شیرینی برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری با طرح شبهات و تیره شدن فضای سیاسی جامعه به تلخی گرایید.

محسن فرجادی: شیرینی برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری که توانست میانگین شرکت کنندگان در تاریخ انتخابات‌های جمهوری اسلامی ایران را به بالاترین سطح برساند با طرح شبهات و تیره شدن فضای سیاسی جامعه به تلخی گرایید. بدون شک این خواسته‌ای ملی نبود و همانگونه که درگیری‌ها و اغتشاشات موجب سلب آرامش و امنیت در پایتخت شد، اظهاراتی که طرف مقابل را به انواع تهمتها، القاب و اتهامات موصوف می‌کرد نیز در بهبود فضا مؤثر نبوده و فضا را به شدت رادیکال کرد.

سخنان روز یکشنبه رهبر انقلاب در جمع مسئولان قوه قضائیه که بر حل و فصل قضایا از طریق معیارهای قانونی تأکید و همه نخبگان، فعالان و جناح‌های سیاسی از هر دو طرف را سفارش به پرهیز از هر گونه تحریک احساسات و ایجاد خلل در یکپارچگی ملت کردند حکایت از غفلتی می‌کرد که پس از سخنان ایشان در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته پیش تهران دامن برخی نخبگان سیاسی و فعالان عرصه سیاست را گرفته بود. در جدول زیر بخشی از اظهاراتی که طی 11 روز اخیر درباره بخشی از شرکت کنندگان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح شده است را می‌توانید بخوانید.

توجه به اینکه این اظهارات عمدتاً از سوی چهره‌هایی که عملاً در حوزه اجرایی نقشی ندارند مطرح شده است و برخی از آنها نیز در قالب شخصیتهای مجهول طرح شده است:

جدول

سخنان کوتاه و مؤثر رهبر انقلاب در روز یکشنبه توانست موج نویی از موضع‌گیری‌های مسئولان و چهره‌های شناخته شده کشورمان درباره رویدادهای اخیر را به دنبال داشته باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسائل اخیر کشور، معیارهای قانونی را راه ‌حل قضایا دانستند و افزودند: در این قضایا نباید احساسات مردم به ویژه جوانان را تحریک کرد و آنان را در مقابل یکدیگر قرار داد؛ زیرا ملت ایران با وجود اختلاف سلیقه‌ها، ملت یکپارچه‌ای است که با نظام خود روابط حسنه‌ای دارد.

رهبر انقلاب که حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی را نشان‌دهنده اعتماد آنان به نظام اسلامی عنوان کردند افزودند: به لطف خداوند، ملت ایران، ملتی مؤمن، آگاه و آماده حضور در صحنه است و مشکلی با نظام خود ندارد و این نخبگان و خواص سیاسی هستند که باید مراقب رفتار و سخنان خود باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه موکد به فعالان و جناح‌های سیاسی از هر دو طرف، برای تحریک نکردن احساسات طرف مقابل خاطرنشان کردند: اگر ملت و نخبگان سیاسی همدل و متحد باشند، در آن هنگام، وسوسه خناسان بین‌المللی و سیاستمداران ظالم و مداخله‌گر اثری نخواهد داشت. همین سخنان بود که در اولین نشانه‌ها صحبتهای وزیر اطلاعات، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج و رئیس سازمان بازرسی کل کشور را به دنبال آورد:

جدول
جدول
جدول

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    بگم کسی که یه طرفه میره به قاضی راضی برمیگرده ! اما شما که نیاز به قاضی نمیبینید که هیچ احکام خود صادره تون رو هم خودتون جاری میکنید. پس بهتره اینو نگم اما بگم حداقل یکم منصف باشید اما میبینم فقط یه "مرد" میتونه منصف باشه ... مهم نیست نظرمو نشون میدید یا نه مهم اینه که خودتون این نظر رو دیدید
  • Mehdi IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۰۹
    0 0
    به نظرم به ریشه شروع مشکل که همان 10 دقیقه اول مناظره آقایان موسوی و احمدی نژاد بود هم بپردازید. مطمئنم اگر همان موقع برخورد مناسبی با احمدی نژاد صورت میگرفت این اتفاقات تلخ و این شکاف عظیم بین مردم و مسئولان پیش نمی آمد