۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶

این نوشته با تغییر تیتر و برخی مفاهیم و عبارات،در روزنامه شرق منتشر شد.البته شخص نگارنده متوجه نشد که ناشر پخته خوار که تیتر من بود با ناشر تازه کار که تیتر شرق بود چه سنخیت معنایی دارد. در هر حال نوشته را بخوانید.


تمرکز بیش از حد منتقدان روی بخش ممیزی کتاب سبب شده است تا دیگر وظایف اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندان مورد بررسی قرار نگیرد. از جمله این موارد نحوه دادن مجوز به آثاری است که موضوع‌ آن از گستره عمومی بیشتری برخوردار است و اهمیتی افزونتر دارد. یکی از مهمترین این موارد،نوع مواجهه این نهاد در دادن مجوز به آثار مرجع است. نکته تاکید نگارنده بر آثار مرجع به این دلیل است که کتاب‌های مرجع به دلیل مراجعه عموم برای صحت و سقم یک مفهوم، واژه یا ... بایدبا حساسیت‌های افزونتری مورد بررسی قرار بگیرند و اداره کتاب که برای‌آوردن نام و خال ابروی فلان یار، این هم حساسیت به خرج می‌دهد و کتاب‌ها را معطل می‌کند، در برابر کتاب مرجع منتشرشده فاجعه‌آمیز توسط یک ناشر گمنام و سارق فرهنگی به تمام معنا، چه واکنشی نشان می‌دهد؟ به خصوص که این گونه آثار به دورترین نقاط کشور، از جمله روستاها و شهرهای دور افتاده می‌رود و مشتریان‌آنها هم عمدتا خریداران ناآگاهی هستند که با اعتماد به مولف کتاب آن را می‌خرند، اما بی خبر از‌آنکه جنسی بنجل و غیرفرهنگی را ابتیاع کرده‌اند که نه تنها پاسخگوی نیازهای آنها نیست ، بلکه آنها را به بیراهه‌هایی خوفناک سوق می‌دهد.
برای آنکه سخنم را بی دلیل و سند ارائه نکنم مثالی می‌زنم و امید دارم دست‌اندرکاران اداره کتاب پی این‌ ماجرا را بگیرند و آن را بنایی نهند برای برخورد منطقی و قانونی با این گونه موارد.

دهه سوم شهریور امسال(22 شهریور) کتابی به نام «فرهنگ حییم انگلیسی - فارسی» از سوی ناشری پخته‌خوار به اداره کتاب می‌رود و روز بعد هم مجوز چاپ می‌گیرد و در 5 هزار نسخه در قطع جیبی منتشر می‌شود. این کتاب حروفچینی شده کتابی است که سال 1360 منتشر شد و هم اینک انتشارات فرهنگ معاصر نسخه انصافا منقحی از این کتاب را به بازار عرضه کرده است.
تورقی در همان ده صفحه ابتدایی کتاب نشان می‌دهد با چه اثر شگفت‌انگیزی روبروییم و مصداق چنین آش شله قلم‌کاری را تنها می‌توان این سخن شاعر قرار داد که :
کشته از بس که فزون است کفن نتوان کرد

راست‌چین کردن متن انگلیسی که از ابتکار بی‌نظیر ناشر خبر می‌دهد که با این ابتکار شیوه چندقرنی زبان فارسی را از راست به چپ منتقل کرده است ،صفحة‌آرایی حماقت‌آمیز و ناشیانه،اغلاط فراوان انشایی و املایی ،جابجایی معانی در سطور مختلف،حذف صفحه اصلی اختصارات انگلیسی،حذف دیباچه مرحوم حییم و از همه مهمتر جا انداختن 31 صفحه از متن اصلی(پرش ناگهانی و معجزه‌آسا و فوق‌‌حرفه‌ای و همانند پرنده‌باز آلکاتراز از صفحه 2 به صفحه 33) از جمله شاهکارهای این اعجوبه عرصه نشر کتاب‌های مرجع است.

نگارنده به اینکه ناشر آسان‌خوار یادشده نقض قانون حقوق مولف و مصنف کرده است،کاری ندارد، بلکه به محتوای مغلوط و سراسر آشفته‌ای کار دارد که به دست مخاطبان می‌رساند و حقوق مصرف کننده را تمام و کمال آن را نقض کرده است و اداره کتاب هم شاهد و همبازی چنین نقضی است.

اما پیشنهاد نگارنده: اگر اداره کتاب وزارت ارشاد بانک اطلاعاتی دارد، که قطعا باید داشته باشد،چرا با یک مراجعه ساده و سهل‌الوصول به این بانک نباید دریابد که امتیاز این کتاب را ناشری دیگر(که در کار خود حرفه‌ای و سرآمد است) خریده است و علاوه بر آن روی کتاب کار جدی و اصولی و بسیاری از این کتاب‌ها را روزآمد کرده و حق طبیعی مصرف‌کننده را تمام و کمال به جا آورده و طبیعی است که ناشران پخته‌خوار دیگر نباید به حقوق او دست تطاول بگشایند و علاوه بر‌آن نام فرهنگی مرد بی‌ادعایی چون مرحوم حییم را چنین ملکوک کنند و تن او را در گور بلرزانند؟ مردی که به قول استاد عزت‌الله فولادوند کمتر مترجمی است که برای ترجمه آثارش به کتاب‌های مرحوم حییم مراجعه نکرده باشد.

با این توصیفات دادن مجوز یک روزه به چنین ناشری چه توجیهی می‌تواند داشته باشد جز آنکه دست‌هایی پنهان در کار است تا فرهنگ استفاده از آثار بنجل و بی‌پشتوانه، به خصوص در حوزه کتاب‌های مرجع را به خاطر سود مادی و به نیت خیانت به حقوق مصرف‌کننده و گمراه کردن مخاطبان( به خصوص جوانان معصوم) این مرز و بوم، رواج و رونق دهد.

احتمالا چند روز بعد هم همین کتاب به صفت اینکه چاپ نخست است در بخش خرید کتاب اداره کتاب مورد عنایت قرار گرفته و 700نسخه آن هم خریداری و به کتاب‌خانه‌های عمومی تزریق خواهد شد. چنانکه قبلا هم اتفاقی مشابه افتاده بود و یکی از این آثار بنجل در فهرست هیئت خرید کتاب قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد اگر اداره کتاب وزارت ارشاد با چنین پدیده‌های نامبارک و شومی برخورد جدی و اصولی و قاطع نکند، این شائبه در اذهان ناشران پیش بیاید که برخی در اداره کتاب این وزارتخانه، به هر دلیلی، در دامن زدن به این آشفته‌بازار سهیمند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =