مجموعه «فرهنگ آسان» دربردارنده 18هزار لغت سعی دارد کلمه‌های دشوار را با استفاده از کلمه‌های ساده برای نوجوانان معنا کند.

به گزارش خبرآنلاین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تازگی مجموعه سه جلدی «فرهنگ آسان» را به اهتمام مصطفی رحماندوست منتشر کرد. در این لغت‌نامه که آن را بزرگ‌ترین لغت‌نامه کودکان و نوجوانان می‌توان دانست، حدود 18هزار لغت معنی شده‌اند. فرهنگ آسان با یک مقدّمه، یک شیوه‌نامه و در سه جلد که جلد اول واژه‌های «الف» تا «ج»، جلد دوم «چ» تا «ق» و جلد سوم «ک» تا «ی» را دربرگرفته، منتشر شده است.

کودکان و نوجوانانی که نیاز به پیدا کردن معنی واژه‌های آسان و سخت دارند با مراجعه به این کتاب می‌توانند معنی واژه‌های مورد نظر را از تعریف‌های ساده کتاب پیدا کنند. در این کتاب تمام واژه‌های موجود در کتاب‌های پایه اول تا چهارم و واژه‌هایی که نویسنده احساس می‌کرده ممکن است کودک یا نوجوان در پایه‌های بالاتر به‌آنها برخورد کند، آورده شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است: «فرهنگ آسان با این امید تألیف شده است که بچه‌ها و بزرگترها را برای کشف معنی واژه و لذت جستجو کنار هم بنشاند. حتی اگر بزرگترها حوصله شرکت در چنین فعالیت مهرآفرین و سازنده‌ای را هم نداشته باشند خود بچه‌ها بتوانند با جستجو در این کتاب، روی پای خود ایستادن را تمرین کنند».

به گفته‌ نویسنده، این لغت‌نامه با انتخاب زبانی آسان در بیان معنی واژه‌ها، می‌تواند به نیازهای کودکان و نوجوانان بالای 10 سال پاسخ دهد.

نویسنده در بخشی از شیوه‌نامه این کتاب آورده است: «در فرهنگ آسان کلمه‌ها بر اساس حروف الفبا طبقه‌بندی شده‌اند و برای آنکه جستجو راحت شود، حرف‌های دوم، سوم و ... کلمات هم بر اساس حروف الفبا طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین در بالای صفحه در داخل یک مستطیل، دو کلمه‌ایِ که به ترتیب در آغاز و پایان هر صفحه نوشته ‌شده‌، قرار گرفته است. در فرهنگ آسان کلماتی که چند معنی دارند، چند معنیِ آن کلمه به دنبال هم و به ترتیب با شماره مشخص شده‌اند و گاهی که یک لغت هم معنیِ لغت دیگری است از دو علامت = و ? استفاده شده است».

این کتاب در شمارگان 3 هزار نسخه و هر جلد آن در 1800 صفحه رنگی با قیمت 12 هزار تومان برای گروه سنی «ج» و «د» (چهارم و پنجم دبستان و دوره راهنمایی) توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. طراحی گرافیک این فرهنگ را کاوه حسن‌بیگلو انجام داده است.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =