بازیگر سینما و تلویزیون و عضو شورای عالی سینما تاکید کرد رئیس جمهور اصرار دارد دست سینماگران برای بیان موضوعات مختلف در سینما باز باشد.

احمد نجفی در گفت‌وگو با خبرآنلاین تشکیل شورای عالی سینما را شروع تحولی جدی در سینمای ایران دانست و اظهار داشت: «با توجه به تارخ 100 ساله سینما در ایران نخستین جلسه شورای عالی سینما مهمترین جلسه برای تحول در سینمای ایران بوده است. این شروع کارهای همگانی از سوی تمام سینماگران برای ارتقای جایگاه سینماست. صورتجلسه نشست نشان می‌دهد همه بحث‌های مربوط به سینما در این جلسه مطرح شده و دغدغه‌‌های سینماگران در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. با ادامه فعالیت‌های شورا سینما و به طور کلی فعالیت‌های تصویری قدرت بیشتری خواهد یافت.»

او ادامه داد: «در این جلسه تاکیدی جدی بر ارتقای سطح کیفی فیلم‌های سینمایی وجود داشت. تولید فیلم فاخر و اختصاص بودجه به تولید آثار سینمایی یک راهکار برای ارتقای سینما تلقی شده است. صندوق حمایت از سینماگران تمامی پیچ‌و‌خم‌هایی که سینماگران برای رسیدن به بودجه‌ای برای پیشبرد کار خود باید طی می‌کردند از بین می‌برد و سینماگران و تولیدکنندگان آثار می‌توانند بدون درگیری با بانک‌ها به بودجه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.»

نجفی گفت: «در مورد بازنشستگی هنرمندان که تاکنون چندان مطرح نبوده و تامین اجتماعی و صندوق بیکاری نیز در این جلسه بحث‌هایی صورت گرفت که از این پس جزئیات آن در جلسات شورای عالی سینما بررسی خواهد شد.»

او در پاسخ به این پرسش که در مورد تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر سینما در این جلسه صحبتی صورت گرفته، گفت: «صحبت کوتاهی در این زمینه مطرح شد. در این جلسه عنوان شد که هدفمند کردن یارانه‌ها راه خودش را می‌رود و بخشی از درآمد آن برای دولت در اختیار سینما قرار خواهد گرفت. رئیس جمهور در این جلسه تاکید داشتند به واسطه انقلاب فرهنگی سینما باید یکی از بسترهای اصلی فرهنگی شود و بر این اساس به لحاظ مالی نباید چندان زیر فشار باشد و بنابراین قرار شد تا سال آینده فشار هدفمند کردن یارانه‌ها به سینما وراد نشود و با کمک‌‌های دولت سینما مشکلی از این نظر نداشته باشد.»

نجفی همچنین در مورد شباهت مباحث مطرح شده در این جلسه با سخنان رئیس جمهور در مراسم افطاری همراه با سینماگران گفت: «در آن زمان موضوعات مشابهی همانند جلسه پنجشنبه مطرح شد، اما همه آن‌ها در حد پیشنهاد بود، اما در جلسه شورای عالی سینما موضوعات مطرح شده در حد مصوبه بود. رئیس جمهور احاطه بسیار خوبی به موضوعات مرتبط با سینما دارد و همین موجب امیدواری ماست.»

این بازیگر یادآور شد موضوعاتی همانند بیمه بیکاری هنرمندان و ارتقای جایگاه سینما در بخش داخلی و خارجی کشور از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه شورای عالی سینما بود.

با توجه به رابطه متقابل حمایت و نظارت در سینمای ایران، نجفی در مورد احتمال تغییر رویه نظارت بر سینما با تشکیل شورای عالی سینما گفت: «البته که نگاه نظراتی هم وجود خواهد داشت، اما این به معنای نظارت بر محتوا نیست. یعنی مسائل محتوایی آثار سینمایی از سوی این شورا بررسی نمی‌شود. رئیس جمهور در جلسه روز پنجشنبه یکبار در جریان جلسه و یکبار بعد از آن تاکید کرد خیلی مصر هستند دست سینماگران را باز بگذارد تا حتی اگر سینما مایل بود از او نیز انتقاد کند.»

او ادامه داد: «ایشان تاکید داشتند همه آدم‌ها با تفکرات مختلف باید امکان فعالیت در سینمای ایران داشته باشند. او حتی در پاسخ به اظهارات جمال شورجه، داود میرباقری و مسعود ده‌نمکی مبنی بر ارتقای سطح محتوایی فیلم‌‌ها، از سینماگران خواست در زمینه فیلمسازی جسارت داشته باشند و حتی از او انتقاد کنند.»

اولین جلسه شورای عالی سینما با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد حسینی وزیر ارشاد،‌ جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد و جمعی از سینماگران برگزار شد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پری IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    0 0
    از شریفی نیا چه خبر آقای نجفی؟!!