۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶

جورج میچل بر حمایت آمریکا از اسرائیل تأکید کرد

دستگاه دیپلماسی ایالات‌متحده همچنان در اسرائیل فعال است. در شرایطی که کمتر از ده روز از سخنرانی نسبتا بی‌سابقه باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در قاهره مصر می‌گذرد، واشنگتن و تل‌آویو تمام تلاش خود را برای کاهش تنش‌های موجود به کار گرفته‌اند. اختلاف‌ها میان دو دولت برای نخستین‌بار بالا گرفته‌است و تلاش دولتمردان دو طرف برای بی‌ارزش نشان دادن این اختلافات چندان در عرصه بین‌المللی ره به جایی نمی‌برد. در این میانه فرستاده ویژه ایالات متحده یعنی جورج میچل در سفری به منطقه تلاش خود را به کار گرفته‌است تا از تنش موجود میان دو طرف بکاهد. هر چند بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که آنچه میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو ظرف چند هفته اخیر گذشته است در حقیقت چیزی نیست جز نمایشی سیاسی برای فریب افکار عمومی.

جورج میچل در سفر خود به تل‌آویو و بیت‌المقدس در دیدار با رهبران اسرائیل تأکید کرد که واشنگتن همچنان خود را به تأمین امنیت اسرائیل متعهد می‌داند. با وجود تأکید بر ادامه دوستی میان اسرائیل و ایالات متحده، جورج میچل هم مانند رئیس دولت خود تأکید بر تشکیل کشور مستقل فلسطین و پایان یافتن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را چاشنی این ابراز اتحادها کرد. میچل تأکید کرد که ایالات متحده دوست دارد اسرائیل در راستای برقراری صلح در منطقه و پایان دادن به ناآرامی‌ها گام بردارد.

رهبر سابق اکثریت مجلس سنا ایالات‌متحده که نقش بسزایی در برقراری صلح در ایرلند شمالی هم داشته است درست در روزهایی راهی منطقه می‌شود که ایستادگی تل‌آویو در برابر پایان دادن به شهرک سازی‌ها روابط میان دو دوست قدیمی را اندکی متشنج کرده است. نخست‌وزیر تندرو اسرائیل تاکنون بارها تأکید کرده است که از شهرک‌سازی‌های جدید خبری نخواهد بود اما بناهای ساخته شده هم تخریب نخواهد شد. رهبران تل‌آویو که خود به بسیاری از توافقنامه‌ای مکتوب پیشین پایبند نیستند ادعا می‌کنند که دولت جورج‌بوش مجوز شهرک‌سازی در کرانه باختری را به آنها داده است. دولت باراک اوباما اما هرگز چنین ملاحظه‌ای در قبال اسرائیل را قبول ندارد. از بحث شهرک‌سازی‌ها که بگذریم هم باز مخالفت اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطین کاسه صبر آمریکایی‌ها را لبریز کرده‌است. دولت باراک اوباما سرسختانه تأکید دارد که تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم تنها راه برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در منطقه است.

میچل در زمان حضور در تل‌آویو و بیت‌المقدس با نخست‌وزیری و وزرای امور خارجه و دفاع اسرائیل دیدار کرد. رئیس‌جمهوری اسرائیل شیمون پرز هم در دیدار با نتانیاهو تأکید کرد که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باید به تعهدات پیشین خود پایبند باشند. شیمون پرز در این دیدار برای چندمین‌بار به طرح نقشه راه به عنوان الگویی قابل قبول اشاره کرد. این در حالی‌است که براساس نقشه راه اسرائیل باید تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار خود را بپذیرد.

میچل در مصاحبه‌ مطبوعاتی پس از این دیدارها تأکید کرد که پایبند بودن اسرائیل به نقشه راه تنها وظیفه‌ای بر دوش اسرائیل نیست بلکه تنها راه برای تأمین امنیت آنها هم محسوب می‌شود.

میچل در ادامه سخنانش که بیشتر به تلاشی برای به تصویر کشیدن دوستی میان اسرائیل و دولتش می‌مانست تأکید کرد که ایالات‌متحده و اسرائیل برای همیشه دوست باقی خواهند ماند. نماینده ویژه اوباما در امور خاورمیانه در ژستی مورد پسند اسرائیل از این رژیم به عنوان دولتی یهودی نام برد. نتانیاهو تاکنون بارها اعلام کرده است که فلسطینی‌ها باید اسرائیل را به عنوان دولتی یهودی بشناسند. فلسطینی‌ها اما با مقاومت در برابر این درخواست ادعا می‌کنند که یهودی خواندن اسرائیل ظلمی است به عرب‌تبارهای حاضر در این سرزمین. میچل پس از تل‌آویو راهی کرانه باختری می‌شود تا با رهبران فلسطین دیدار کند.

در شرایطی که نتانیاهو همچنان خواهان حمایت‌های بی‌دریغ ایالات‌متحده از دولتش است، ساکنان کاخ‌سفید در اقدامی قابل توجه درخواست تل‌آویو برای دستیابی به سلاح‌های پیشرفته و پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را رد کردند.

کد خبر 10532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =