مسوولان وزارت بی توجه به تبعات زیست محیطی احداث جاده عریض در جنگل ابر، همچنان بر این کار اصرار دارند.

مدیرکل اداره راه و ترابری استان سمنان با بیان اینکه به‌زودی وزیر راه و ترابری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست از محل ساخت جاده علی‌آباد - شاهرود که از جنگل ابر می‌گذرد، بازدید میدانی خواهند داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت این جاده چهار مصوبه هیات دولت را دارد نهایتا ساخته خواهد شد مگر اینکه دولت چهار مصوبه خود را پس بگیرد.

رجب قربان‌پور اظهار کرد: ساخت جاده علی آباد ـ شاهرود چهار مصوبه دولت دارد و طبق این مصوبه‌ها باید با رعایت شرایط زیست محیطی ساخته شود اما حدود پنج سال است که منابع طبیعی و محیط زیست جواب این طرح را نمی‌دهند که وزارت راه و ترابری در این زمینه شش مشاور گرفته و مبالغ زیادی را صرف کرده است تا نهایتا طرحی اقتصادی و با رعایت شرایط زیست محیطی که هیچ اثر مخربی برای جنگل ندارد ارائه کرده است اما منابع طبیعی و محیط زیست با ساخت هر طرح جاده‌ای مخالفت دارند و هنوز جواب نداده‌اند که تا مجوز ندهند این طرح شروع نخواهد شد.

او البته مشخص نکرد که چرا وزارت راه از انتشار نتایج مطالعات زیست محیطی که 5 سال زمان و بودجه دولتی گزافی خرج آن شده است، اجتناب می کند.

قربان پور با اشاره به بازدید وزیر راه و ترابری از محل ساخت این جاده در منطقه گلستان، افزود: طبق قانون برای آغاز پروژه‌های عمرانی باید با مطالعات زیست محیطی باشد که قطعا وزارت راه نیز شرایط زیست محیطی را در این طرح رعایت خواهد کرد.

وزیر راه پیش از این گفته بود که می توان برای کاهش اثر تخریبی این جاده بر محیط زیست منطقه، تغییراتی در مسیر این جاده ایجاد کرد و حتی بخشی از مسیر را به صورت تونل زیرگذر احداث کرد. این سخنان بهبهانی را می توان اعتراف آشکار به کاستی مطالعات زیست محیطی برای طراحی مسیر این جاده دانست.

تقاضای 54 هزار نفری
قربان‌پور با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای ساخت این جاده، عنوان کرد: ساخت این جاده درخواست 54 هزار نفر از مردم استان‌های سمنان و گلستان در سفر‌های هیات دولت بوده است که اگر دولت را قبول داریم باید عملیات ساخت این جاده شروع شود که با این روند به نظر می‌رسد تا یکی دو ماه آینده و از ابتدای سال 89 با مساعد شدن شرایط جوی عملیات ساخت این جاده آغاز شود مگر اینکه دولت چهار مصوبه خود را پس بگیرد.

او این سخنان را در حالی بر زبان میراند که هیچ مستندی برای موافقت 54 هزار سمنانی با احداث جاده از این زیستگاه تاریخی ارایه نداده است. همچنین هزاران فعال زیست محیطی منطقه با عبور جاده از جنگل ابر مخالفت کردند.

مدیرکل اداره راه و ترابری استان سمنان با ادعای  اینکه راه‌های جنگلی کشور را منابع طبیعی می‌سازد، خاطرنشان کرد: در این میان که هنوز هیچ درختی برای اجرای این طرح قطع نشده و عملیات ساخت در جنگل آغاز نشده است .

این در حالی است که پیمانکار وزارت راه نشانه های کنار راه را در اعماق جنگل و در کنار درختان 4 هزار ساله نصب کرده است. به نظر می رسد مسوولان وزارت راه و سازمان محیط زیست در زمینه احداث این راه به توافق هایی دست یافته اند و ادامه عملیات ساخت  این راه در اعماق جنگل نیز پس از پایان فصل سرما آغاز می شود.

توافق وزارت راه و سازمان محیط زیست

صدوق معاون سازمان محیط زیست، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان «شاهرود» و «علی‌آباد» مسوولان وزارت راه و وزارت کشور گفت: بر این اساس، مشاور گزینه جدیدی را که کمترین تخریب در منطقه را داشته باشد، ارائه کرده است.

وی با اشاره به این که مسیر جدید حدود 26 کیلومتر طول دارد، افزود: گزارش مکان‌یابی گزینه جدید ارائه شده و سازمان حفاظت محیط زیست ظرف 15 روز آینده با بازدید میدانی این گزینه را بررسی می‌کند.

هیات دولت تا کنون  4 بار احداث این جاده را تصویب کرده است. این در حالی است که محمد رضا اسکندری وزیر پیشین جهادکشاورزی بارها مخالفت علنی خود را با اجرای این طرح اعلام کرده بود؛ اما در هیات دولت توجه چندانی به اعتراض های وی صورت نگرفت.

اسکندری حتی در نامه ای به معاون اول دولت نهم، با استناد به ماده 2 آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه واگذاری و احیا اراضی در جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 59 احداث جاده مذکور را « مطلقا ممنوع » کرده بود. او با تاکید بر اهمیت و ارزش جنگل های ابر که در نوع خود در جهان منحصر به فرد است به وجود 6 راه ارتباطی بین دو استان و 3 راه ارتباطی بین علی آباد و شاهرود اشاره کرده  و احداث این جاده را مستلزم تخریب گسترده 500 هزار متر مربع از جنگل های ابر عنوان کرده و هشدار داده بود که با احداث این جاده نه تنها تعادل اکولوژیک منطقه به هم می خورد بلکه خطر دستیازی سودجویان را به عرصه های بکر منطقه راهم می کند.

کد خبر 29657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جنگلبان IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    0 1
    امروز حسرت جنگلهاي تبديل شده به مزارع ميخوريم ودر اينده نيز حسرت تبديل مزارع با ويلا راخواهيم خورد هميشهبهترين را كوتاهترين آن نميباشد
  • aRash IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    0 1
    واقعا برای اینچنین مسئولانی متاسفمممم!!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    0 1
    تخریب جنگل ابر نه جاده ابر تیتر را اصلاح کنید .
  • بدون نام GB ۱۶:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    0 1
    اون وقت بگید چرا میگن جهان سومی تصمیم می گیریم. اگر مسئولان خیلی دغدغه خدمات و تسهیل راه های ارتباطی دارند، ابتدا نسبت به افتتاح پروژه تاریخی آزادراه تهران-شمال اقدام فرمایند. جای تامل دارد که ضریب پیشرفت دیوار چین و حتی جاده ابریشم از در هزاران سال پیش از پروژه های وزارت راه تندتر و عملیاتی تر بوده!!!
  • بدون نام UA ۰۱:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    0 1
    توی این هیاهوی سیاست انگار هیچ کس به فکر منابع طبیعی کشور نیست
  • صمد اقا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    0 1
    با اون راه اهني كه اقاي بهبهاني براي شيراز كشيد كه فاصله شيراز مشهدو 28 ساعت تي ميكنه يعني از لاك پشت هم يواشتر باعث نابودي تخت جمشيدو نقش رستم شد حالا نوبت به جنگل ابر شد اونجا رو نا بود كنه اقاي وزير اگه نخواهيم شما كار كنيد كيو بايد ببينيم اقاي به اصطلاح پدر راه
  • دوست دار طبیعت IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
    0 1
    چند روز پیش برنامه ای در رابطه با جنگل ابر از تلوزیون پخش شد من در هنگام دیدن این برنامه گریه کردم چرا با محیط زیست خود خصمانه رفتار میکنیم جاده ساختن و اباد کردن خوب است ولی به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن گنجینه ای گران قیمت. ایا میتوان جنگل ابر را در جای دیگر ساخت ایا میتوان ضایعه از دست دادن انرا جبران نمود؟ خواهش میکنم برای محیط زیست وبهتر بگویم گنجینهامان ارزش قایل شویم و انرا مانند همه دوست داشتنیهایمان دوست بداریم و نگذاریم کوچکترین اسیبی به ان برسد.