معاون وزیر مسکن در رابطه با آخرین وعیت مسکن مهر توضیح می دهد.

محمد هیراد حاتمی:

حتی اگر برخی از شهروندان طی چند سال پیگیری مداوم برای خرید مسکن از این اقدام جان به لب شده باشند، حقیقت این است که « طرح مسکن مهر » برای آنان از هر اقدام دیگری برای خانه دار شدن مهم تر است. اگر چه در همین تهران یک انبوه ساز شناخته شده حوزه مسکن بگوید؛ « دولت باید به اشتباهات خود در مسکن مهر اعتراف کند. » اشاره او در واقع به موضوعی است که برخی از فعالان مسکن بارها آن را در رابطه با طرح مسکن مهر مورد تاکید قرار داده اند. منتقدان سر سخت طرح مسکن مهر « ارزان کاری » را به عنوان اصلی ترین دلیل به برگ انتقاد های خود از اجرای این طرح سنجاق می کنند.  

شاید انتقاد هایی از این دست به اجرای مسکن مهر توسط برخی کارشناسان و فعالان این حوزه به موضوعی کلیشه ای تبدیل شده باشد اما انتقاد های وزیر تعاون در اواخر تابستان گذشته از « طرح مسکن مهر » هنوز از خاطرمان پاک نشده است. موضع گیری های محمد عباسی در دولت نهم را هنوز هم به یاد داریم؛ زمانیکه پروژه های 99ساله در آن زمان به صورت مطلق در اختیار تعاونی های مسکن مهر بود. عباسی که در دولت دهم هم به عنوان وزیر تعاون در دولت مشغول به کار است آن زمان در مقابل انتقادهای کارشناسان و هرآنچه تحت عنوان مشکل از سوی آنها مطرح شد، موضع گیری های پیاپی کرد و به جای آن ازویژگی های مثبت طرح سخن گفت و بر طبل پیشرفت مناسب کار کوبید.

وزیر تعاون در دولت دهم ادبیات دیگری به کار گرفت و پس از یک سال از عمر دولت دهم  با نگاهی واقع بینانه تر به مسایل مربوط به مسکن مهر، خود نیز در قالب یک کارشناس منتقد و منصف ظاهر شد و زوایای بد و خوب طرح مسکن مهر را مطرح کرد. وزیر تعاون در رابطه با طرح مسکن مهر به این شکل اظهار نظر کرد تا نمایان سازد با عینک واقع بینانه تر به طرح مسکن مهر نظاره می کند: «زمین، مشکل اصلی اجرای مسکن مهر در کلان شهرها است و به خاطر اینکه در کلان شهرها زمین هکتار بزرگ موجود نیست، تاکنون بسترهای لازم برای اختصاص زمین های مخصوص مسکن مهر در داخل این شهرها فراهم نشده است. در نتیجه متقاضیان مسکن مهر کلان شهرها در شهرهای اقماری ساماندهی شده اند.»

انتقاد هایی از این دست  به نحوه فعالیت طرح مسکن مهر کم نیست به طوریکه می توان دفترچه ای تقریبا قطور از اظهار نظر های کارشناسان و فعالان حوزه مسکن جمع آوری کرد. برخی از انبوه سازان همچنان خط مقدم این انتقاد ها به شمار می آیند و در روی دیگر سکه برخی نیز دیگر نقد های گذشته را مطرح نمی کنند و اعتقاد دارند با برخی اصلاحات می توان همین طرح را پیش برد اما در مجموع نگاه غالب آنان این است که « ارزان کاری » و عدم همخوانی این واحد های مسکونی با استاندارد های مسکن اصلی ترین مشکلات پروژه مسکن مهر به حساب می آید. این اظهار نظرها در حالی است که روز شنبه علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی در افتتاح 3030 واحد مسکن مهر خراسان رضوی با صراحت عنوان کرد با اجرای مسکن مهر تورم یک رقمی شده است و مشکلی در پرداخت تسهیلات مسکن مهر وجود ندارد: « 20 هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای مسکن مهر داریم و هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات مسکن مهر وجود ندارد.»

او همچنین چندی پیش و در جلسه شورای مسکن استان کرمانشاه  نیز به این موضوع تاکید کرده بود که مسکن مهر شعار ما می‌توانیم را در کشور متجلی ساخته و کارآمدی نظام را به منصه ظهور رسانده است. اینکه چشم انداز طرح مسکن مهر طی ماه های آینده تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر و اینکه آیا شعار هایی که مسئولان دولت و طرفداران پر و پاقرص این طرح بر آن تاکید دارند عملی خواهد شد یا خیر موضوعاتی است که در ادامه  ابوالفضل صومعلو، معاون امور ساختمان و مسکن وزیر مسکن و شهرسازی در رابطه با آن توضیح می دهد.

  

                                           *مسکن مهر بی وقفه به پیشرفت خود ادامه می دهد

گفت و گو با معاون وزیر مسکن بیشتر حول طرح مسکن مهر است اما او همچنین در پایان تایید می کند افزایش قیمت مسکن در حد آمار های تورمی بانک مرکزی قابل قبول است اما تا کنون هیچ گونه افزایش قیمتی در این بخش اتفاق نیافتاده است. متن این گفت و گو را در ادامه خواهید خواند:

روز گذشته و در استان خراسان رضوی بار دیگر جدیت طرح مسکن مهردر ذهن مسئولان وزارت مسکن و شهر سازی مشاهده شد. در یک جمع بندی کوتاه آخرین وضعیت این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟  

در رابطه با طرح مسکن مهر باید گفت که خوشبختانه این طرح در یک حالت بسیار خوب قرار گرفته است ؛ به طوریکه هر هفته شاهد افتتاح واحد های مسکونی این طرح هستیم.

روز شنبه در خراسان رضوی تعدادی از این واحد ها افتتاح شد. سوالی که وجود دارد تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت یا اینکه افتتاح واحد های مسکونی طرح مسکن مهر به سال آینده موکول خواهد شد؟

تا پایان سال هم افتتاح واحد های مسکونی طرح مسکن مهر ادامه خواهد داشت. البته با کمک هایی که رییس دولت انجام داده است و همکاری های بانک مرکزی که 13 هزار میلیارد تومان به اجرای این طرح اختصاص داده است. بر این اساس واحد های مسکونی طرح مسکن مهر چه در بخش شهری و چه در بخش روستایی بدون وقفه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

پایان بهره برداری کامل از طرح مسکن مهر چه زمانی است؟ برآورد خودتان را مطرح کنید؟

برنامه ما برای افتتاح واحد های مسکونی طرح مسکن مهر پایان شهریور سال 1390 است. گفتنی است که قسمت عمده ای از واحد های مسکونی در طرح مسکن مهر تا پایان سال به بهره برداری خواهند ر سید.

پیشروی این پروژه در پایتخت به چه شکلی است؟

در تهران در شهر های پردیس، هشتگرد و پرند واحد های مسکونی طرح مسکن مهر قرار گرفته است. در پرند واحد های مسکونی به بهره برداری رسیده است.

اما گویا مشکلی در شهر پرند در رابطه با بهره برداری از واحد های مسکونی طرح مسکن مهر وجود دارد؟

مشکلی که در شهر پرند وجود دارد فقط کمبود آب است.

در هشتگرد و پردیس چطور؟

در هشتگرد و پردیس هم واحد های مسکونی به مرحله بهره برداری رسیده است.

پروژه در دست افتتاحی که در حال حاضر وجود دارد متعلق به کجاست؟

پروژه آذربایجان غربی روز سه شنبه یا در هفته آینده افتتاح خواهد شد. مشکلی در این رابطه هم البته  وجود ندارد.

پس چرا به لحاظ زمانی تاریخ دقیقی اعلام نمی شود؟

به طور کلی در بسیاری از استان ها واحد های مسکونی طرح مسکن مهر آماده بهره برداری شده است اما باید زمان برای افتتاح آن پیش آید. در برخی موارد  مشاهده می شود که به دلیل برنامه های متعدد و تداخل آنان با یکدیگر افتتاح برخی از پروژه های مسکن مهر به تعویق می افتد. مشکل خاصی وگرنه وجود ندارد.

پیش بینی شما از بازار مسکن طی روز های آینده چگونه است؟  

پیش بینی از بازار مسکن این است که قیمت ها تغییر پیدا نخواهد کرد و خط اعتباری در جهت تولید مسکن به خوبی فعال است و مشکلی در این رابطه هم وجود نخواهد داشت.

یعنی پیش بینی از افزایش قیمت مسکن ندارید؟

افزایش قیمت در بخش مسکن در حد تورم بانک مرکزی قابل پیش بینی است اما بر اساس آماری که تا کنون در دست داریم قیمت در بخش مسکن افزایش پیدا نکرده است./ق

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    منظور ایشون از کمکهای آقای رئیس جمهور همون حراج استثنایی اتوموبیلشون هست دیگه؟!واقعا سپاسگذاریم!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    خبر آنلاین خیلی دوست داری مسکن گران بشه . تیتر مسخره میزنی .بیچاره .
  • اکبر IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
    0 0
    با سلام خداوند به آقای احمدی نژاد و همه ی مدیران دلسوزش از جمله آقای مهندس نیکزادخیر و سلامتی عطا فرماید لطفا بگویید چرا قیمت مسکن مهر پیمانکاران در شهر سیرجان - استان کرمان با یکدیگر تناقض دارد به ما میگن 3میلیون واریز کنید به مسکن مهر گل گهر تا صاحب خانه شوید اما این 3میلیون تا به حال به 7میلیون رسیده و هنوز ...هم می گویند باید 5میلیون دیگر واریز کنید و بعد وام 25میلیونی ...لطفامشخص کنید یک واحد مسکن مهر در سیرجان باید با چه قیمتی تحویل اعضاء داده شود