با تصویب ماده 135 لایحه برنامه پنجم، دولت مکلف شد جهت اصلاح الگوی بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و آب و خاک، سوخت فسیلی و انرژی‌های تجدید‌پذیر را جایگزین سوخت هیزمی کند.

به گزارش خبرآنلاین، دولت باید برای اصلاح الگوی بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و آب و خاک اقداماتی انجام دهداز جمله آنکه زراعت چوب و تشدید مبارزه با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی توسعه یابد و تعرفه واردات چوب و امکان واردات چوب عمل‌آوری نشده حذف شود.همچنین جنگل‌ها ساماندهی و از تولید دام به روش صنعتی حمایت شود.

در ادامه این بند مصوب شد که ساماندهی ساخت و ساز در مناطق جنگلی بر اساس قوانین ذیربط، توسعه جنگل‌های دست کاشت، اجرای عملیات آبخیزداری تا سطح 8 میلیون هکتار تا پایان برنامه پنجم و همچنین اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران از جمله این اقدامات خواهد بود که در طول سال‌های اجرای برنامه پنجم صورت خواهد گرفت. بهره‌برداری از جنگل‌ها هم فقط در چارچوب مصوبات هیئت وزیران ممکن است و بهره‌برداری از مراتع و زیستگاه‌های طبیعی تنها بر مبنای توان بوم‌شناختی (اکولوژیک) و ضرورت حفظ آنها مجاز و مازاد بر آن ممنوع است.

مجلس مقرر کرد، متخلف از احکام این تبصره علاوه بر جبران خسارت، ملزم به پرداخت جریمه‌ای معادل تا 2 برابر قیمت جنگل و یا مرتع و زیستگاه مورد بهره‌برداری یا تلف شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =