‌که به هواداران امکان انتخاب تصاویر توسط خودشان داده شود می‌تواند تغییرات مشابه قبل ایجاد کند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا ابزارهای بی‌سیم دیگر نیز می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند یا خیر.

پروژه‌ای مشابه، این امکان را به تماشاگران می‌دهد که روزی نظرات خود را نیز بیان کنند. آلن ترنر، یکی از مسئولین سونی اعلام کرد که این نرم‌افزار به خبرنگاران اجازه می‌دهد در هنگام ضبط تصاویر با نوشته یا صدای خود، ویدئو را حاشیه‌نگاری کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =