۰ نفر
۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱

بالاخره آماری از جانوارانی که در آب‌های خلیج مکزیک و بعد از فاجعه نفتی این خلیج جان خود را از دست داده‌اند منتشر شد. پرنده‌ها بیشتر از سایر موجودات آسیب دیده‌اند و اگر هم زنده ماندند غرق در نفت بودند.

بهنوش خرم‌روز: نزدیک به دو ماه چاه نفت شرکت بریتیش پترولیوم میزان فراوانی نفت خام را روانه آب‌های خلیج مکزیک کرد. شدت فوران نفت در حدی بود که همه آن را با عنوان فاجعه نفتی خلیج مکزیک می‌شناسند. در آن زمان با اعلام میزان نفتی که هر روز وارد آب می‌شد، بسیاری از محیط‌دوستان نگران تخریب اکوسیستم و مرگ جانوران منطقه بودند.

حالا، خطر در ظاهر رفع شده است. دیگر نفتی وارد آب نمی‌شود و بالاخره دریچه بسته شده است. اما آثار این فاجعه تا چه حد باقی مانده است و تلفات آن چه قدر بوده است؟

دیسکاوری گزارشی به نقل از گروه‌های مطالعه و بررسی خلیج مکزیک منتشر کرده و به نظر می‌رسد بالاخره آماری از موجوداتی که جان خود را بر اثر این فاجعه از دست دادند به دست آمده است. این اعداد و ارقام را متخصصین مختلف در گروه‌های گوناگون به دست آورده‌اند.

آخرین ارقام از موجودات تلف شده در این فاجعه بدین شرح است: 6104 پرنده مرده، 609 لاک‌پشت دریایی مرده و 100 پستاندار مرده، شامل چندین دلفین.

البته باید در نظر داشت که این آمار همه موجودات مرده پیدا شده در منطقه را شامل می‌شود و ممکن است برخی از آن‌ها به دلیلی غیر از نفت مرده باشند.  همچنین این اطلاعاتی است که از گروه‌های مستقر در 5 ایالت آلاباما، فلوریدا، اوییزیانا، می‌سی‌سی‌پی و تگزاس جمع‌آوری شده است.

به علاوه در این گزارش به تعداد جانوارانی که زنده اما پوشیده از نفت پیدا شده‌اند هم اشاره شده است. متخصصین 535 لاک‌پشت دریایی زنده را در این منطقه پیدا کرده‌اند که 456 لاک‌پشت به طرز مشهودی پوشیده از نفت بودند. وضع پستانداران بهتر بوده و از هر ده پستانداری که زنده پیدا شدند، تنها دو پستاندار با نفت پوشیده شده بودند. در این بین اوضاع پرنده‌ها از همه بدتر بوده است: از 2079 پرنده‌ای که زنده پیدا شده‌اند،‌ همگی کاملا غرق در نفت بوده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =