نفوذ دستگاه های امنیتی عربستان در گروه های مرتبط با القاعده در یمن به این کشور کمک کرد امریکایی ها را از توطئه ارسال بمب از یمن به امریکا مطلع سازد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم اولاف لسینگ Ulf Laessing از ریاض نوشت:‌ تحلیل گران می گویند نفوذ دستگاه های امنیتی عربستان سعودی در گروه های مرتبط با القاعده در یمن به این کشور کمک کرد امریکایی ها را از توطئه ارسال دو بسته پستی حاوی بمب از یمن به امریکا مطلع سازد.

این دو بسته پستی قرار بود به دو کنیسه در شیکاگو ارسال شوند اما روز جمعه در دبی و انگلیس کشف شدند.

امریکا اعلام کرد عربستان سعودی نقش مهمی در کشف این توطئه که توسط عوامل القاعده در یمن طراحی شده بود ایفا کرده است.

دیپلمات های غربی مقیم ریاض اعلام کردند همکاری دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی عربستان سعودی و کشورهای غربی از چند سال پیش تا کنون شکل گسترده ای به خود گرفته است.

در فاصله سال های دو هزار و سه تا دو هزار و شش میلادی کارشناسان اطلاعاتی خارجی به سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی عربستان سعودی کمک کردند عوامل القاعده را که در تلاش بودند تاسیسات نفتی این کشور و برخی مراکز استقرار خارجی ها در عربستان سعودی را هدف قرار دهند سرکوب کنند.

جمال قاشقجی،‌ روزنامه نگار برجسته عربستان سعودی،‌ می گوید "این همکاری ها همچنان ادامه دارد.

آن چه جدید است این است که دستگاه های اطلاعاتی عربستان سعودی به طور قطع در شبکه القاعده در یمن نفوذ کرده اند." دو هفته پیش نیز فرانسه اعلام کرد مقامات عربستان سعودی به این کشور هشدار داده اند که القاعده در نظر دارد اهدافی را در اروپا مورد حمله قرار دهد.

امریکا در خلال سال گذشته کمک های نظامی و مالی به یمن را افزایش داده است تا این کشور فقیر را در مقابله با عوامل القاعده یاری دهد.

عربستان سعودی نیز دولت یمن را در مقابله با عوامل القاعده یاری می دهد.

از سوی دیگر،‌باراک اوباما،‌رئیس جمهور امریکا،‌روز شنبه با ملک عبدالله،‌پادشاه عربستان سعودی،‌تلفنی گفتگو و درباره توطئه ارسال بسته های پستی حاوی بمب به امریکا با وی تبادل نظر کرد.

شاخه القاعده در یمن می گوید به دنبال سرنگونی حکومت خاندان سعود در عربستان است.

عوامل این گروه در سال میلادی گذشته سو قصدی نافرجام را علیه شاهزاده محمد بن نایف‌،‌ رئیس دستگاه ضدتروریسم عربستان سعودی،‌انجام دادند.

این اولین اقدام در نوع خود از زمان شروع فعالیت های ضد سعودی القاعده در سال دو هزار و سه میلادی محسوب می شد.

تحلیل گران و دیپلمات ها می گویند این ترور نافرجام شوکی بزرگ برای مقامات عربستان سعودی و دستگاه های اطلاعاتی این کشور محسوب می شود.

تئودور کاراسیکTheodore Karasik،‌ تحلیل گر مسائل امنیتی که در دبی مستقر است،‌می گوید "سو قصد به جان شاهزاده محمد بن نایف هشداری برای سعودی ها بود.

سعودی ها بسیار حرفه ای شده اند و به درون قبایلی که از القاعده حمایت می کنند نفوذ کرده اند." اما عربستان سعودی دلیل دیگری نیز برای نگران بودن از قدرت گرفتن عوامل القاعده در یمن دارد.

این کشور دارای مرزهای طولانی به طول تقریبی یکهزار و پانصد کیلومتر با یمن است که امکان کنترل همه جانبه آن وجود ندارد.

جمال قاشقجی با اشاره به این مطلب که دو عضو القاعده در یمن به تازگی خود را به مقامات سعودی تسلیم کرده اند و قرار است در چارچوب برنامه ای که سعودی ها تدوین کرده اند این دسته از افراد زندگی عادی خود را از سر گیرند گفت "این مسئله نشان می دهد که عربستان سعودی این توانایی را دارد که به تروریست هایی که خود را تسلیم می کنند اطمینان ها و تضمین های لازم را بدهد." او می افزاید "این رویکردها گاهی کارایی داشته و گاهی نیز کارایی لازم را ندارد." عربستان سعودی مهمترین کشور عربی هم پیمان یمن محسوب می شود و کمک های مالی زیادی به دولت علی عبدالله صالح،‌رئیس جمهور این کشور،‌ارائه می دهد.

با این حال،‌هم ریاض و هم صنعا هیچ گاه مبلغ واقعی کمک های عربستان سعودی به یمن را اعلام نکرده اند.

تحلیل گران برآورد می کنند کمک های امنیتی عربستان سعودی به یمن به مراتب بیشتر از کمک های امریکا به یمن است و به مرز سیصد میلیون دلار در سال می رسد.

از همه مهمتر،‌عربستان سعودی در خلال دهه های گذشته ارتباطات خوبی با قبایل و عشایر یمنی برقرار کرده است و با ارسال کمک های مالی در صدد است امنیت مرزی خود را تامین کند.

با این حال،‌ عربستان سعودی هنوز راهی طولانی در این زمینه در پیش دارد و برای این که بتواند امنیت مرزهای خود با یمن را تامین کند باید کارهای زیاد دیگری انجام دهد.

مهمترین مراکز استقرار القاعده در عربستان سعودی از سال دو هزار و شش میلادی تا کنون نابود شده اند.

با این حال،‌تحلیل گران بر این باورند که بسیاری از عوامل القاعده از عربستان سعودی خارج شده و به یمن رفته اند و در آن جا برنامه ها و فعالیت های خود را از سر گرفته اند.

شاخه های عربستانی و یمنی القاعده در سال دو هزار و نه میلادی با یکدیگر ادغام شدند.

شیخ محمد بن ناجی الشایف،‌از نمایندگان پارلمان یمن،‌ می گوید "فقر،‌ فساد و بی سوادی گسترده در یمن،‌به ویژه در مناطق دور افتاده این کشور،‌زمینه مناسبی برای فعالیت های القاعده در یمن فراهم کرده است." دیپلمات ها در ریاض می گویند نیروهای مرزی عربستان سعودی هر شب دهها نفر را که قصد دارند از مرز گذشته و به خاک عربستان سعودی وارد شوند دستگیر می کنند.

دیپلمات ها می گویند عربستان سعودی درباره ایجاد موانع و حصارهای مرزی پیشرفته در طول مرز خود با یمن با یک شرکت اروپایی مذاکره کرده است اما کار در این زمینه می تواند تا پنج سال دیگر به طول بینجامد.

خالد دخیل،‌ تحلیل گر سیاسی عربستان سعودی، می گوید به رغم همکاری های امنیتی خوبی که بین عربستان سعودی و غرب وجود دارد‌، تلاش های سیاسی بیشتری لازم است تا اوضاع یمن ثبات یابد.

وی تصریح می کند در این راستا لازم است با فقر مبارزه کرد تا ریشه های القاعده در یمن خشک شود.

وی تاکید دارد "عربستان سعودی‌،کشورهای منطقه خلیج فارس و غرب باید با یکدیگر همکاری کنند تا یمن را به سوی اصلاحات سوق دهند." این تحلیل گر سعودی می افزاید "ما هزینه زیادی به علت رشد تروریسم در یمن متحمل می شویم."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    0 0
    این تیتر ارتباطی به مطالب بالا نداره درضمن کمک برای کشف بمب که وابستگی رو نشون نمیده !!