هیات رایزن ژاپنی فردا به تهران می آید تا با مقامات ورزش ایران برای انتخابات فوتبال آسیا مذاکره کند.

به گزارش خبرآنلاین ؛ در حالی که حدود یک ماه دیگر در دوحه قطر، کنگره بیست و سوم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب اعضای جدید کابینه محمد بن همام رییس AFC  برگزار می شود، ایران همانند انتخابات سال گذشته کانون توجه کشورهای عضو فوتبال آسیا است.سال گذشته بود که برای انتخاب نماینده آسیا در هیات اجرایی فیفا منازعه ای سخت میان محمد بن همام و شیخ سلمان از بحرین در گرفت که برخلاف سنت همیشگی اعراب در حمایت از نامزدی واحد،شکافی عظیم را در رای آسیا از شرق تا غرب به وجود آمد؛موضوعی که تا اعلام میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 ادامه داشت تا این کشور رقبایی همانند ژاپن و کره - مخالفان سرسخت بن همام در انتخابات سال گذشته - را از پیش رو بردارد.

فوتبال ایران اما همانند سال گذشته محلی برای لابی های پشت پرده و رایزنی های است اما به نظر می رسد همانند انتخابات اردوی بهشت سال پیش موضعی در تاریکی اتخاذ خواهد کرد و کسی هم نخواهد فهمید بالاخره به چه کسی رای خواهد داد،گرچه این بار از کشورمان علی کفاشیان رییس فدراسیون برای هیات اجرایی و علی سعیدلو رییس ورزش برای نایب رییسی مرکز و جنوب آسیا خود را نامزد کرده اند.

در شرایطی که نامزدهای ایرانی انتخابات بیشتر از تکاپوهای دیپلماتیک به اظهارنظرهای امیدوارکننده روی آورده اند، دیگر کشورها از شرق به غرب می رونند و از غرب به شرق تا سبدآرای خود را پر رای کنند.

شاید به همین دلیل باشد که کوزوتاشیما نایب رئیس اول و دبیر کل فدراسیون فوتبال ژاپن به همراه تاکاتو مارویاما و هیرویوکی هاماگوچی به  ایران می آیند تا به در برنامه ای فشرده  به گفته مقامات فدراسیون  جهت انجام پاره ای مذاکرات و بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف، نشستی با کفاشیان ، تاج ، عزیز محمدی و نبی خواهند داشت. هیات ژاپنی بعد از شرکت در ضیافت نهار ایرانی  سفر دیپلماتیک خود را ادامه می دهد.

به نظر می رسد سفر کوزوتاشیما نایب رئیس اول و دبیر کل فدراسیون فوتبال ژاپن در آستانه کنگره انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها به یک دلیل باشد جایی که او در رقابتی فشرده در پست های  عضویت در کمیته اجرایی فیفا ،نایب رییسی و هیات اجرایی آسیا  در منطقه شرق باید به مصاف ژانگ جیلونگ  رییس فدراسیون فوتبال چین برود. اگرچه احتمال اینکه هیات ژاپنی بتواند در تهران رای نمایندگان فوتبال کشورمان را کسب کند چون بی شک بر اساس مناسبات سیاسی دو کشور ایران و چین و میزبانی کم نظیر مقامات چینی از هیات ایرانی در طول بازی های آسیایی سبب می شود تا کمترین امیدی به رای ایرانی ها به هیات ژاپنی وجود نداشته باشد . با این وجود سفر هیات ژاپنی فتح بابی برای استارت سفرهای هیات های آسیایی برای کسب رای ست. اتفاقی که هیات ایرانی به رغم کاندیداتوری برای یکی از بزرگترین کرسی های آسیایی هنوز استارتی برای انجامش نداشته.

اگرچه بعد از استخدام افشین قطبی به عنوان سرمربی تیمی ژاپنی ، این بخت که روابط فوتبالی دو کشور کمی بهتر از قبل شود افزایش یافته و شاید به همین دلیل است که کوزوتاشیما ژاپنی روی رای ایران برای موفقیت در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا حساب وِیژه ای باز کرده. نکته جالب در رقابت میان کوزوتاشیما ژاپنی و ژانگ جیلونگ مسابقه آنها برای عضویت در 3 پست است. با توجه به اینکه این پست ها خود به خود عضویت در هیات اجرایی را به همراه دارد و هر کشور تنها یک نماینده در هیات اجرایی خواهد داشت،نکته ظریفی را به وجود آورده است که هر دو برای الویت نخست شان عضویت در هیات اجرایی در صورت برنده شدن در یکی از این سه پست و الویت دوم شان هم عضویت در هیات اجرایی فیفا است که گام بلندی برای کشورهای عضو فدراسیون جهانی در دیپلماسی بین المللی فوتبال از جمله تعیین میزبانان جام جهانی و عزل و نصب رییس و دبیرکل فیفا خواهد بود.

در صورتی که کشورهای دیگر برای خود برنامه های بلند مدتی را به عنوان بازیگران فوتبال دنیا متصور شده اند در ایران تنها تکاپویی مجازی برای ورود به نهادهای بین المللی وجود دارد.

دیروز علی کفاشیان اعلام کرد که ایران از شاهزاده علی بن حسین رییس فدراسیون فوتبال اردن و عضو خانواده سلطنتی این کشور حمایت خواهد کردو البته رییس فدراسیون فوتبال ایران پیش از این گفته بود که نیازی به سفر و لابی های بین المللی برای کسب رای وجود ندارد و نمایندگان ایران در روزهای منتهی به اجلاس با نمایندگان دیگر کشورها رایزنی می کنند.

 او در این باره به خبرآنلاین گفته بود:« این طوری نیست که فکر کنید کاندیدای سریلانکایی ، فرناندو از همین حالا سی رای در جیب دارد. همه چیز روزهای آخر اتفاق می افتد. در لابی هایی که کشورها خواهند داشت. من فکر می کنم سعیدلو با توجه به اینکه نماینده ایران است و رایزنی هایی که ما در این زمینه انجام داده ایم شانس بالایی برای رسیدن به این کرسی داریم. »

در این میان حضور رییس سازمان تربیت بدنی در انتخابات نایب رییسی منطقه مرکز و جنوب آسیا در نوع خود جالب توجه است. علی سعیدلو که به پشتوانه حمایت بخشی از آسیا تحت عنوان شورای المپیک آسیا که در انتخابات سال گذشته از بازیگران مهم و تاثیرگذار انتخابات کنگره بیست و یکم بود،پا به عرصه رقابت گذاشته است و او در بخشی از گفت و گوی خود با خبرآنلاین در این در پاسخ به سوالی پیرامون رای نیاوردن در انتخابات AFC  می  گوید:« مثل تمام این 30 سال که جایگاهی در AFC نداشته‌ایم، مگر چه شده؟ لااقل ما تلاشمان را برای تغییر وضعیت انجام داد‌ه‌ایم. تجربه کسب می‌کنیم برای ادوار بعدی که بدانیم رأی را چطور باید به دست بیاوریم. اما اینکه بیاییم و هاله‌ای از تقدس دور آدم‌ها و جایگاه‌ها ایجاد کنیم و به بهانه این تقدس که نباید شکسته شود از ورود به عرصه‌ها بترسیم، این خیلی غلط است. انتخابات و رقابت است. ما هم تلاش مان را می‌کنیم اگر شد چه بهتر و اگر نشد هم سر جای الان مان هستیم. فکر نکنید که شانس نداشته باشیم ، اوضاع مان خیلی هم بد نیست. به هر حال تلاش مان را انجام می دهیم و امیدواریم که بتوانیم با حمایت کشورهای دوست مان به میزان لازم رای بدست بیاوریم و صاحب این کرسی مهم شویم.»

یک ماه دیگر در غروب روز 16 دی ماه مشخص می شود که ایران همانند دوره گذشته که محسن صفایی فراهانی روی صندلی هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تکیه زده بود، صاحب نماینده ای در تاثیرگذار ترین رکن کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود یا نه.چه کسی روی صندلی صفایی فراهانی می نشیند؛سعید لو یا کفاشیان؟

رئیس فدراسیون البته در پاسخ به این سئوال می گوید:« فرقی بین من و سعیدلو نیست. امیدوارم او رای بیاورد چون کرسی مهمتری را بدست می آوریم. مهم این است که ما یک کرسی اجرایی داشته باشیم و بتوانیم برای فوتبال ایران گام هایی مثبت برداریم. فرقی هم ندارد که من باشم یا آقای دکتر سعیدلو.»

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =