طی یک هفته گذشته رویدادهای مختلفی در گوشه و کنار مالزی روی داده است. هر یک از آنها برای ایرانیان این سرزمین می‌تواند سوال برانگیز، تاسف‌بار، جذاب یا تعجب‌آور باشد.

رد صلاحیت مقطع کارشناسی 23 دانشگاه‌ مالزی از سوی وزارت علوم ایران همچنان بحث داغ محافل دانشجویی است. رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در جنوب شرق آسیا گفته چنین تصمیمی بر اساس کارشناسی‌ دقیق اتخاذ شده است. او در مصاحبه‌ای با مهر اظهار کرده که در ارزیابی کیفی دانشگاه‌ها بودجه تحقیقاتی، امکانات آزمایشگاهی، پهنای باند اینترنتی، پروژه‌های مرتبط با صنعت، هرم هیئت علمی و نسبت استاد به دانشجو مورد بررسی قرار گرفته است. عزیزالله معماریانی در مصاحبه اخیر خود توضیحاتی کلی درباره رد صلاحیت‌ها داده و به گوشه‌ای از مشکلات دانشجویان ایرانی دانشگاه ام‌ام‌یو اشاره کرده است اما نگفته چرا این دانشگاه رد صلاحیت شده، در حالی که جایگاه آن میان مراکز آموزش عالی مالزی -و حتی جهان- فراتر از چندین دانشگاهی است که مورد تایید رایزن علمی جنوب شرق آسیا و به طریق اولی وزارت علوم جمهوری اسلامی بوده‌اند.  

خبر تاسیس شعبه یکی از دانشگا‌های وطنی، بازار شایعات را گرم‌تر کرده و شنیده می‌شود ریشه رد صلاحیت بسیاری از دانشگاه‌ها را باید در ارتباط با آن جست‌وجو کرد.

اظهار نظرهای مسولان سفارت ایران در مالزی طی هفته گذشته محدود به دانشگاه‌ها نبود. پس از حمله پلیس به مجلس عزاداری شیعیان در شب عاشورا، کسری مهمان‌پرست، کنسول ایران از دولت مالزی خواست با اقدامی سنجیده از تکرار این اتفاق جلوگیری کند. بعد از آن یورش ناگهانی بود که خبر رسید شیعیان در پی قانونی کردن فعالیت‌های مذهبی خود هستند. این گروه اقلیت با ارسال نامه سرگشاده به مسولان مالزی از آنان خواستند بر اساس قوانین مربوط به آزادی گروه‌های مذهبی اجازه فعالیت داشته باشند. گرچه دولت‌مردان این سرزمین گرمسیری هنوز به چنین درخواستی پاسخ نداده‌اند اما برخی از روشنفکران مالزی به حمایت از حق آزادی‌های مذهبی جامعه شیعه پرداختند و از این اقدام دولت انتقاد کردند.

شعیان بازداشت شده به طور موقت آزاد شدند، ولی مقامات دولتی اظهار کرده‌اند که آنان به زودی از سوی دادگاه شریعت به جرم تبعیت از حرکت انحرافی محاکمه خواهند شد و دو سال مجازات در انتظارشان است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که مسیحیان مالزی گویی در جهان دیگری به سر می‌برند و برای جشن سال نو خود را آماده می‌کنند.
بیش از نه درصد مردم این کشور مسیحی هستند و آزادانه می‌توانند مراسم و آیین‌های دینی خود را دنبال کنند. در مراکز خرید و محل‌هایی که توریست‌ها رفت‌وآمد بیشتری دارند درخت‌های نوئل تزیین شده، گوزن‌ها و سورتمه‌ها، برف مصنوعی و زرق و برق سال نو میلادی دیده می‌شود. شماری از فروشندگان، خود را به شکل بابانوئل در آورده‌اند و مردم کوچه و بازار سال نو را به هم تبریک می‌گویند. آتش‌بازی شب سال نو در مالزی نیز در نوع خود کم‌نظیر است. در این شب جمعیت کثیری زیر برج‌های دوقلو جمع می‌شوند تا این آتش‌بازی با شکوه را از نزدیک تماشا کنند. ساعت 12 شب آسمان به شعاع نورهای رنگین میهمان می‌شود، ولوله و هیاهو شهر را در بر می‌گیرد و پس از متفرق شدن جمعیت، رفتگران تا صبح مشغولند تا زباله‌های باقی مانده از این تجمع شبانه را از چهره شهر پاک کنند.


برخلاف سال‌های گذشته، آخرین روز سال 2010 تعطیل است. روزنامه استار نوشت، به مناسب نخستین قهرمانی تیم فوتبال مالزی در مسابقات آسیایی «جام سوزوکی» آخرین روز سال از سوی نجیب رزاق تعطیل عمومی اعلام شده است. او از تیم فوتبال مالزی که افتخار و شادی ملی را رقم زدند تشکر و قدردانی کرد. چندی پیش یک روزنامه‌نگار کنفدراسیون آسیا در مصاحبه‌ای گفته بود که مردم مالزی علاقه چندانی به تیم ملی‌شان ندارند و در مسابقه‌ای با انگلستان، تیم حریف را تشویق کرده‌اند. قهرمانی در یک جام کوچک و تعطیلی همراه آن شاید بتواند نظرها را نسبت به فوتبال ملی در این سرزمین استوایی تغییر دهد.

در هر گوشه مالزی رویدادهای متفاوتی به وقوع می‌پیوندد که هر یک می‌تواند ناظران ایرانی و تازه از گرد راه رسیده را متعجب کند؛ رد صلاحیت دانشگاه‌ها، یورش به مراسم عزداری شیعیان، برگزاری مراسم سال نوی میلادی و بی‌علاقگی به تیم ملی سوال‌هایی برای هز ذهن جست‌وجوگر به وجود می‌آورد که دستیابی به پاسخی قانع‌کننده برای هر یک از آنها به راحتی میسر نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی بهاری MY ۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 0
    رد صلاحیت ها بیشتر یک شوخی است. چون همین دانشجویان اگر مقطع بالاتر در دانشگاه مورد تایید ایران درس بخوانند خود به خود مدرک لیسانس شان هم به نوعی تایید است. چون کسی نمیگوید که لیسانس دارم ... و مهم فوق لیسانس است