فارس: پایگاه خبری "بی‌.بی.سی " عربی گزارش کرد که شاهزادگان سعودی که تعداد آنها به پنج هزار نفر می‌رسد، هر یک از محل درآمد فروش نفت این کشور سالانه مبلغ 200 هزار دلار دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری "بی.‌بی.‌سی " به نقل از پروفسور "گریگوری جوز "، استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت آمریکا و کارشناس امور عربستان اعلام کرد که پنج هزار شاهزاده سعودی بر اساس سیستم رایج در معاملات نفتی این کشور سالیانه 200 هزار دلار دریافت و در هتل‌های مجلل اقامت می‌کنند و در بهترین رستوران‌ها غذا می‌خورند در حالی که بیشتر آنها خودشان از ثروت‌های زیادی برخوردار هستند.

پروفسور جوز درباره "سعود عبدالعزیز بن ناصر آل سعود "، شاهزاده سعودی که به دلیل قتل خدمتکارش در هتلی در لندن در فوریه گذشته به 20 سال حبس محکوم شده است، گفت: وی نوه دختری پادشاه عربستان سعودی است که به همراه خدمتکارش برای تفریح و تجارت به لندن رفته بود.

وی افزود: آنها در یک هتل پنج ستاره اقامت داشتند، در مجلل‌ترین رستوران‌های شهر غذا می‌خوردند و در گرانترین کلوپ‌های شبانه مشروبات الکلی سرو می‌کردند.

از سوی دیگر روزنامه‌‌ای آمریکایی از معاملات نفتی که از طریق پرداخت حق کمیسیون به شاهزادگان خاندان حاکم منعقد می‌شود، به عنوان 'نفت شاهزادگان' نام برده است.

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال " گزارشی را در این خصوص نوشته و آورده است به رغم اینکه پرداخت حق کمیسیون برای دولت عربستان جایز است، این امر در دیگر کشورها رشوه محسوب می‌شود و غیرقانونی است.

در این گزارش آمده است حق کمیسیون‌هایی که محرمانه و به صورت زیرمیزی به شاهزادگان سعودی داده می‌شود پس از مدت کوتاهی به نابودی نظام بازار فروش نفت منجر می‌شود و این نظامی حساس و پیچیده است که سعودی‌ها و دیگران از منابع نفتی بر آن تکیه دارند و نظام کمیسیون‌های شاهزادگان در نهایت تهدیدی برای عربستان است.

این در حالی است که سران سعودی خود مایل نیستند که نظام پرداخت کمیسیون را متوقف کنند چون آن را منبعی برای سیر کردن شاهزادگان خاندان حاکم می‌دانند که شمار آنها به 5 هزار نفر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، حتی شماری از شاهزاده‌های سعودی به برخی از شرکت‌های نفتی بزرگ آمریکا پیشنهاد داده‌اند تا بر اساس نظام پرداخت حق کمیسیون عمل کنند.

مدیر یکی از این شرکت‌های نفتی آمریکا گفت چندی پیش نیروهای یک شاهزاده سعودی با وی تماس گرفته و پیشنهاد انعقاد قرارداد فروش روزانه 300 هزار بشکه نفت به نرخ رسمی در مقابل دریافت چهار میلیون دلار حق کمیسیون را دادند.

به نوشته وال استریت‌ژورنال مدیر شرکت نفتی آمریکا تصریح کرد این افراد حتی از ذکر نام شاهزاده‌ای که خواستار دریافت حق کمیسیون است خجالت‌زده نشدند.
مدیر یک شرکت نفتی دیگر آمریکایی نیز در این باره گفت: یکی از اطرافیان این شاهزاده سعودی نامه‌ای به امضا و مهر این شاهزاده را نشان داد که در آن متعهد شده است در صورت دریافت حق کمیسیون حاضر است به ما نفت تحویل بدهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    رقم 200 هزار دلار معادل 200 ميليون تومان ايران است و به نظرم براي يك شاهزاده اين رقم بسيار ناچيز است.