یکصد و دوازده کشور عضو سازمان ملل با قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی علیه ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موافقت نکردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ایران درحالیکه این قطعنامه ضد ایرانی با رای 80 کشور به تصویب رسید، یکصد و دوازده کشور دیگر عضو سازمان ملل با اعلام مخالفت با این قطعنامه، یا رای منفی داده یا در رای گیری شرکت نکردند.

از نگاه تحلیلگران رای ندادن اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل به این قطعنامه حاکی از عدم رضایتمندی آنها از سیاست یکجانبه گرایانه و اعمال فشار سیاسی بانیان غربی آن و سوء استفاده از جایگاه سازمان ملل در برخورد گزینشی با کشورهای مستقل عضو تلقی میشود.

براساس این تحلیل از آنجا که جمع کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی داده یا در رای گیری شرکت نکردند بیش از تعداد آراء مثبت است می توان گفت که بانیان قطعنامه نتوانستند به اهداف اصلی خود در اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی موفق شوند.

در همین حال کشورهای زیادی از جمله جنبش غیرمتعهدها و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با صدور بیانیه های جداگانه ای ضمن ابراز نارضایتی از طرح این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، این اقدام کاملا سیاسی و گزینشی را محکوم و غیر قابل قبول دانستند و تاکید کردند که چنین اقدامی عامل تضعیف نهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد شد.

لازم به ذکر است که هیئات جمهوری اسلامی ایران پیش از ارائه قطعنامه با استناد به مکانیزم بررسی دوره ای جهانی موسوم به یوپی آر توسط شورای حقوق بشرسازمان ملل درژنو که گزارش ایران با اجماع در آن به تصویب رسید نسبت به طرح این قطعنامه در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی اعتراض و طرح عدم اقدام را پیشنهاد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    کادر عکس صفحه نخست را درست کنید.کل نوشته ها در حال رقص و نوسانند .نمیتوانیم بخوانیم.فهمیدی!!!!!!
  • بدون نام US ۰۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    فکر کنم رای درست این باشد80رای موافق 44رای مخالف و 57رای ممتنع و تصویب قطعنامه محکومیت ایران .
  • سعيد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    اگر رای ندادن چطور تصویب شد. بهتر نبود اینطور می نوشتید: قطعنامه کمیته سوم با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف تصویب شد و ۵۷ کشور هم به آن رای ممتنع دادند.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    محض اطلاعتون که خواب نباشید "قطعنامه کمیته سوم با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف تصویب شد و ۵۷ کشور هم به آن رای ممتنع دادند."