وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آن‌که جمهوری‌خواهان در سنا اعلام کردند که مانع از تصویب پیمان اتمی با روسیه خواهند شد، تصویب این پیمان در سنا را خواستار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، هیلاری کلینتون که در جلسه کنگره حاضر شده بود، با اشاره به پیمان کاهش کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک گفت که مجلس سنا امکان تصویب این پیمان را دارد و باید چنین اقدامی را انجام دهد. این پیمان میزان سلاح‌های اتمی آمریکا و روسیه را کاهش می‌دهد و به هر دو کشور اجازه می‌دهد تاسیسات تسلیحات اتمی طرف مقابل را بازرسی کند. جان کایل، سناتور جمهوری‌خواه سه‌شنبه گفته بود که این پیمان تازه نباید در سال جاری میلادی به رای گذاشته شود.
با این وجود دولت اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نگران است که اگر این پیمان به رای گذاشته نشود، یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی دولت یعنی روابط بهتر با روسیه تضعیف شود. کلینتون درحالی که در کنار جان کری، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و ریچارد لوگار، سناتور جمهوری‌خواه ایستاده بود، سنا را تشویق کرد در واکنش به تهدیدی مستمر علیه آمریکا این پیمان را تصویب کند.
کلینتون در اشاره به زمان باقی مانده تا شروع به کار کنگره جدید گفت: می‌توانیم و باید در دوره باقی مانده تا پایان کار کنگره کنونی، در مورد پیمان تازه استارت به جلو گام برداریم.جان کری نیز در این‌باره گفت: این پیمان بهترین راه کاهش و رسیدگی به تهدیدها علیه کشورمان است.اما دموکرات‌ها بدون حمایت سناتور کایل احتمالا نخواهند توانست آرای لازم برای تصویب این پیمان در سنای کنونی را به دست آورند.
دولت اوباما برای رسیدن به 67 رای لازم برای تصویب این پیمان به هشت رای جمهوری‌خواهان نیاز دارد اما این رقم پس از تشکیل کنگره جدید در ماه ژانویه با توجه به پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای، به 14 رای افزایش خواهد یافت. جمهوری‌خواهان سنا گفته‌اند که باید اطمینان حاصل کنند که با تصویب این پیمان، توانایی بازدارندگی آمریکا کاهش نخواهد یافت.

پیمان استارت جدید در ماه آوریل به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا و دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه رسید و جایگزین پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک سال 1991 میلادی که در ماه دسامبر گذشته منقضی شد، می‌شود. استارت جدید، دو دشمن سابق جنگ سرد را به کاهش شمار کلاهک‌های مستقر شده استراتژیک و همچنین سکوی‌های پرتاب آنها ملزم کرده و رژیم تصدیق ایجاد می‌کند. جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پیش از آن هشدار داده بود که ناکامی آمریکا در تصویب پیمان کنترل تسلیحات اتمی تازه با روسیه امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد.سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که مقام‌های مسکو امیدوارند سنای آمریکا زمان لازم برای تصویب این پیمان در پاییز جاری را پیدا کند. ریابکف همچنین گفت: اما متوجه سخنان سناتور کایل بوده‌ایم؛ به ما مربوط نیست که در روال توافق‌های دستور کار سنا و کارکرد آن دخالت کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    0 0
    همش دروغه.اگه میخوان کاهش بدن پس چرا ساختن.گول نخوریننننننهااااا.