رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مجلس برای سومین بار، بخش دیگری از خاطرات عزت الله سحابی در کتاب "نیم قرن خاطره و تجربه" را در مطلب خود بازگو کرده است.

جعفریان نوشته است : "در این خاطرات، نکات تازه ای هست که می تواند محل تأمل باشد و از آنها در تحلیل مسائل فرهنگی و سیاسی پنجاه سال گذشته استفاده شود. طبیعی است که این کتاب مانند هر اثر دیگری قابل نقد و بررسی است. "

وی در بخشی از مطلب خود عنوان کرده است :

« چه کسی اولین بار مفهوم غرب زدگی را مطرح کرد؟‌ در این باره معمولا نام فردید و سپس جلال آل احمد و احیانا پیش از آنها شادمان بر زبانهاست. اما آقای سحابی فرد جدیدی را هم معروفی می کند که جالب است. محمد علی فروغی برادری داشت به نام ابوالحسن خان فروغی که چندان سیاسی نبود.

وی در اوائل دهه سی هشتاد و چند ساله بود، مردی فیلسوف و عارف مسلک. سحابی در باره وی می نویسد: ایشان می گفت من سی سال است که کتابهای فلسفه و عرفان را کنار گذاشته ام و فقط یک کار می کنم. از صبح تا شب قرآن می خوانم و گاه صحیفه. مطلب جدید فلسفی یا عرفانی کشف نکنمم یقین می کنم که حالم خوب نیست.

این گفته در آن زمان ما را خیلی جذب کرد و ما هم می رفتیم خدمت ایشان ... مرحوم فروغی در ابتدا مسأله شرق و غرب را مطرح کرد و این مسأله غرب و غرب زدگی را اولین بار ایشان مطرح کرد. بسیار جلوتر از احمد فردید و جلال آل احمد. البته کلمه غرب زدگی را به زبان نمی آورد. ولی مفهوم غرب زدگی را برای اولین بار مرحوم ابوالحسن فروغی در محیط غیر مطبوعاتی به ما آموخت. و سالها بعد از آن جلال آل احمد در صحن جامعه مطرح کرد. »

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =