باید فضایی متعادل به وجود آید تا در چارچوب قانون دیدگاه‌ها و نظرات مختلف بیان شود.

 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین قوه قضاییه مبنی بر پرهیز از تحریک احساسات، شما به عنوان یکی از حامیان یکی از نامزدهای منتقد به جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم چه راهکار و زمینه‌هایی را برای بازگشت فضای آرام به جامعه پیشنهاد می‌کنید؟
باید فضایی متعادل به وجود آید تا در چارچوب قانون دیدگاه‌ها و نظرات مختلف بیان شود. بدون تردید بسته شدن فضا و اینکه بخشی از جامعه را از بیان نظرات و عقایدشان محروم کنیم هرگز به آرام شدن و به تعادل رسیدن آن کمک نخواهد کرد. در این زمینه گله جدی از صداوسیما که نهادی ملی است و باید ملی عمل کند وجود دارد. صداوسیما به صورت مداوم از افراد و چهره‌های یک جناح و یک جریان سیاسی برای برنامه‌های مختلف خود دعوت و به نقد دیدگاه و نظرات منتقدین می‌پردازد. این امر بدون حضور منتقدین و بدون اینکه منتقدین توانایی دفاع از خود را داشته باشند انجام می‌گیرد.

بدون تردید این مسئله که یک‌سوم آرای ماخوذه در انتخابات روز بیست‌ودوم خرداد توسط مهندس میرحسین موسوی کسب شده مورد پذیرش صداوسیما است، بنابراین عدالت ایجاب می‌کند که حداقل به اندازه یک‌سوم زمانی که به دولتیان و دولت‌مردان اختصاص داده می‌شود به مهندس موسوی و کسانی که نسبت به روند انتخابات انتقاد دارند داده شود تا آنان که از سوی بخشی از جامعه مورد حمایت قرار گرفته‌اند نیز بتوانند نظرات و حرف‌های خود را بیان کنند.

در این راستا هفته گذشته بنده به عنوان نماینده آقای کروبی و آقای محتشمی‌پور به عنوان نماینده آقای موسوی در کمیته صیانت از آرا در خصوص شرکت در یک مناظره تلویزیونی برای بررسی و بحث راجع به جریانات اخیر و آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق افتاده اعلام آمادگی کردیم و امروز نیز مجددا این مطلب را تکرار می‌کنم. به عقیده من وجدان جامعه زمانی به آرامش خواهد رسید و آرامش به فضای جامعه بازخواهد گشت که در یک فضای آزاد و باز حرف‌ها زده شود و مردم بتوانند بر مبنای آنچه می‌شنوند، انتخاب کنند.

جناب آقای الویری! به نظر شما اظهارات برخی چهره‌ها از رسانه ملی به تحریک احساسات بخشی از جامعه دامن می‌زند؟
این اظهارات از دو حالت خارج نیست؛ یا به صورت معقول و استدلالی مطرح می‌شود یا به صورت پرخاش‌گرایانه و تند. اگر به صورت معقول و استدلالی مطرح شود، ‌طبیعتاً جریان مقابل نیز این انتظار را خواهد داشت که این فرصت در اختیار آنان نیز قرار داده شود تا بتوانند با روش معقول حرف زده و استدلال خود را بیان کنند اما اگر به صورت پرخاش‌گرانه مطرح شود وضعیت بسیار بدتر و به دور از اخلاق خواهد بود. به هر حال این نقد بر جای خود باقی می‌ماند که صحیح نیست رسانه‌ای که متعلق به همه ملت است به صورت انحصاری مطرح‌کننده یک طرز تفکر و دیدگاه باشد. این امر موجب افزایش کینه و نفاق و ذهنیت‌های منفی در جامعه خواهد شد که به ناآرامی جامعه دامن می‌زند. 

 از جمله مواردی که اخیراً شاهد آن بودیم محدودیت عمل مطبوعات بود، ‌به عقیده شما آیا این امر کمکی به متعادل‌سازی و حاکم شدن فضای آرام در جامعه کرده است؟
بنده با هرگونه ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها از جمله مطبوعات مخالف هستم و تصورم این است که به هر میزان این محدودیت‌ها بیشتر شود بازار شایعات و همچنین بازار رسانه‌های خارجی که خیلی از آنان می‌تواند عنادآلود باشد را باز کرده‌ایم. لذا بهترین حالت این است که اجازه داده شود مطبوعات به صورت آزادانه آنچه حقیقت است را مطرح کنند و طبیعتاً از سوی مقابل پاسخ‌هایی به آن داده خواهد شد که این امر موجب رشد فکری جامعه می‌شود و از شکل‌گیری عقده‌ها و کینه‌ها در سینه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

در خصوص مطالبات نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، به عقیده شما به چه میزان براساس معیارهای قانونی پیگیری می‌شود؟
بنده چندان به روال کنونی خوشبین نیستم. چون ما شکایات خود را به صورت مفصل به شورای نگهبان منعکس کرده‌ایم ولی ناگهان متوجه می‌شویم که مقابل انبوه این شکایات بحث بازشماری ده درصد از صندوق‌ها مطرح می‌شود که این نوع برخورد نشان می‌دهد که شورای نگهبان بنای دخول به محتوای شکایات ما که می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد، ندارد و تنها می‌خواهد با بازشماری تعدادی از صندوق‌هایی که پس از دو هفته در اختیار وزارت کشور بود و معلوم نیست چه بلایی بر سر صندوق‌ها آمده است، با احیاناً مختصر تغییر جزعی صحت انتخابات را تأیید کند. لذا من نسبت به روال کنونی در پیش گرفته شده توسط شورای نگهبان خوشبین نیستم.

آقای الویری راه قانونی دیگری که شما در نظر دارید چیست؟
ما پیشنهادات خود را پیش از این مطرح کرده‌ایم. آقای کروبی در قالب یک نامه به شورای نگهبان در چهار سرفصل اشکالات اساسی را مطرح کرده و پیشنهاد یک کمیته حقیقت‌یاب یا یک مرجع مستقل و مرضی‌الطرفین و تام‌الاختیار برای رسیدگی به شکایات داده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۸
    0 0
    لطفا عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید. وگرنه امت همیشه در صحنه برخواهد داشت.
  • مهدی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    1- فکر نمیکنی بهتر باشد یک سوم دولت را هم به کاندیدای معترض بدهند؟ 2- فکر میکنی موسوی هنوز هم یک سوم آراء را در اختیار دارد؟ 3- فکر میکنی شورای نگهبان حتما باید انتخابات را ابطال میکرد؟ 4- زیاد فکر نکن، تموم شد!
  • بی ناممحمد رضر54 IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    نظر به وسعت اعتراضات ايشان وعدم اعتماد به رسانه ملي ما ايرانيان از جانب شمابهتر است مجدداآويزون شبکه هاي مهربانترازمادر خارجي شويد.حتما آنهاازبلائي که دراين چندروزه برسرصندقها آمده شما را مطلع کرده ومتعاقبا شما نيز ما را با تمام امکاناتتان مطلع ميگردانيد.
  • بی نام IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    باز شماری صندوق‌هایی که پس از دو هفته در اختیار وزارت کشور بود و معلوم نیست چه بلایی بر سر صندوق‌ها آمده است؟!؟!؟ مگر شما نمیدانید که هنگام بستن صندوقها 10پلمپ شماره دار که شماره آنهادر فرم 22 درج میشود،که 5 عدد از آنها، پلمپ های ناظرین شورای نگهبان است؟ ظاهراً به هر قیمتی که شده موسوی و اطرافیانشان می خواهند نتیجه انتخابات را عوض کنند.
  • منتقد IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    1 0
    آقاي بي نام شما ظاهرا خيلي ساده لوح تشريف داريد.مگر انتظار ديگري از شوراي نگهبان حامي دولت داريد.چه بعنوان مهر ناظر و تاييد و چه بعنوان مرجع شكايات انتخاباتي.معلوم بود آقايان از اول چه نظري خواهند داد.من مثل شما زود باور نيستم چون واقعيات چيز ديگري است.
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    1 0
    واقعا خیلی معقول بود صدا و سیما اجازه صحبت به موسوی و دفاع از نظراتش را به او نمیدهد واقعا متاسفم به نظرات بالا.لااقل این دفعه نظر من رو بنویسید اقای کنترل نظرات
  • منتقد IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    1 0
    شماها كه خودتان را عقل كل مي دانيد حداقل توضيح دهيد چرابه آقاي موسوي فرصت دفاع از خود را در تلويزيون بطور مستقيم ندانند اين مهم ترين چيزي است كه باعث مي شود هيچ يك از حرفهاي دولتي ها را باور نكنيم. تنها به قاضي رفتن و پيروز شدن هنر نيست اگر راست مي گوييد بگذاريد او هم با مردم صحبت كند.
  • م IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 1
    چرا جناب دکتر احمدی نژاد رییس جمهورمنتخب از موسوی و دیگر مدیران گروه ایشان در کابینه جدید استفاده نمی کنند؟ اینگون مطمئنا همه راضی خواهند شد و تنش نیز تمام می شود
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    مافکرمی کنیم حزب الله لبنان ومتحدانش بعنوان اقلیت باید حداقل ثلث وزرای کابینه لبنان رادراختیارداشته باشد؛البته این حق راجهانیان نیزبه رسمیت می شناسند.آیامابرای اقلیت داخلی حقی قائلیم؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    من نظر میدم تو سانسور میکنی چه رسد به شورای نگهبان
  • مهران IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای الویری تا سال دیگه اینموقع وقت بگیرید بستون هست ؟ فکر کنم بازم کم بیارید.