۰ نفر
۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷

چند اشتباه علمی در بیانیه کمیته جایزه نوبل موجب شده فرهنگستان علوم سوئد و بنیاد نوبل به عدم انجام درست وظایف خود برای معرفی برندگان جایزه نوبل فیزیک 2010 و چشم‌پوشی از دیگر دانشمندان پیشرو متهم شوند.

ابوالفضل کریمی: یک فیزیک‌دان و محقق معروف نانوفناوری در نامه‌ای سرگشاده به کمیته جایزه نوبل فیزیک، خطاهای این کمیته را در جایزه نوبل فیزیک امسال توضیح داده است. جایزه نوبل فیزیک امسال به آندره گیم و کنستانتین نووسلوف از دانشگاه منچستر و برای کار آن‌ها روی گرافن اعطا شد. گرافن، ساختار کربنی دو بعدی است که کاربردهای زیادی در زمینه الکترونیک دارد.

به گزارش نیچر، والت دی‌هیر، فیزیک‌دان موسسه تکنولوژی جرجیا که صاحب حق انحصاری استفاده از گرافین در الکترونیک است و اولین اندازه‌گیری‌های تاثیرات الکترونیکی این ماده را انجام داده، گفت: «البته با توجه به برجستگی جایزه نوبل، تصمیم کمیته نوبل را برای اعطای جایزه نقد نکرده‌ام، اما به کیفیت اسناد علمی که کمیته نوبل با استناد به آن‌ها برندگان امسال را انتخاب کرده است، اعتراض کرده‌ام. خلاصه بگویم، کمیته جایزه نوبل وظیفه خود را انجام نداده است».

دی‌هیر با اعطای جایزه نوبل فیزیک به گیم و نووسلوف مخالف است و آن را بسیار سریع می‌داند. دی‌هیر معتقد است برخی اشتباهات باعث شده کار گیم و نووسلوف در مقایسه با دیگر محققان مهم‌تر به نظر بیاید.

یکی از آن‌ها کم‌رنگ جلوه دادن کار فیلیپ کیم، فیزیک‌دان دانشگاه کلمبیا است که بسیاری از محققان فکر می‌کنند می‌بایست در جایزه نوبل سهیم می‌شد. مقاله گروه منچستر با موضوع اندازه‌گیری‌های الکترونیکی دقیق روی گرافن که در یکی از شماره‌های نشریه نیچر در سال 2005 منتشر شدد، با انتشار مقاله گروه کیم هم‌زمان بود.

این در حالی است که گیم، دی‌هیر را به تلاش برای کسب شهرت بیش‌تر متهم می‌کند و در این باره می‌گوید: «اگر او در مورد استکهلم اعتراض دارد، بعضی افراد ممکن است فکر کنند او حتما موضوع مهمی را مطرح کرده است. اما درمورد کیم، معتقدم او نقش مهمی در این مورد داشت و من با کمل میل راضی بودم که در جایزه نوبل با او سهیم باشم».

پیش از این نامه، سردبیران نیچر با اعتراض به برخی از مفاد بیانیه بنیاد نوبل در معرفی برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال، باعث شدند این کمیته حداقل در یک مورد از اطلاعات آنلاینش اصلاحاتی را اعمال کند. به نظر می‌رسد روند اشتباهات کمیته جایزه نوبل که چند سالی بود قطع شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =