۰ نفر
۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰

سالیان سال است که ری جزء لاینفک تهران بوده چند وقتی است که موضوع جدا شدن ری از تهران بحث هایی را در بر داشته است و درگیری هایی را در شورای شهر بر سر این موضوع به راه انداخته است . از طرفی این بحث باعث شده تا صحبت های هایی هم در خصوص اضافه شدن شمیرانات که سال هاست از تهران جدا شده مطرح شود .

سالیان سال است که ری جزء لاینفک تهران بوده چند وقتی است که موضوع جدا شدن ری از تهران بحث هایی را در بر داشته است و درگیری هایی را در شورای شهر بر سر این موضوع به راه انداخته است .

 از طرفی این بحث باعث شده تا صحبت های هایی هم در خصوص اضافه شدن شمیرانات که سال هاست از تهران جدا شده مطرح شود . شمیرانات  سال هاست از تهران جدا شده و برای خود دارای شورای شهر و شهرداری نیز هست و کاملا مستقل است ولی مسئولان شورای شهر تهران علاوه بر مطرح کردن جدایی شهر ری ادغام شمیرانات را هم به وسط کشیدند که در مقابل فرماندار شمیرانات با قاطعیت دست رد به سینه مسئولان تهران زده است. ولی رئیس شورای شهر تهران نظر دیگری دارد.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: ایجاد چندین فرمانداری در شهر تهران هیچ ربطی به بحث مدیریت شهری نداشته و حتی وجود فرمانداری شمیرانات و شهر ری نیز در تهران بی معنی است.

وی ادامه داد: شمیرانات و لواسانات می تواند فرمانداری داشته باشد اما نه در شمال شهر تهران، چرا که فاضلاب را نمی توان سر بالایی برد و شهر ری نیز ریشه  و مبنای اصلی شهر تهران بوده که آن را هم نمی توان از تهران جدا کرد و از نظر ما یک فرمانداری برای شهر تهران کافی است.

با توجه به تقسیمات کشوری شمیرانات دارای سه شهر تجریش شامل بخشی از منطقه 1 و بخشی از منطقه 2 تهران ، لواسانات و رودبار قصران است که اینها جرء شمیرانات محسوب می شود و خودش دارای شهرداری و شورای شهر است و تهران حق دخالت ندارد . همچنین طی درخواستهایی منطقه 1 به طور کامل به شمیرانات واگذار خواهد شد. اینها بخشی از نظر مسئولان شمیرانات است و به طور قطع تهران را از دخالت در امور شمیرانات منع می کند.

اظهار نظر مسئولان در خصوص جداسازی ری از تهران

نام

سمت

اظهار نظر

معصومه ابتکار

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

شهر ری هیچ انقطایی از تهران ندارد و کلیه مسیرها و شریانهای اصلی شهر و خدمات آن در پیوستگی کامل با شهرری است.ما می‌رویم اما نتایج این تصمیمات خلق‌الساعه مشکلاتی را سالیان سال برای مردم ایجاد می‌کند.

متاسفانه در جریان چنین تغییر و تحولات و تصمیماتی بیشتر از هر چیزی منابع طبیعی و زمین‌ها از بین می‌رود چرا که در این فضای هر کی - هرکی عده‌ای می‌آیند و می‌روند و از این فضا سوء استفاده می‌کنند و اتفاقا این مساله در مورد شهر ری هم مطرح است.

مرتضی طلایی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران

درآمد شهرداری تهران 30 میلیارد تومان است، در حالی که اعتبار شهرداری برای منطقه 20، 150 میلیارد تومان است که با محاسبه اعتبارات غیرنقدی به 300 میلیارد تومان می‌رسد و در واقع مدیریت شهری حساب خاصی را برای منطقه 20 و سایر مناطق جنوبی باز کرده است

مهدی چمران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران

تصمیم گیران در این خصوص را نمی شناسم، اما توصیه می کنم بدون تعصب و در یک فضای غیراحساسی، کار کارشناسی صورت بگیرد. جدا شدن شهر ری از تهران، برخلاف اصول دقیق شهرسازی و مدیریت شهری است مبنای پیدایش و شکل گیری تهران امروز، شهر ری بوده است،

جدا شدن شهر ری از تهران را به مثابه جدا کردن استانی از کشور است و این گونه تفکیک ها سابقه نداشته است و در صورتی که اجرا شود، بیشترین ضرر متوجه ساکنان ری خواهد بود.

چرا که خدمات از جمله حمل و نقل عمومی در طرح تفکیک شهر ری از تهران نمی تواند به خوبی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

پروین احمدی نژاد

عضو شورای اسلامی شهر

بخشی از کارخانه های پرسود پایتخت که عوارض به شهرداری تهران پرداخت می کنند، در حاشیه شهر ری است و اگر عواید آن به شهر ری برسد، شرایط فرق می کند. و تنها در صورتی با جدا شدن شهر ری از تهران مخالفت می کنم که عواید و درآمدهای شهر ری، برای آبادانی و عمران این شهر هزینه شود.

 

 

احمد مسجد جامعی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

جمعیت شهر ری همواره با پول شمیرانات پیوستگی تاریخی داشته است به این ترتیب یک رو در رویی بین گروه‌های مختلف را دامن می‌زنیم که به هیچ وجه به صلاح شهر نیست، تصور من این است که این مسئله به شهرری ختم نمی‌شود و حتما بعدها می‌گویند، چرا پول منطقه یک و دو در شهر تهران خرج می‌شود؟

 

  

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    همون جدا بشود بهتر هست غول تهران . شهرداری تهران تو جمع کردن تهران مانده است شهر ری باید مستقل بشود .