طی سه ماهه ابتدای سال 89، سازندگان خصوصی 8.2 میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری کرده اند.

با وجود رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در پی ریزی و مراحل ساخت مسکن در کشور، تازه ترین آمار بانک مرکزی نشان می دهد که جهت این سرمایه گذاری طی بهار سال جاری متوجه شهرهای بزرگ نبوده و تهران و سایر مناطق شهری کشور را هدف قرار داده است.

طی سه ماهه ابتدای سال 89، سازندگان خصوصی 8.2 میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری کرده اند که از این رقم حدود 2.4 میلیارد تومان برای شروع ساختمان های جدید بوده است. این رقم در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته بیش از 21 درصد رشد داشته است. بیش از 4.5 میلیارد تومان نیز در ساختمان های نیمه تمام سرمایه گذاری شده که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است. با وجود بازگشت رونق نسبی به ساخت و ساز مسکن، سرمایه گذاری در ساختمان های تکمیل شده با 1.8 درصد کاهش نسبت به بهار سال گذشته به حدود 1.2 میلیارد تومان رسیده است.

اما توزیع جغرافیایی این سرمایه گذاری نشان می دهد که بخش اعظم این ارقام جذب شهرهای کوچک و سایر مناطق شهری کشور شده و سهم شهرهای بزرگ کشور به غیر از تهران کاهش یافته است. به طوری که سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن در سایر نقاط شهری کشور در سه ماهه اول سال جاری 17.5 درصد رشد داشته است. این رشد برای تهران حدود 12.1 درصد گزارش شده ولی سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ کشور 1.6 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان علت این امر را رونق ساخت و ساز تعاونی های و انبوه سازان در قالب طرح مسکن مهر می دانند که تمرکز اصلی خود را بر شهرهای کوچک کشور قرار داده است.

البته از مجموع 42 هزار و 471 فقره پروانه ساخت صادر شده برای سه ماهه اول امسال، 4 هزار و 431 فقره مربوط به تهران بوده است. هر چند رشد 72 درصدی پروانه های صادر شده در تهران بالاتر از سایر مناطق کشور است ولی به لحاظ تعداد شهرهای کوچک در صدر قرار دارند. چرا که در بهار امسال بیش از 28 هزار فقره پروانه ساخت برای این مناطق صادر شده است. سهم شهرهای بزرک کشور نیز تنها 9 هزار و 428 واحد بوده است. بر این اساس فرضیه تاثیر اجرای طرح مسکن مهر بر رونق ساخت و ساز در شهرهای موچک بیش از پیش تایید می شود.

گفتنی است طی بهار امسال شاخص هزینه خدمات ساختمانی نیز 7.5 درصد رشد کرده است. شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی نیز 9.2 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش قیمت تمام شده مسکن است.

*سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید مناطق شهری(بهار 89)

برحسب مراحل ساخت

میلیارد ریال

تغییر نسبت به بهار 88(درصد)

ساختمان های شروع شده

٢٤٣٦٧

٢١.4

ساختمان های نیمه تمام

٤٥٥٦٤

١٠.2

ساختمان های تکمیل شده

١٢١٦٠

١.8-

 

برحسب توزیع جغرافیایی

میلیارد ریال

تغییر نسبت به بهار 88(درصد)

تهران

١٦٤٩٠

12.1

شهرهای بزرگ

١٩٥٧٦

1.6-

سایر مناطق شهری

 

٤٦٠٢٥

17.5

مجموع

٨٢٠٩١

11.2

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =