۰ نفر
۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۳:۳۰

مردانی که در دوران رشد خود،‌ پروتئین کافی مصرف نکنند، باعث می‌شوند در بدن فرزندانشان چربی بیشتری تولید و البته ذخیره شود. فرزندان این پدران بیشتر مستعد چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی هستند.

بهنوش خرم‌روز: اگر پدر شما در طول رشدش به اندازه کافی مواد پروتئینی مصرف نکرده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بدن شما چربی بیشتری تولید کند و بدتر این که چربی بیشتری هم ذخیره کند. این یافته جدید محققین دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست و دانشگاه تگزاس است.

البته کارکرد اصلی این مکانیزم،‌ کمک به نجات شما از گرسنگی احتمالی است،‌ اما خب می‌تواند بیماری‌ها و اختلالاتی را هم به همراه داشته باشد.

به گزارش دیسکاوری، محققین این دو دانشگاه در مطالعه‌ای مشترک به این نتیجه رسیده‌اند که سبک تغذیه پدرها روی ظهور ژنتیکی نسل‌های آینده موثر است. مطالعات قبلی بر روی جامعه محدودی در سوئد نشان داده بود که کمبودهای رژیم غذایی دوران نوجوانی پدربزرگ‌های پدری،‌ باعث می‌شود که نوه‌هایشان با احتمال بیشتری به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، چاقی مفرط و بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا شوند. اما وجود عوامل مداخله‌گر اقتصادی و اجتماعی فراوان، اجازه نمی‌داد که این نتیجه تعمیم پیدا کند.

محققین برای ایجاد امکان کنترل همه عوامل موثر احتمالی، به نحوی که تنها تاثیر رژیم غذایی بررسی شود، مطابق معمول از موش‌ها استفاده کردند. آن‌ها موش‌ها را دو دسته کردند. نرهای گروه اول رژیم غذایی معمولی داشتند در حالی که رژیم غذایی نرهای گروه دوم فقر پروتئین داشت. ماده‌های هر دو گروه هم رژیم غذایی معمولی دریافت کردند.

نتیجه جالب توجه این بود که در بچه‌موش‌های گروه اول، تفاوت بارزی در فعالیت ژن‌های مسئول شکل‌گیری چربی دیده شد. در این گروه،‌ در مقایسه با بچه‌موش‌های گروه دوم، تشکیل چربی و کلسترول بالاتر بود. بنابراین، بدن موش‌های تازه متولد شده در گروه اول، مستعد ذخیره انرژی بالاتری شده بود که چنان که گفته شد،‌ می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد مردها برای حفظ سلامتی نسل‌های آینده هم که شده، بهتر است دقت بیشتری در انتخاب سبک تغذیه خود به خرج بدهند،‌ به خصوص زمانی که دوران رشد خود را سپری می‌کنند.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =