امیر اثباتی

عملکرد خانه سینما در دوره اخیر مثبت و قابل دفاع بوده است. در این دوره به نسبت دوره‌های مدیریتی مختلف خانه سینما دوره‌ای خوب و فعال بود؛ هرچند خانه سینما تشکیلات صنفی جوان و مانند خیلی نهادهای مشابه که نتیجه فعالیت گروهی است، ویژگی‌های خاص خود دارد.

یک تعداد فعالیت در همه دوره‌های مدیریت خانه سینما در سالیان گذشته انجام شده؛ همانند بیمه و گردهمایی‌های سالانه و ارتباط میان اصناف و برگزاری جشن سینای ایران و ارتباط‌های بین‌المللی و رسیدگی به مسائل رفاهی اعضای صنوف، اما در چند دوره مسائل پایه‌ای‌تر خانه سینما مورد توجه قرار گرفته؛ از جمله طرح تغییر ساختار که در بیش از شش سال قبل در هیت مدیره خانه سینما مطرح شد و پیگیری‌هایی انجام دادیم و تلاش شد به واسطه آن سازمان‌دهی تازه‌ای در مورد صنوف صورت بگیرد و نسبت آن‌ها در اداره خانه سینما مشخص شود، اما به دلیل پیچیدگی‌های این کار، طرح به نتیجه مشخصی نرسید هرچند همین طرح زمینه‌ساز آسیب‌شناسی خانه سینما شد.

زمانی که زنده‌یاد سیف‌الله داد در معاونت سینمایی حضور داشت و اتفاقاً به تازگی از خانه سینما رفته بود حراست متقابل از امنیت شغلی را مطرح کرد. این‌ها نقاط اوجی از فعالیت‌های خانه سینما بود که در دوره اخیر نیز تدوین نظام‌نامه سینمایی کشور و چند طرح دیگری که هیئت مدیره یازدهم پیگیری کرد و تثبیت خانه سینما به عنوان نماینده صنوف بسیار مهم و لازم بود که توانستند در نهایت طرح را به سرانجام برسانند.

اختلافات میان معاونت سینمایی و خانه سینما تبعات زیادی برای اصناف داشت؛ رفتار معاونت سینمایی را در مواجهه با خانه سینما نمی‌فهمم. وظیفه معاونت سینمایی حمایت از نهاد صنفی سینمایی‌ها و پیگیری مطالبات آنان است؛‌ در این میان معاونت سینمایی حالت قهرگونه به خود می‌گیرد و بی‌اعتنایی می‌کند. بی‌اعتنایی معاونت سینمایی به نظام‌نامه سینمایی، بی‌اعتنایی به حاصل همفکری بسیاری از صاحب‌نظران سینماست.

هنوز نمی‌فهمم به چه دلیل باید سایت خانه سینما فیلتر شود و خانه سینما چه تقصیری داشته که کارها و وظیفه ذاتی خود را انجام داده است. حواشی آنقدر بر اصل کار خانه سینما سایه افکنده که در مطبوعات هم این‌ها مطرح می‌شود و بسیاری از اهالی صنف اطلاع ندارند هیئت مدیره کنونی چه حرکت‌هایی برای حمایت از آنان انجام داده است.

در این مورد دو بخش را مقصر می‌دانم، یکی معاونت سینمایی به دلیل بی توجهی‌اش به فعالیت‌های صنفی و دیگری رفتار گروهی از تهیه‌کنندگان است که با یک برداشت غلط از کار گروهی و صنفی در چند سال اخیر درصدد تحمیل نظرات خود به خانه سینما بودند و مشکلات این صنف دامن‌گیر کلیت خانه سینما شد.

مسئله تهیه‌کنندگان خیلی روشن است، مشکلات درون‌گروهی آنان منجر به تشکیل فراکسیون‌های مختلف شد که بالاخره در مجمع عمومی خانه سینما به عنوان بالاترین رکن تعیین کننده این نهاد صنفی شکل‌گیری شورای عالی تهیه‌کنندگان تایید شد. نادیده گرفتن همه این‌ها و موازی‌کاری در این زمینه از سوی مدیریت دولتی سینما بازی غیراصولی است که معاونت سینمایی آغاز کرده است.

در شرایط کنونی وظیفه تک‌تک صنوف خانه سینماست که در جهت استقلال خودشان از مطالباتشان دفاع و بر آن پافشاری کنند.

143 / ت

کد خبر 111793

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین