آیا می‌دانید اطلاعات شخصی‌تان در بازدید از وب‌سایت‌های معمولی به اشتراک گذاشته می‌شود؟ مایکروسافت در مرورگر جدید خود، ابزار ضد ردیابی جدیدی را معرفی کرده تا حریم خصوصی کاربران اینترنتی محفوظ بماند.

ابوالفضل کریمی: مرورگر اینترنت‌اکسپلورر9 (IE9) شرکت مایکروسافت به ابزاری مجهز می‌شود که اطلاعاتی را که در مورد یک کاربر در فضای مجازی جمع‌آوری می‌شود، کنترل می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ابزارها به مردم اجازه می‌دهد از به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود توسط یک سایت با سایت‌های دیگر جلوگیری کنند. هم‌چنین کاربران خواهند توانست فهرستی را بسازند که بر اساس آن مشخص شود اطلاعاتشان با چه سایت‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا از صنایع کامپیوتری به دلیل پیشرفت کندشان در حفظ حریم خصوصی کاربران انتقاد کرده است.

مایکروسافت اعلام کرده بسیاری از کاربران وقتی در یک وب‌سایت به سر می‌برند، چیزی را می‌خرند یا به اطلاعات خاصی دسترسی پیدا می‌کنند، متوجه نمی‌شوند که اطلاعات شخصی‌شان با شرکت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.

در IE9 مایکروسافت تصمیم ابزاری به نام «فهرست محافظت در برابر ردیابی» را معرفی کرده تا برای اشتراک اطلاعات با دیگران محدودیت‌هایی وضع شود. این فهرست توسط کاربران تعریف می‌شود و اشتراک اطلاعات را فقط با سایت‌هایی امکان‌پذیر می‌کند که کاربر معین می‌کند. زمانی که این امکان فعال شود، آگهی‌ها و دیگر خصوصیات نیز روی صفحه نمایش کاربرانی که از یک سایت خاص بازدید می‌کنند، ظاهر نمی‌شود.

این شرکت هم‌چنین تصمیم دارد استانداردهایی برای این فهرست‌ها ارائه دهد تا بر اساس آن، دیگر سازندگان مرورگرها هم بتوانند از این امکان استفاده کنند. البته این سیستم ضد ردیابی را می‌توان در زمان دلخواه خاموش کرد و از کار انداخت و به این ترتیب فعالیت آن بسته به نظر کاربر است.

مایکروسافت اعلام کرده که نمونه اولیه این ابزار را در نسخه‌هایی از اینترنت‌اکسپلورر9 که قرار است در اوایل سال 2011 ارائه شود، قرار خواهد داد. البته این اولین مرورگری نیست که این امکان را دارد. مرورگرهای دیگر مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اپرا نیز به کاربران خود این امکان را می‌دهند تا فهرستی از سایت‌های مورد اعتماد بسازند. 132/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =