حسن خسته بند

بحث اخلال گری در پروژه های اقتصادی بحث جدیدی نیست و ما از اول انقلاب شاهد این بودیم که هروقت تصمیمات اقتصادی گرفته شده است که برای مردم مفید بوده است ،عدهای شروع به سوء استفاده کرده اند.

البته نمیتوان گفت دولت هیچ ایرادی نداردچون بخشی از مشکلات از بی تدبیری و ندانم کاری های دولت است اما در زمان هدفمند کردن یارانه ها که مقطع حساسی است نیازمند به همکاری و همسویی سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است و احتمال اخلال گری  نیزوجود دارد.

با  توجه به اینکه در برنامه چهارم توسعه بخش زیادی از واردات کالا به عهده بخش خصوصی گذاشته شده است و بخش زیادی از واردات و تولید در دست افراد حقیقی است، ما در حال حاضردر اقتصاد کاملا دولتی نیستیم به غیر از پالایشگاه ها و حضور در بازار طلا و ارز حضور دولت محسوس نیست و صنعت  و تولید در دست بخش خصوصی است.

افراد سوء استفاده گر در مقاطع حساس از طرق مختلف ضربه را وارد میکنند و چون منافع فردی خود را در نظر دارند نسبت به مشکلاتی که رخ میدهد احساس مسئولیتی ندارند .

این افراد یا از طریق قاچاق سوء استفاده میکنند و تعادل بازار را برهم میزنند یافرار مالیاتی دارند و یا از طریق احتکار و روش های مختلفی که هرکدام به کل اقتصاد کشور ضربه وارد میکند مشکل ایجاد میکنند.

و اما در این مقطع که اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه ها را در پیش داریم نیز  امکان اینکه عده ای بخواهند به بازار ورود کنند و اختلالاتی در توزیع کالا  ایجاد کرده احتکار کنند وجود دارد.

از طرفی وقتی مسئولین اصطلاح فتنه گری اقتصادی مطرح میکنند ممکن است اشاره ای نیز به گروه های سیاسی باشد که قصد بر اندازی دارند و بخواهند از این تحول اقتصادی و تنش های آن بهره برداری  سیاسی کنند.

به هر حال احتمال کارشکنی در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها ، چه با هدف سیاسی و چه با هدف سودجویی و به خاطر منافع فردی محتمل است و باید حواسمان جمع باشد و مسئولین باید هوشیاری مردم را بالا ببرند تا مردم حواسشان جمع باشد که اگر قرار است افرادی در بازار اختلال ایجاد کننند جلوی این اتفاق گرفته شود.

این مخالفت ها و تنش ها راهش این نیست که قانون را اجرا نکنیم. این تنش ها امروز اسم قتنه به خود گرفته است اما این بحث بحث جدیدی نیست ودر گذشته هم وجود داشته است و در همه پروژه های اقتصادی شاهد مقاومت ها و تنش هایی بوده ایم.

اما به هرحال وقتی بحث فتنه گری اقتصادی مطرح میشود بحث توجیه مشکلات مطرح نیست و این هشدار است که مردم به مسئولین میدهند .

منظور مسئولین از به کاربردن این لفظ متوجه کردن مردم و تذکر دادن به آنهاست تا حواسشان به این عده خاص باشد و از طرفی بیان کردن مسئله به این شکل با عث میشود آن عده افراد سودجو حساب کار دستشان بیاید و بدانند که دارند رسد میشوند و در صورت ایجاد اختلال در بازار رد آنها شناسایی میشود.

در حال حاضر چون هدف از بیان این مسئله و عنوان کردن بحث فتنه گری اقتصادی مسئله شناسایی این افراد نیست نمیتوانیم روی افراد خاصی دست بگذاریم بنابراین  هنوز گزارشی به مجلس مبنی بر ضرورت پیگیری ردپای این افراد مطرح نشده است بلکه این بحث بر مبنای تجربه گذشته  باز شده است ؛ حضور این افراد اخلال گر در موارد مشابه و در مقاطع حساس دیگر باعث شده این هشدار داده شود تا تهدیدی باشد برای این گروه ها تا برای اخلال گری خود را بر مبنای منافع شخصی در شرایط حساس کنونی برنامه ای نریزند.

طرح هدفمندی یارانه ها هنوز اجرا نشده است تا شناسایی این افراد و برخورد با آنها موضوعیت پیدا کند یا مجلس بخواهد وارد این بحث شود اما بعد اجرا شده طرح در صورت مشاهده مشکلاتی از این دست قطعا گزارش و اسناد به دست مجلس خواهد رسید و در صورت صحت داشتن قضیه با آن ها برخورد خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =