سایپا، ایران خودرو را جا گذاشت.

رسول شقاقی: افزایش سهام سایپا در ایدکو (شرکت توسعه صنایع خودرو) که شریک 49 درصدی رنوپارس محسوب می‌شود گرچه شاید در نگاه اول از اهمیت چندانی برخوردار نباشد اما از هم اینک می‌توان در انتظار اتفاقات جدید در پروژه تندر90 و همکاری با رنو بود. در خوشبینانه‌ترین شرایط ایران‌خودرو دیگر بازیگر اصلی در این پروژه نیست و برای هر تصمیم جدید باید نظر مثبت رقیب خود را هم جلب کند. این اما فقط اول کار است و در ادامه هیچ بعید نیست منافع همکاری با رنو فرانسه در سایپا جمع شود و ایران خودرو همچنان به همکاری فروتنانه با پژو قناعت کند.

طبق توافق 26 اسفند 86 شرکتی مشترک با رنو فرانسه با سرمایه گذاری 750 میلیون یورویی ایجاد شد که 51 درصد از سهام آن و حق انتخاب مدیرعامل در اختیار رنو و 49 درصد به اضافه حق انتخاب رئیس هیات مدیره به طرف‌های ایرانی داده شد. طرف‌های ایرانی نیز سایپا، ایران خودرو و ایدرو بودند. اخیرا سایپا با خرید سهام واگذار شده ایدرو اکثریت سهم طرف ایرانی را از آن خود کرده است. بدین ترتیب رنو که در چند سال گذشته همیشه از بدحسابی‌‌های ایران خودرو گله داشت سایپا را از نظر حقوقی نیز برتر از رقیب در معادلات خود جای خواهد داد. آنها دلیل دیگری نیز برای افزایش همکاری با سایپا دارند و آن حضور پژو در ایران خودروست.

رنو در چند سال گذشته برای اینکه نشان دهد پژو شریک خوبی نیست، کیفیت بالا را سرلوحه قرار داده و تا حد زیادی موفق شده است. آنها البته همچنان هیچ سودی از این همکاری چند ساله نبرده‌اند و طبعا انتظار همکاری‌های جدید از نظرشان کاملا منطقی است. سایپا نیز در چند سال گذشته و حتی پس از مینیاتور نتوانسته قدرت طراحی و مهندسی خود را برتر از ایران خودرو نشان دهد. پراید نیز معضل دیگری است که فقط پول برای آنها آورده اما ارزش برندشان را هر روز کاهش داده است. با این شرایط به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد افزایش همکاری‌های رنو و گروه سایپا فراتر از بحث تندر90 و یا حتی ساندرو شد.

پوستین دوز پارس‌خودرو را همیشه شیر خفته می‌نامد. او فعلا طعمه این شیر فراهم کرده است. خرید این سهام یعنی آنها به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری با رنو و افزایش توان فنی و مهندسی قطعه سازان ایرانی توسط رنوپارس می‌تواند بیشتر از سایر برندهایی که با آنها کار می‌کنند، دانش فنی و سود مالی برای سایپا ایجاد کند.

شاید امروز مرکز مطالعات استراتژیک ایران‌خودرو بیش از همه نگران باشد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
    0 0
    واردات خودرو با استاندارد روز اروپا منافع مصرف کننده ایرانی تضمین می شود در کوتاه مدت و در دراز مدت و همچنین دولت بجای هزینه کردن برای جبران زیان های خودروسازی این هزینه ها علاوه بر صرفه جویی در اقتصاد صرف صنایع پربازده و واقعا پیشرفته می شود
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
    0 0
    تو ایترنت جستجو کنید تصاور بنز پلیس که زیر کامیون رفته رو با عکسی که پراید ها زیر کامیون رفته مقایسه کنید اتقا بنز پلیس سالم ولی پراید چی....خدا رحمتش کنه معنی ایمنی رو واضح می شود لزوم واردات با کیفیت و حذف تولیدات بی کیفیت غیر ایمن معلوم می شود البته این عکسا جدید نیست ولی معنی ایمنی مشخص می شود