با گذشت5روز از شروع آتش سوزی، ماموران موفق به خاموش کردن آن نشده اند. گفته می شود آتش جمعه شب تا اندازه ای مهار شد ولی از شنبه، دوباره به خاطر وزش باد، زبانه کشید

امید سلیمی‌بنی: درست یکی دو روز بعد از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو، که با محوریت محیط زیست و امنیت برگزار شده بود، یکی از ویرانگرترین فجایع زیست محیطی در کرانه جنوبی بزرگترین دریاچه جهان، رقم خورد.

آتش، چنان به جان جنگلهای گلستان افتاد که هنوز با گذشت5 روز از شروع آتش سوزی، ماموران موفق به خاموش کردن آن نشده اند.  البته گفته می شود در مراحل ابتدایی، آتشی که به خاطر بی مبالاتی شکارچیان به جان جنگلهای گلستان نشسته بود، مهار شد ولی به خاطر وزش باد شدید، دوباره حرارت جنگلها، بالا زد.

کارشناسها می گویند تاکنون به دلیل شدت آتش سوزی نتوانسته اند وسعت آن را تخمین بزنند و به زمان بیشتری نیاز دارند. با این حال، شاهدان عینی می گویند 300 نفر از نیروهای امدادی و مردم، هنوز نتوانسته اند آتش سوزی را مهار کنند. گفته می شود گروههای مختلفی از فعالان محیط زیستی، سازمانهای غیر دولتی، هلال احمر، نیروهای نظامی و بسیج و مردم معمولی در خاموش کردن آتش دخیل هستند ولی پارک ملی همچنان در آتش می سوزد.

اخبار تایید نشده ای حاکی از دخالت انسان در این فاجعه است. آتشی که گفته می شود جنگلهای بلوط منطقه گلزا در نزدیکی پل 10،  را فراگرفته و بنا به اعلام معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست گلستان علت آتش سوزی به صورت دقیق و شفاف برای مسئولان معلوم نیست، ولی گفته می شود آتش سوزی به دلیل استفاده نامعقول از طبیعت بوده به طوری که نشانه های حضور انسان و استفاده ناصحیح از جنگل در پارک ملی گلستان مشهود است.

گفته می شود آتش سوزی جنگل‌های گلستان از روز چهارشنبه در سطحی از مناطق جنگلی سیجان، ریگ چشمه، کیارام و عرصه‌های روستای ترسه از توابع شهرستان مینودشت آغاز شد.

همچنین گزارشهای فراوانی حاکی از این است که در روز پنجشنبه نیز بخش‌هایی از عرصه های جمشید آباد در حوزه شرق گلستان دچار حریق شد که تلاشهای نیروهای امدادی و ستاد حوادث غیرمترقبه تا شامگاه برای اطفای این حریق ادامه داشت.

جمعه شب گذشته مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به نحوه آغاز آتش سوزی به خبرگزاریها گفته بود آتش سوزی که از روز پنجشنبه در برخی مناطق جنگلی شهرستان مینودشت و پارک ملی گلستان آغاز شده است، به دلیل سخت گذر بودن و خشکی هوا به رغم تلاش دو بالگرد و نیروهای امدادی هنوز مهار نشده است.

به گفته این مقام مسئول در روز شنبه نیز آتش‌سوزی در مناطق کوهستانی و جنگلی جنوب پارک ملی گلستان و مناطق کوهستانی کندوس کوه مینودشت و روستای دشت استان خراسان شمالی همچنان ادامه دارد.

وی از دلایل مختلفی برای عدم اطفای حریق خبر داده بود: "با توجه به اینکه منطقه صعب العبور است، در برخی نقاط امکان دسترسی نیروی انسانی نبود، به این دلیل با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور برای اعزام بالگرد اقدام شده است.

در آخرین اطلاع رسانی مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق حادثه دیده مطرح شده بود: آتش سوزی در پنج تا شش نقطه در حوزه شهرستان مینودشت رخ داده است و در ۵ نقطه حریق تحت کنترل درآمده، ولی  در منطقه پارک ملی گلستان به دلیل سخت گذر بودن و شرایط نامساعد جوی منطقه از نظر وزش باد تاکنون عملیات اطفای حریق کامل نشده است.

آخرین اخبار حاکی از این است که عرصه‌های جنگلی جنوب پارک ملی گلستان واقع در منطقه صعب العبور تنگه گل نیز دچار حریق شده که با تلاش امدادگران مهار حریق ادامه دارد.

 با وجود تلاش بعضی مسئولان از جمله بخشدار گالیکش برای نشان دادن کم بودن سطح خسارات، تلاش شبانه روزی تعداد زیادی از نیروهای انسانی و اعزام بالگردهای امدادی نشان می دهد موضوع، بزرگتر از آتش سوزی سطحی است. مسئولان محلی قبلا اعلام کرده بودند آتش‌سوزی چندان آسیب زا نبوده و در حد حریقهای معمول سطحی است و بیشتر سطح علف‌زارهای عرصه‌های جنگلی دچار آتش‌سوزی شده است. ولی واضح است در حادثه ای که روزها طول کشیده، بدنه درختان نیز به عنوان سوخت، مصرف شده است.

سوختن گلستان 200 هکتاری

با وجودی که منابع دولتی تاکنون حرفی از برآورد خسارت به میان نیاورده اند، برخی تشکلهای مردم نهاد از آسیب به 200 هکتار از جنگلهای گلستان خبر داده اند. اخباری که به نظر نمی رسد نقیضی برای آن بتوان تصور کرد.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرده که به علت وسعت منطقه آسیب دیده، هنوز از تلفات حیات حش در منطقه گزارشی داده نشده و آمار دقیقی از وسعت حریق در دست نیست. حریقی که در قسمتهایی از عرصه های 450 هزار هکتاری جنگلهای گلستان آغاز شده که بخشی از جنگل‌های بکر خزری و هیرکانی منحصر‌به‌فرد در جهان به‌شمار می‌آیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =