۰ نفر
۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴

دو ماجراجوی سوئیسی برای اثبات امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، هواپیمایی ساخته‌اند که غیر از خورشید از هیچ انرژی دیگر استفاده نمی‌کند.

فکر می‌کنید اگر ژول ورن امروز زنده بود، چه ایده‌ای را در ذهن می‌پروراند و چه موضوعی را برای مهم‌ترین کتاب خود انتخاب می‌کرد؟ شاید بهترین پاسخ این باشد: گروهی تصمیم می‌گیرند هواپیمایی بسازند که بدون استفاده از هیچ نوع سوخت فسیلی و تولید هرنوع آلایندگی، بتواند زمین را دور بزند!

شاید این ایده حتی تا ده سال پیش جزو داستان‌های علمی-تخیلی طبقه‌بندی می‌شد، اما دو ماجراجوی سوئیسی به نام‌های برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ مدتی است تصمیم گرفته‌اند آن‌را عملی کنند. آنها قصد دارند همراه با هواپیمایی خورشیدی که خود طراحی و ساخته‌اند، دور دنیا را بدون توقف بگردند. آنها قصد دارند با این کار، اهمیت استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر را به‌جای سوخت‌های فسیلی نشان دهند.

پروژه ساخت این هواپیما که سولار ایمپالس نام گرفته، از چهار سال پیش آغاز شده و اکنون در مرحله ساخت قرار دارد و اگر همه آزمایش‌ها را با موفقیت به پایان برساند، آماده است تا در سال آینده، پرواز رویایی خود را انجام دهد. این پرواز صرفا با استفاده از نیروی الکتریکی تولیدشده از سلول‌های خورشیدی انجام می‌گیرد و هیچ منبع انرژی دیگری در آن استفاده نخواهد شد.

مشخصات فنی
این هواپیما که براساس شماره سریال خود HB-SIA نام گرفته، از جدیدترین مدل‌های طراحی آیرودینامیک بهره می‌برد. طول بال‌های آن 63.4 متر (هم‌اندازه بال‌های ایرباس 340A)، طول هواپیما تقریبا 22 متر و وزن آن تنها 1600 کیلوگرم است که هم‌وزن یک خودروی سواری معمولی است. چهار موتور الکتریکی به قدرت 10 اسب بخار، نیروی محرک هواپیما را تولید خواهند کرد و برق مورد نیاز آنها از 12 هزار سلول خورشیدی در بال‌های اصلی و بالچه‌های افقی عقب تامین می‌شود. مواد به‌کار رفته در ساخت بدنه نیز علیرغم وزن اندک، مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر وزن تجهیزات خورشیدی و فشار هوا در ارتفاع زیاد کاملا مقاومند.

هواپیمای خورشیدی می‌تواند در حداکثر ارتفاع 8.5 کیلومتری (27900 پا) پرواز کند و با سرعت متوسط 70 کیلومتر بر ساعت، تا 36 ساعت پرواز مداوم داشته باشد. این بدان معنی است که هواپیما می‌تواند یک چرخه کامل روز-شب-روز را بدون توقف پشت‌سر بگذارد و این توانایی را مدیون باتری‌های پیشرفته‌ای است که انرژی تولیدی اضافی را در خود ذخیره می‌کنند و در هنگام تاریکی وارد مدار می‌شوند.

تاکنون برای ساخت این هواپیما بیش‌از یکصد میلیون یورو هزینه شده و 50 مهندس الکترونیک در طراحی آن همکاری داشته‌اند. بانک آلمان، کارخانه ساعت‌سازی امگا و شرکت شیمیایی سلوی از حامیان مالی این پروژه به‌شمار می‌روند.

سفر به دور زمین
اما چرا پیکارد می‌خواهد با این هواپیما، زمین را دور بزند؟ او در پاسخ می‌گوید: «این هواپیما به سفیر انرژی سبز در جهان تبدیل خواهد شد. وقتی این هواپیما بتواند در روز و شب، بدون استفاده از سوخت و تنها با کمک نور خورشید پرواز کند، دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر غیرقابل استفاده‌اند».

طبق برنامه‌ها نخستین پرواز این هواپیما در سال 2010 / 1389 انجام خواهد شد، اما پیکار امیدوار است هواپیمایش اولین پرواز آزمایشی خود را در اواخر سال جاری و قبل از آغاز اولین پرواز کامل شب بر فراز سوئیس با موفقیت پشت سر بگذارد.

اما سفر رویایی به دور زمین در سال 2012 / 1391 و پس‌از انجام پروازهای آزمایشی برفراز اقیانوس اطلس و ایالات متحده انجام خواهد شد. سفر دور دنیا از پنج مرحله برخوردار خواهد بود که هر یک پنج روز به طول خواهد انجامید. دو خلبان هدایت این هواپیما را برعهده خواهند داشت و برای رفع خستگی، نوبتی دو تا چهار ساعت می‌خوابند.

آگوست پیکاردخانواده ماجراجو
خانواده پیکارد از دیرباز به ماجراجویی علاقمند بوده است. پدربزرگ برتراند، آگوست پیکارد، نخستین کسی بود که پیشنهاد ساخت اتاقک تحت‌فشار و بالن‌های استراتوسفری را مطرح کرد. او در سال‌های 1931 و 1932 / 1310 و 1311 نخستین انسانی بود که سوار بر بالن به ارتفاع‌های 15780 و 16201 متری پرواز کرد و نخستین فردی لقب گرفت که انحنای زمین را به چشم خود دید.

 

پدر برتراند، ژاک پیکارد، برخلاف پدرش به اعماق دریا علاقمند بود. او توانست با اختراع چند زیردریایی خاص، به اعماق اقیانوس برود و با ثبت رکورد دست‌یابی به عمق 10916 متر در گودال ماریانا (اقیانوس آرام)، نخستین کسی باشد که به عمیق‌ترین بخش اقیانوس رفته است. او در آنجا توانست نمونه‌هایی از حیات پیدا کند و کشفیات زمین‌شناختی بزرگی انجام دهد.

خود برتراند پیکارد نیز ماجراجویی‌های فراوانی را پشت سر گذاشته که مهم‌ترین آنها، ثبت رکورد طولانی‌ترین هوانوردی جهان است. او در سال 1378 / 1999 دور دنیا را سوار بر بالنی بزرگ سفر کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی سولار ایمپالس مراجعه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام از زحمت فراهم کردن این گزارش بسیارعالی خیلی خشنود شدم.
  • شمس سولار IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
    0 0
    انرژی خورشیدی انرژی آینده