با بحرانی بودن وضعیت شهر تهران در هنگام وقوع زلزله مشابه هائیتی در پایتخت ایران این موضوع یک مسئله فوق العاده جدی است.

 مدتی است که دوباره بحثهای مربوط به زلزله و زمان وقوع آن مطرح شده است. بهرام عکاشه، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی در این ارتباط با بیان این که وقوع زلزله در تهران حتمی است، اما زمان آن را نمیتوان پیش بینی کرد میگوید: این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که زلزله به احتمال زیاد در تهران رخ خواهد داد اما علم بشر نمی تواند زمان دقیق و حتی و سال و دهه وقوع آن را بیان کند.

او با بیان این که احتمال زلزله در تمام نقاط کشور یکسان نیست میگوید: در ایران مرکزی احتمال وقوع زلزله کم است از این رو می توان برای کاهش تمرکز در پایتخت برنامه ریزی کرد.

عکاشه همچنین بیان میکند: اگر زلزله ای به وسعت و شدت زلزله هائیتی در تهران رخ دهد ابعاد آن به مراتب سنگینتر و بزرگتر خواهد بود و معتقدم بزرگترین فاجعه تاریخ در تهران رقم خواهد خورد. هائیتی یک سرزمین کوهستانی است که روی گسلهای زلزله خیز بنا شده و تهران نیز چنین شرایطی دارد.

به گفته او، گسلهای هائیتی پتانسیل 9 درجه ریشتر زلزله را دارند و گسلهای تهران تا 8 درجه ریشتر پتانسیل دارند. بنابراین با بحرانی بودن وضعیت شهر تهران در هنگام وقوع زلزله مشابه هائیتی در پایتخت ایران این موضوع مسئله فوق العاده جدی است.

میتوانید متن کامل را اینجا بخوانید. / 44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موحد IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    0 0
    درمورد هارپ بنويسيد
  • سیاوش IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
    0 0
    گناه کمتر انجام دهید تا زلزله نیاید
  • هش تگل IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۵
    0 0
    پیشنهاد می کنم در مناطق بیست ودگانه تهران از هم اکنون قبرستان هایی در نظر گرفته شود که اماده تحویل جسد باشد احتمالا این قبرستان ها در مناطق شلوغ وبد ساخت باید وسیعتر باشد .چون حمل جسد ی که از زیر اوار در می اید در تهران به این بزرگی تا بهشت زهرا پس از زلزله و تخریب همه پل ها ونبود وسیله حمل امکان پذیر نیست ویکی از بزرگترین معضلات تهران بعد از وقوع زلزله فساد اجساد است .در این قبرستان ها وجود کیسهای خاک اماده برای مدفون کردن اجساد ضروری است