کارشناسان عباراتی مانند "نامشخص"،"سقوط مردم"، "فاجعه" و "ورشکستی" از وضعیت نظام سلامت پس از هدفمندی یارانه ها یاد می کنند، مسئولان فعلی وزارت بهداشت، با "اطمینان" دادن به مردم می گویند وضعیت نظام بهداشت و درمان، هیچ تفاوتی نخواهد کرد و مردم نگران چیزی نباشند.

امید سلیمی بنی: معلوم نیست چرا وقتی تمام کارشناسان، نمایندگان مجلس، مسئولان سابق وزارت بهداشت و به تعبیری عقلای قوم از تاثیرات هدفمندسازی یارانه ها بر نظام سلامت سخن می گویند و این تاثیر را با عباراتی مانند "نامشخص"،"سقوط مردم"، "فاجعه" و "ورشکستی" یاد می کنند، مسئولان فعلی وزارت بهداشت، با "اطمینان" دادن به مردم می گویند وضعیت نظام بهداشت و درمان، هیچ تفاوتی نخواهد کرد و مردم نگران چیزی نباشند.

به نظر می رسد تفاوت نظر مسئولان رسمی وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم هستند با کارشناسان این حوزه و قانونگذاران، به قدری زیاد است که نمی توان را "اختلافات کارشناسی" یا "فتنه گری" نامید. اکنون این سئوال شکل می گیرد که اگر حتی با اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمند سازی یارانه ها به حوزه سلامت، قرار است "فاجعه" و "سقوط" در انتظار سلامت مردم تهیدست باشد، چه موضعی می توان اتخاذ کرد؟ آیا به گفته یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، باید "وارد فاز عملیاتی" شویم تا تاثیرات آن را به چشم ببینیم؟ در جدول زیر، برخی از اظهار نظرهای مسئولان مختلف، کارشناسان و نمایندگان مجلس جمع آوری شده است:

نام

سمت/عنوان

اظهار نظر

مرضیه وحید دستجردی

وزیر بهداشت و درمان

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه دارویی هیچ تاثیری ندارد و وضعیت آینده نظام سلامت مانند روال گذشته و حال خواهد بود. من فکر نمی کنم با اجرای این برنامه مردم در حوزه سلامت دچار مشکل و چالش شوند. ما به تمامی مراکز دانشگاهی و درمانی اعلام کرده ایم که حداکثر بهره برداری و صرفه جویی در این قبیل خدمات را داشته باشند تا هزینه ها بالا نرود.

صادق محصولی

وزیر رفاه و تامین اجتماعی

خط فقری که کارشناسان به آن تاکید دارند انواع مختلفی را در بر می‌گیرد که در کشورهای مختلف متفاوت است.با توجه به فرهنگ‌های مختلف در کشورهای دیگر از خط فقر معانی متفاوتی برداشت می‌شود و این تعریف در کشور ما به دلیل مصارف در مناطق مختلف جامعه شهری و روستایی کاربرد ندارد اما با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال عدالت‌محوری و استفاده بیشتر فقرا از امکانات هستیم

حسن امامی رضوی

معاون درمان وزارت بهداشت

به مردم این اطمینان خاطر را می دهیم که با هدفمندی یارانه ها نه تنها هزینه های بیشتری در حوزه بهداشت و درمان به مردم تحمیل نمی شود، بلکه کیفیت افزایش خدمات در بیمارستان ها افزایش می یابد.

ابراهیم عزیزی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور

آنچه نصب‌العین ما است بند 19 لایحه هدفمندی سیاست‌های کلی که بر توسعه کمی و کیفی بیمه سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه سلامت به 30 درصد تا پایان برنامه اشاره دارد .

دکتر اولیایی منش

رئیس دبیرخانه سیاستگذاری بیمه و تعرفه وزارت بهداشت

درصورتی که هدفمند کردن یارانه‌ها تورم را به همراه داشته باشد به‌طوری که این تورم جبران نشود، این امر به‌صورت مستقیم در سلامت مردم اثر می‌گذارد و به بالطبع نظام سلامت هم از آن تاثیر می‌پذیرد. در مورد هزینه‌های غیرمستقیم هم باید در نظر گرفت که سلامت مردم تا چه میزان تحت‌تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

رضا حسین پور

 

سرپرست دفتر برنامه ریزی بیمه های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی

پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، عده ای از دهک های میانی به دهک های پایین تر سقوط خواهند کرد. افرادی که در دهک ها سقوط می کنند، از سلامت کمتری برخوردار خواهند شد و در مقابل هزینه های درمانی آسیب پذیرتر خواهند شد. افراد بسیار فقیر در دهک های اول و دوم با خطر کاهش سطح سلامت و عدم امکان پرداخت هزینه های بهداشتی و درمانی مواجه خواهند شد.

علیرضا مرندی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

اگر موادغذایی اساسی مردم مثل لبنیات گران شود و مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند، سوءتغذیه در جامعه زیاد می‌شود و سلامت جامعه به خطر می‌افتد و خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌شود. زمانی که ما به مردم یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، خانواده‌ای که سال‌هاست با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کند و تنگناهای بسیاری در زندگی خود داشته و دارد، امکان دارد دوراندیشی کافی نسبت به آینده سلامت خود و خانواده‌اش نداشته باشد و در نتیجه پولی را که می‌گیرد، صرف هزینه‌هایی ‌می کند که قبلا از عهده آنها برنمی‌آمده است.

حسینعلی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

امروزه به طور میانگین 55 تا 65 درصد هزینه بیماری از جیب مردم پرداخت می‌شود. بسیاری از بیماران دچار سختی و گرفتاری هستند و بسیاری از روستائیان به خاطر بیماری جانشان از دست می‌رود زیرا هنوز هزینه سلامت برای آنها بسیار بالا است. اگر دولت بودجه لازم را درنظر نگیرد و اقدامات مناسب را در حوزه سلامت انجام ندهد، مردم دچار مشکلات جدی‌تری در زمینه بهداشت و درمان خواهند شد چون هزینه‌های بهداشت و درمان و هزینه بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها برای تامین هزینه سلامت خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و به نظر می‌رسد که اگر پوشش تامین اجتماعی وسیع‌تر و دولت هزینه‌های بیشتری از درمان را تقبل کند، مردم به این مساله راضی‌تر خواهند بود ولو اینکه یارانه کمتری به آنان پرداخت شود.

انوشیروان محسنی بندپی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

نخستین آسیب‌ پرداخت نقدی یارانه‌ها این است که مردم در زمان کمبود درآمد ابتدایی‌ترین موردی که از سبد هزینه‌های خانوار کسر می‌کنند هزینه‌های درمان، سلامتی، تندرستی و بهداشت است.

اکبر رنجبرزاده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

این اقدام در حوزه سلامت هم می تواند تاثیرات مثبت داشته باشد و هم تاثیرات منفی. مثبت از این جهت که افراد می توانند با این اتفاق بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و ازمراجعه بی رویه به پزشک و دارو خانه خودداری کنند و البته تاثیرات منفی که باز روی سلامت شخصی افراد تاثیر مستقیم دارد. در هر حال تا وارد فاز عملیاتی نشویم نمی توانیم متوجه مثبت و یا منفی بودن آن بشویم.

مسعود مسلمی فرد

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران

اگر یارانه ها در حوزه سلامت به درستی مدیریت نشود بسیاری از مردم کشورمان که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند دچار مشکلات عدیده ای در بحث درمان بیماریها خواهند شد. سه تا چهار درصد از جمعیت کشور با یک بار بستری برای عمل جراحی ساده به زیر خط فقر سقوط می کنند. اگر قرار باشد هزینه های درمان مدیریت نشود در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای مراقبت از سلامت خواهیم بود و مردم تنها در موارد اورژانسی به پزشک مراجعه می کنند. بروز چنین وضعیتی در بخش بهداشت و درمان باعث "ماندگاری بیماری" خواهد شد و در نتیجه در سه سال آینده هزینه هایی که بابت سلامت مردم پرداخت خواهیم کرد به مراتب بیشتر از وضعیت موجود خواهد بود.در حالی که قرار بود سهم مردم از هزینه های درمان به زیر 30 درصد برسد اما نه تنها کاهش نیافته که به سمت 70 درصد پیش رفته است.

محمدتقی نوربخش

عضو شورای عالی نظام پزشکی

در تمامی کشورها وقتی یارانه‌ها را حذف می‌کنند، ذخایر ناشی از منابع آن صرف رفاه اجتماعی و سلامت مردم می‌شود. با توجه به اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف به حداقل خواهد رسید، قیمت‌ها به حالت واقعی نزدیک می‌شود و درآمد حاصله نیز بین دهک‌های پایین جامعه توزیع خواهد شد تا شکاف طبقاتی کم شود. متأسفانه در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مکانیسم مشخصی برای اینکه ذخایر به‌سمت نظام سلامت برود، نمی‌بینیم.

محمد ضابطی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

نمی‌توانیم خیلی خوشبینانه به این قضیه نگاه کنیم که در مرحله گذار (اجرای طرح هدفمندی) با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شویم.

دکتر شهرام توفیقی

دبیر انجمن اقتصاد بهداشت ایران

با اجرای این قانون تعرفه های بیمارستانی به ویژه در بخش خصوصی حداقل سه تا پنج برابر افزایش می‏یابد. سطح سلامت مردم در مجموع کاهش یافته و اکثریت جامعه فقط در صورتی به مراکز بهداشت ودرمانی مراجعه می کنند که از نظر سلامت در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته باشند. از سوی دیگر در حوزه دارو کارخانه های داروسازی خصوصی به دلیل ورشکستگی مجبور به تعطیلی می شوند و داروهای بی کیفیت اما ارزان وارد کشور می شود که این امر برروی کیفیت خدمات مراقبت از سلامت نیز تاثیر منفی می گذارد

دکتر علیرضا زالی

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران

در حال حاضر 60 درصد این هزینه از جیب مردم پرداخت می شود به طوری که خانواده های زیادی در جامعه هستند که با یکبار پرداخت هزینه بستری و جراحی، به زیر خط فقر سقوط می کنند. آمارها نشان می دهد 3.5 تا 4.5 درصد مردم کشور در این وضعیت قرار می گیرند. اجرای این طرح می تواند تهدیدی باشد که آثار زیانبار آن در وهله اول متوجه مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد. چون مردم ما فقط در شرایط خاصی که مجبور شوند، بابت سلامت خود هزینه می کنند و این باعث می شود که بعضا با مشکلات عدیده اقتصادی و مالی مواجه شده و در نهایت بحران شاخص فاجعه آمیز گریبانگیر این افراد شود. چون اغلب قریب به اتفاق مردم، پولی را بابت ذخیره سلامت پس اندز نمی کنند.

 /133

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
    0 0
    ظاهرا استفاده از وزیران خانم ازجهت حرف شنوی ازمقام مافوق است نه شایسته سالاری وزارت بهداشت یک قسمت بنام درمان هم داردخبر نداری