محبوبه عمیدی: «اگر فکر میکنید اندکی تغییر در بوگاتی ویرون، آنرا به این سوپراسپرت بینظیر تبدیل کرده، سخت در اشتباه هستید». این را جنز شولنبرگ، مدیر مهندسی بوگاتی میگوید و اضافه میکند: «همه چیز شبیه دومینو است. برای قدرت بیشتر به سیستم خنککننده قویتری نیاز دارید و برای سردشدن موتور باید جریان هوای بیشتری از میان رادیاتورها عبور کند. برای رادیاتورهای بزرگتر باید قسمت جلوی اتومبیل مجددا طراحی شود و بهبود شرایط آیرودینامیک مستلزم طراحی جدید برای بخشهای عقب خودرو است. برای حفظ تعادل باید طراح سقف تغییر کند و ...».
نتیجه اینکه سوپراسپرت جدید 2.58 میلیون دلاری بوگاتی با موتور 8 لیتری 16سیلندر با آرایش W و چهار توربویی که نیرویی معادل 1200 اسببخار را به چهار چرخ آن وارد میکند تا گشتاور نیروی معادل 1500نیوتنمتر فراهم شود، در میان محصولات بوگاتی نیز یک پدیده است.
در این اتومبیل از گیربکس 7 دنده اتوماتیک و سیستم کلاج دوگانه برای انتقال این نیروی عظیم به تمامی چرخها استفاده خواهد شد.
از سال 2005 تاکنون 260 کوپه بوگاتی از 300 نمونه تولیدشده به فروش رفته است و اغلب خریداران ویرون سوپراسپرت را نیز دارندگان اتومبیلهای پیشین بوگاتی تشکیل میدهند. آنها انتظار دارند با این سوپراسپرت جدید، رانندگی مهیج و پویایی را تجربه کنند.
تمام بدنه این ویرون سریعالسیر از فیبر کربن و در سه ترکیب رنگی متفاوت مطابق سلیقه خریداران تولید شده است.
موتور پشت سر راننده قرار گرفته و برای عبور بهتر جریان هوا کانالهای عبور هوا در دو طرف آن روی سقف تعبیه شدهاند.
در قسمتهای داخلی شاهد تغییرات چندانی نخواهیم بود. حتی فضای داخلی این نمونه نسبت به گرنداسپرت جذابیت بصری کمتری دارد اما نکته جالب اینجاست که برای ساخت تمامی بخشهای فلزی آن از آلومینیوم رنگشده استفاده شده و چون هر مجموعه از ورق آلومینیوم رنگپذیری متفاوتی دارد، یک مجموعه اختصاصی برای تولید تمامی نمونههای پیشبینی شده، خریداری شده است.
این اتومبیل مردادماه امسال با سرعت 431 کیلومتربرساعت رکورد پیشین جهان را که متعلق به همین شرکت بود، شکست اما برای حفظ تایرها در نمونههای تولید شده این سرعت به کمک کنترل الکتریکی به حداکثر 415 کیلومتربرساعت محدود شده و سرعتهای بالاتر تنها در پیست و تحت نظارت فنی امکانپذیر است. این سوپراسپرت بینظیر هفته گذشته اولین تست جادهای را در جادههای اسپانیا با موفقیت به پایان رسانده است.
چرخها از نو طراحی شدهاند و هر کدام حدود سه کیلوگرم از نمونههای پیشین سبکتر هستند. تایرها دستساز و متعلق به شرکت میشلن هستند. پهنای این تایرهای 50 سانتیمتری در جلو 265 میلیمتر و در عقب اتومبیل 365 میلیمتر است. یک مجموعه از این تایرها حدود 42میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
ترمزها از جنس سرامیک -کربن ساخته شدهاند و کاهش بیش از 55 کیلوگرم از وزن اتومبیل به عملکرد بهتر آنها کمک شایانی خواهد کرد. با این حال هنوز این اتومبیل بیش از 1860 کیلوگرم وزن دارد و تحمل صداهای داخل آن در شرایط عادی هم کار چندان سادهای نیست.
بالچه انتهایی در سرعتهای بالا میتواند با تولید نیروی روبهپایین قابلتوجه به پایداری اتومبیل کمک کند.
نظر شما