یک هلندی خوش‌ذوق با سوراخ‌کردن یک قوطی آلومینیومی و قرار دادن کاغذ عکاسی در آن، دوربین ساده‌اش را برای 6 ماه رو به خورشید گرفته و توانسته تفاوت فصول و حرکت خورشید را در آسمان به زیبایی به تصویر بکشد.

تیرماه گذشته، جن کوئمن که در میدلبورگ هلند زندگی می‌کند، سوراخ کوچکی را درون یک قوطی نوشابه ایجاد کرد، کاغذ عکاسی را درون آن قرار داد و این اتاق‌تاریک را رو به خورشید ثابت کرد. این دوربین ساده شش ماه حرکت خورشید را ثبت کرد تا آن‌که دو هفته پیش، کوئمن کاغذ را از دوربین خارج کرد و این منظره حیرت‌انگیز را مشاهده کرد. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

با این روش که خورشیدنگاری (سولارگرافی) نام دارد، می‌توان حرکت روزانه خورشید را در آسمان مشاهده کرد. در نیم‌کره شمالی، خورشید در اول تابستان از شمال‌شرقی‌ترین حالت ممکن طلوع می‌کند و به هنگام ظهر به بیشترین ارتفاع می‌رسد. در مقابل، در اول زمستان از جنوب‌شرقی‌ترین حالت ممکن طلوع می‌کند و به هنگام ظهر در کمترین ارتفاع ممکن قرار می‌گیرد. در نیم‌کره جنوبی زمین هم دقیقا عکس این رویدادها رخ می‌دهد.

البته همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، مسیر حرکت خورشید پیوسته نیست که دلیل آن، عبور ابرها از مقابل خورشید یا روزهای بارانی است که در هلند به وفور اتفاق می‌افتد. شاید این روش خیلی پیش‌پاافتاده به‌نظر برسد، اما نتیجه‌ای زیبا و در خور توجه به همراه دارد.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =