محسنی اژه ای دادستان کل کشور: قوه قضائیه طبق عملکرد معمول و وظیفه قانونی خود، به تخلفات دولت که منجر به جرم شده باشد، رسیدگی قضایی خواهد کرد

امید سلیمی بنی :غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سئوال خبرآنلاین که پرسیده بود: "دیروز نامه رئیس مجلس به شورای نگهبان درباره تخلفات متعدد دولت منتشر شد و از طرفی هشدارهای پورمحمدی رئیس سازمان نظارت و بازرسی کل کشور درباره پرونده تخلفات دولت در این سازمان چندی پیش در نشست روسای دستگاه های نظارتی مطرح شد، آیا قوه قضائیه برنامه دقیق و زمان بندی شده برای رسیدگی به این تخلفات و جلوگیری از تکرار آنها دارد؟" گفت: "اولا هر تخلفی را نمی توان گفت که قطعا جرم است. ثانیا دستگاه های نظارتی مانند دیوان عدالت اداری، با شکایت ذینفعان، پرونده های تخلف دولت را رسیدگی می کنند و دستگاه های دیگری مانند سازمان نظارت و بازرسی نیز به عملکرد دولت نظارت مستمر دارند. طبیعی است در زمان تصدی دولتهای مختلف، گزارشهایی از تخلف به قوه قضائیه برسد که ممکن است همگی آنها، مجرمانه نباشد. قوه قضائیه طبق عملکرد معمول و وظیفه قانونی خود، به تخلفات دولت که منجر به جرم شده باشد، رسیدگی قضایی خواهد کرد."

دادستان کل کشور در قسمت دیگری از سخنانش درباره رسیدگی پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی گفت: "برخی از جراید و رسانه ها نامه ای را منسوب به این متهم منتشر نموده اند که در آن ایراداتی به نحوه ابلاغ احضاریه مطرح شده بود. مطابق نوشته های وکلیل متهم، بازپرس  پرونده با ابلاغ قانونی و کامل این برگه در تاریخ 15 اسفندماه سال گذشته، کلیه نظامات قانونی و حقوقی را رعایت کرده و این مسایل، محلی از اعراب ندارد."

وی با تشکیک در  نگارش نامه اعتراضی هاشمی افزود: "به نظر می رسد نامه ای که به صورت تایپی از طرف این متهم منتشر شده و به دفتر من نیز رسیده و فاقد امضاء است، دارای وجاهت قانونی نیست. خصوصا اینکه مسایل مطرح شده در آن، تماما تکذیب می شود و کلیه اقدامات قوه قضاییه برای احضار وی، قانونی بوده است."

محسنی اژه ای درباره سرنوشت متهمان آلمانی که به اتهام جاسوسی تحت بازداشت هستند، توضیح داد: "از نظر بازپرس به دلیل احتمال مفسده ای که با آزادی متهمان پیش می آید، تاکنون قرار بازداشت آنها تبدیل نشده و آنها هم اکنون در اختیار قاضی تحقیق هستند."

وی با اشاره به مفاسد احتمالی ناشی از آزادی این متهمان گفت: "طبق قانون هر گاه بیم تبانی، فرار، از بین بردن آثار جرم و سایر مسایل باشد، دادرس می تواند متهمان را تا حصول اطمینان از به ثمر رسیدن روند تحقیق، در چارچوب زمان قانونی، بازداشت نماید."

میرحسین موسوی با انتشار بیانیه اخیر، پرونده خود را سنگینتر می کند

محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره اعلامیه اخیر کاندیدای انتخاب سال گذشته ریاست جمهوری و تکرار ادعای تقلب، گفت: "با وجودی که قرار نیست این وضعیت ادامه پیدا کند، ولی متاسفانه می بینیم که این اعلامیه ها چند گاه یکبار منتشر می شود. این شخصی که از او سئوال شد و امثال آنها، با این اعمال، برگی به پرونده خود و اتهاماتشان اضافه می کنند که در صورت ادامه دادن به این عملکرد، قطعا با آنها برخورد قانونی خواهد شد."

دادستان کل کشور در این جلسه درباره اقدامات اخیر عباس پالیزدار در جلسات مردمی و تکرار اتهامات گذشته اعمال نظر در پرونده این محکوم توضیح داد: "این که یک محکوم پس از اجرا یا در حین اجرای حکم بگوید من بیگناهم، مصادیق زیادی دارد و معمول است. متهمان و محکومان قطعی زیادی می گویند ما بیگناهیم و برای حرف خود نیز دلایلی ارائه می کنند. این نکته متداولی است که البته نمی گویم درست است یا نه، ولی وجود دارد. این شخص، در دادگاه محکوم شده، مراحل دادرسی طبق قانون طی شده و برایش حکم صادر شده است. اگر ادعای بیگناهی می کند، چیز غیر عادی نیست."

اژه ای در تکمیل سخنانش توضیح داد: "این که می گوییم چرا پالیزدار توسط قوه قضائیه یا سازمان زندانها آزاد شده، مربوط به کسانی است که پس از محکومیت و گذراندن بخشی از دوران حبس خود، احساس می شود تنبه پیدا کرده اند و احساس می شود در مقام جبران هستند، برای همین مشمول عفو قرار می گیرند. ممکن است محکومی به مرخصی بیاید یا مشروط آزاد شود. این نیز موضوع رایجی است، ولی اگر محکومی در دوران آزادی مشروط یا مرخصی از زندان، مجددا اقدام به عمل مجرمانه نماید، طبیعی است علاوه بر تعقیب قانونی که در انتظار جرمش است، از لحاظ سابقه دار بودن و ارتکاب مجدد جرم، مشمول اشد مجازات قرار گیرد.

اخبار تکمیلی و گزارش مشروح این نشست، متعاقبا منتشر می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =