بولدوزرهای وزارت راه بیل های خود را به بن و ریشه درختان قدیمی بزرگترین باغ آموزشی زیست گیاهی کشور گذاشتند و آنها را از خاک کندند تا جاده کمربندی نوشهر، درست از میان باغی با قدمت بیش از 90 سال بگذرد.

امید سلیمی‌بنی: در بلبشوی تصویب برنامه توسعه پنجم کشور و ماجرای دنباله دار انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، بولدوزرها به جان قدیمی ترین باغ اکولوژیکی کشور افتادند تا برای لنگرگاه نوشهر، جاده بکشند.

هفته گذشته، بولدوزرهای وزارت راه بیل های خود را به بن و ریشه درختان قدیمی بزرگترین باغ آموزشی زیست گیاهی کشور گذاشتند و آنها را از خاک کندند تا جاده کمربندی نوشهر، درست از میان باغی با قدمت بیش از 90 سال بگذرد. شاهدان عینی می گویند عرض جاده ای که از دل باغ نوشهر می گذرد، در برخی نقاط به 100 متر می رسد و طول این جاده، تا زمانی که مسئولان وزارت کشاورزی برای توقف عملیات ریشه کنی درختان، از دادگاه درخواست کمک کردند، یک کیلومتر و نیم شده بود.

اکنون، وزیر کشاورزی دست به قلم شده تا برای همتای خود در وزارت کشور نامه ای بنویسد و از او بخواهد تا تخریب این باغ را متوقف کند. به گفته رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر کشور تاکید کرده که مخالف ویران کردن باغ نوشهر است. دکتر سلاجقه در این باره توضیح می دهد: این نامه نشان می دهد که ما مخالف همچنین اقدامی هستیم و قطعا با رایزنیهای متعدد مانع از ادامه تخریب در این باغ اکولوژیک خواهیم شد.

یک فعال محیط زیست در این باره می گوید: " قدمت و سن برخی از درختان این باغ حتی به 90 سال هم می رسد گفت: این باغ 54 سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و حتی خاورمیانه پایه گذاری شد و بسیار زیبا و جذاب است و نوعی خزانه پژوهشی کشور و موزه ملی تلقی می شود."

به گفته محمد درویش نزدیک به 70 هکتار از اراضی این باغ تخریب شده در حالی که این باغ، اولین و قدیمی ترین باغ اکولوژیک ایران و خاورمیانه است.

یکی از مقامات وزارت کشاورزی درباره تخریب این باغ به "خبر آنلاین" می گوید: "زمانی که به باغ گیاه شناسی نوشهر رسیدیم، خرابیها انجام شده بود و مسئولان فرمانداری، در محوطه ای که صاف کرده بودند، سیم خاردار کشیده بودند و عملا آن قسمت را از باغ، جدا کرده بودند. این موضوع خارج از توافقهای اولیه بود و متاسفانه آسیبهای جدی به ضلع جنوب باغ رسیده و درختان و گونه های گیاهی کم نظیر آن قسمت از بین رفته اند.

به گفته عیسی مومن، پیش از این قرار شده بود فرمانداری با ارائه نقشه هوایی منطقه، گفتگو برای ادامه روند کشیدن جاده کمربندی از قسمت شمالی و شرقی باغ -یعنی محل درختان سوزنی تزئینی- را ادامه دهد، ولی مسئولان محلی بر خلاف توافق قبلی، ناگهان حمله کردند و با آوردن تجهیزات سنگین راهسازی، تعداد زیادی از درختان بی نظیر و کم نظیر را از ریشه درآوردند.

به گفته آگاهان این اقدام با مجوز فرمانداری نوشهر و نیروهای سازمان بنادر و کشتیرانی روز هشتم آبان شروع شد و به جای آنکه عاملان این اقدام از کنار این باغ پژوهشی و با ارزش عبور کنند، به باور خود کم هزینه ترین شیوه را انتخاب کرده اند و از میان باغ، جاده کمربندی را عبور داده اند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند آخرین بار، یک ماه قبل از این اقدام یک جانبه بود که مقرر شده بود جاده ای به عرض 25 متر از این باغ عبور کند، ولی ناگهان، عرض جاده ای که سازمان بنادر و کشتیرانی کشید، در برخی نقاط به 100 متر رسید و عملا، فضای 70 هکتار از باغ صددرصد تخریب شد.

در فیلمهای ارسالی از وزارت کشاورزی به خبر آنلاین، نحوه خسارت وارده، به خوبی گویاست. بولدوزرها و دستگاه های بیل مکانیکی در حضور مسئولان محلی، درختان باغ را از ریشه درمی آورد و آنها در سکوت، نظاره گر این موضوعند.

درخواست همه: توقف تخریب

با ورود مسئولان امور اجرایی باغهای گیاهی کشور به نوشهر، دادستان این شهرستان پذیرفت تا بررسی بیشتر قضایی، دستور توقف مراحل عملیات را صادر کند. با این وجود کارشناسان محیط زیست معتقدند هیچ کاری برای 50 هزار اصله درخت و نهال کمیاب و نایابی که در این اقدام عجولانه از میان رفته اند، نمی شود کرد.

درویش، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در این باره می گوید: "این باغ ارزش بسیار زیاد علمی و اقتصادی دارد و درختان آن ثبت ملی شده اند و حتی سرمایه ملی محسوب می شوند و مهمتر اینکه جزو میراث ملی ما در اسناد سازمان میرات فرهنگی به ثبت رسیده ولی متاسفانه با نگاهی غیر کارشناسی مسیری که می توانست از کنار باغ عبور کند منجر به تخریب 50 هزار درخت و درختچه با ارزش شده است."

از سوی دیگر، برخی منابع محلی به خبر آنلاین گفته اند فشارهای برخی از مقامات برای ادامه پروژه ناتمام تخریب باغ، همچنان ادامه دارد. آنها می گویند با وجودی که دادستان نوشهر جلوی کار را با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و دستگاههای ناظر و کارشناس گرفته ولی فشارها برای تخریب مجدد در حال افزایش است. این در حالی است که راهسازان می توانند با صرف هزینه کمتری خانه های کنار باغ اکولوژیک را بخرند و جاده کمربندی را از آن مسیر عبور دهند و هشت هکتار تخریب زمین باغ را به یازده هکتار افزایش دهند.

با این حساب، باید انتظار داشت 20 هزار اصله درخت و نهال دیگر در مسیر تخریب، از میان برود. یعنی برای گذراندن جاده کمربندی نوشهر و لنگرگاه این شهر، 70 هزار درخت قربانی خواهد شد.

رد پای شورای تامین نوشهر

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت بررسی اسناد فرمانداری نوشهر نشان می‌دهد که اداره بنادر و دریانوردی نوشهر، یکروز پس از تخریب بخشی از باغ گیاهشناسی نوشهر در جلسه شورای تامین شهرستان خواستار صدور مجوز قانونی حاضر شده است.

به گفته این منبع خبری، برخی از رسانه ها گفته اند اسنادی در فرمانداری نوشهر وجود دارد که نشان می دهد یک روز پس از حمله بولدوزرها به باغ گیاهی نوشهر توسط اداره بنادر و دریانوری نوشهر، این اداره اقدام به تصرف بخشی از باغ گیاهشناسی کرده و پس از آن "شورای تامین" شهرستان نوشهر تشکیل جلسه داده و در آن جلسه به اداره بنادر و دریانوری اجازه ورود به حریم باغ گیاهشناسی را صادر شده. ادعایی که تاکنون مقامات محلی و یا استانداری مازندران، رد یا تایید نشده است.

از نوشهر خبر می رسد که شورای اسلامی این شهر با تشکیل جلسه ای، موضع انتقادی نسبت به این تخریب گرفته و اعلام کرده که این کار، بدون اطلاع آنها بوده است. مدیر و مسئول هماهنگی امور اجرایی باغهای گیاه شناسی کشور در گفتگو با خبرآنلاین در این باره می افزاید: "متاسفانه برخی از مسئولان محلی، فضای غیر واقعی برای دادگاه شهر به وجود آورده بودند تا نشان دهند مجموعه تحقیقات گیاهی نوشهر، موافق این تخریب است. ما زمانی که مجبور شدیم برای دادستان محترم شهر توضیح بدهیم که به هیچ عنوان توافقی نداشته ایم، ایشان سریعا دستور توقف عملیات را صادر کرد، ولی اقدام سئوال برانگیز مسئولان محلی، هنوز برای وزارت کشاورزی روشن نشده است.

شاید به دلیل همین ابهام است که وزیر جهاد کشاورزی به جای نامه نگاری به سازمان لنگرگاه و بنادر وابسته به وزارت راه و ترابری، محمد مصطفی نجار، وزیر کشور را مخاطب خود قرار داده و برای دست برداشتن از ادامه تخریب، درخواست کمک کرده است. البته برای اینکه نجار مخاطب این نامه شده، می توان به نکته دیگری نیز اشاره کرد که برخی مسئولان وزارت کشاورزی به خبرآنلاین گفته اند، یعنی حمایت پنهان و آشکار برخی از مقامات محلی در معاونتهای استانداری مازندران که گفته می شود تاکنون جبهه گیری خاصی درباره این موضوع نکرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد درویش IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۰
    0 0
    درود بر شما و ممنون از انعکاس این خبر. لطفا رقم تخریب باغ را اصلاح فرمایید. زیرا کل مساحت باغ گیاه شناسی نوشهر فقط 35 هکتار است که 8 هکتار از آن تخریب شده است. درود.