هرچه کمیسیون تلفیق با تغییر تکالیف به «مجوز» در پی تامین نظر دولت بود، نمایندگان در صحن علنی با تغییر «مجوز»ها به تکالیف برای دولت تعهداتی می‎آفرینند.

به گزارش خبرآنلاین، این مساله باعث اعتراض و تذکر نمایندگان حامی دولت در جلسه صبح و عصر امروز شد. صبح امروز بهروز جعفری در اعتراض به مواضع احمد توکلی این تذکر را مطرح کرد که افزایش تکالیف دولت، بار مالی ایجاد می‏کند که در توان دولت نیست. در جلسه عصر هم ستار هدایتخواه نماینده کهکیلویه و بویر احمد این تذکر را داد.

این نماینده حامی دولت با تاکید بر اینکه مجلس نباید تکالیفی خارج از توان اجرایی دولت بیافریند، اظهار داشت: این تکالیف در مردم توقع ایجاد می‏کند و عدم تحققش هم نارضایی عمومی ایجاد می‏کند. مجلس هم حتی از نظر نظارتی زیر سوال می‎رود. از این رو نباید رد قالب تصویب برنامه پنجم برای دولت بار مالی بیشتری ایجاد کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ به وی، با بیان اینکه در جلسه روز گذشته هیات رئیسه در اینباره بحث شده است، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که بار مالی را در مورد برنامه نمی‎توانیم مطرح کنیم. چون قانون برنامه یک سند بالادستی و فراتر از بودجه سنواتی است. از این رو در سند بالادستی می‎توان تکالیفی ایجاد کرد که در بودجه سنواتی بودجه اش تامین شود. کما اینکه در برنامه‎های قبل نیز چنین بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این لایحه سقف مالی مشخص نشده است که مثلا فلان مقدار سقف مالی دارد و بیش از آن نمی‎توان چیزی تصویب کرد، تذکر هدایتخواه را رد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =